Tips på en bra bärbar dator..

Miss Sixty

Trådstartare
Jag ska skaffa mig en bärbar dator och har nog bestämt mig för en Dell men vilken och vad behöver jag igentligen?

Den ska användas till att leka med foto, surfa på internet och lussna på musik men även ska jag använda och ta med i skolan m.m..

Är tacksam för all hjälp :bow:
 
Sv: Tips på en bra bärbar dator..

Att leka med bilder och surfa på nätet klarar nästan alla bärbara. T.o.m de som är många år gammla.

Ska man spela spel som Cs eller wow, Q3 och sådanna grejjer behöver man dock en bättre dator.

Ska du inte göra mer än att surfa, leka med bilder och lyssna på musik skulle jag sattsa på dells billigare modeller.
 
Sv: Tips på en bra bärbar dator..

Man får vad man betalar för... De billigare varianterna är helt enkelt billigare av någon anledning. Skall du ha en bärbar dator som skall hålla några år så välj någon i 10000-12000 kronorsklassen. Det lönar sig i längden...
 
Sv: Tips på en bra bärbar dator..

Jag har tänkt mig en i 15.000krs klassen.
Får man en bra för det priset?
 
Sv: Tips på en bra bärbar dator..

Tja min kostar 8.000 fast då var det nog ett tillfälligt erbjudande för det hade bara fyra stycken.

Den är kraftfull så den räcker ett bra tag.

Skrev så här i ett annat forum

Tja vad för processortillverkare kvittar men det är en stor fördel att ha en processor för bärbara datorer. de är lite dyrare men ger bättre.
Många säljer nästan standardprocessorer som sitter i stationärar på bärbara för att hålla nere priset.

Minst 512 MB ska det vara. allt under det nej tack

Utgånger är det ofta en väldigt massa som USB, FireFire, VGA, S-Video, LTP, Nätverkskort, stöd för externa enheter m.m.

Är alltid en fördel med WLAN inbyggd så man slipper flippa med det.

Antal PC-card plats kan vara något att titta på men ofta räcker det med en sådan port.

Skärmen kanske en widescreen typ 15,4".
Att köpa en bärbar 17" kan vara bra men inte om man ska ha den mobil för den blir stooor och så kostar det en hel del.

Standardgrafikkort är ok men finns et ATI eller Geforce så är det ett plus för bildredigering och andra grafika saker.

Garanti brukar vara det samma på de flesta olika modellerna.
Att köpa det på nätet kan göra det billigare men det är inte alltid utan ibland kan den lokala butiken vara billigare. Därimot kan man i en lokal titta på den och ibland är lättare att lämna in om det har hänt något med den.

Brännare är ett måste men det behöver inte vara en DVD-brännare utan räcker en Combo (CD-brännare med DVD spelare) men nu brukar inte DVD-brännare kosta så mycket.

Finns många ställen som säljer bärbart det gäller bara att hitta de och hoppas det finns något passande. Min köpte jag för 1 månad sen och det var bara den kvar och jag är nöjd med den.

Hittar du en model som är intressant så kolla runt vad de andra tar för den samt glöm inte frakten. Sedan är det bra att kolla upp det företag som säljer datorn.

Finns många ställen på nätet där man kan läsa olika tester och det är kan vara bra att kolla vad den har fått för betyg.
 
Sv: Tips på en bra bärbar dator..

parantess till vad du skrev, 512mb är ingenting, absolut inte om hon tänker ha musik på den och bilder! (på min mobil bara har jag 1GB för musik och bilder ;) )
Tror jag har 30GB på min bärbara jag får ifrån skolan, och det tar SNABBT slut, och då har jag ändå ingen musik alls, jag har bara de allra nödvändigaste programmen och lite bilder som jag använder just för stunden, mer får inte plats i stort sett.
 
Sv: Tips på en bra bärbar dator..

Jag förutsätter att det är internminnet som Laban snackar om... Där räcker det med 512MB, även om 1024MB inte skadar direkt. Oftast billigare att satsa på början än att bygga ut, i alla fall för bärbara.

Samma sak med hårddisk. Fläska i så mycket som möjligt från början. 80GB borde vara standard i dagsläget.

När du väljer processor, välj en med Centrino-teknologi. Strömsnåla rackare om man jämför med "vanliga" mobile-processorer... Det är kungligt att kunna använda den bärbara i fyra-fem timmar utan att vara i behov av ett eluttag...
 
Sv: Tips på en bra bärbar dator..

Japp snackar om internminne.

Har 512 MB på min bärbara och den klarar alla de spel jag har testat och jobba med grafik är inga problem.

Fast får man 1024 för en låg peng så är det ju inte fel :)
Hårddisk kan vara bra fast har sätt att det är inte såå många modeller som har det så det gäller att bränna över på skivor eller inte spara så mycket på dom.
 
Sv: Tips på en bra bärbar dator..

Är det någon av Dells datorer som ufulller dessa "krav"?

Jag menar som har allt det ni säger är viktigt m.m..?
 
Sv: Tips på en bra bärbar dator..

Tja Dell kan gå bra men finns ju andra märken som är bra de med HP exempelvis.

Hittade en intressant HP men den hade ett "Intel Graphics Media Accelerator 900"
Vet inte om det är sååå bra att ha ett "standard" grafikkort.
 
Sv: Tips på en bra bärbar dator..

Miss Sixty skrev:
Är det någon av Dells datorer som ufulller dessa "krav"?

Jag menar som har allt det ni säger är viktigt m.m..?

Jag har kört Dells bärbara de sista 4 åren och kan inte ännat än tycka att de är väldigt bra och prisvärda. Alla dell som finns idag duger gott till det du tänker använda den till.

Att tänka på oavsett:
Bilder och musik tar mycket plats = Du behöver en stor hårddisk (Köp en med minst 80 GB)
Editera bilder/Photoshop el. dyl. = Du behöver mycket internminne = minst 512 mb men 1 gb är att föredra.
Ska du hålla på med bilder är en stor skärm skönt = Köp en bärbar som har ~15" bildskärm.

Sen är resten inte så viktigt i ditt fall. Tänk dock på att om du inte ska bära runt din dator, resa osv så är en stionär dator väldigt mycket snabbare, bätre och billigare än vilken bärbar som helst.

Lycka till å hojta om du vill ha hjäl med något.
 
Sv: Tips på en bra bärbar dator..

Jag tycker varken bilder eller musik tar så mycket plast.
Gjorde en snabbtjeck nu:

5786 Bilder i STORA storlekar tar 2,7 GB
1388 Låtar tar ca 6.4 Gb

Dock håller jag med om att 80 GB utrymme är ett bra minimum. Har 320 Gigs Hårddisk (1x120 + 1x200) i min stationära och det utrymet tryter när jag har mycker spel och film på diskarna.
 
Sv: Tips på en bra bärbar dator..

80 GB är den största utrymmet som finns för bärbara.

Det finns specialare som klarar mer men de är ytterst få och extremt dyra.

Då får man ha en extern HD på köpet :D
 
Sv: Tips på en bra bärbar dator..

Vill man ha mer HD plats så är det bara att köpa en extern USB2 disk.
Har sett 250gig variant från Maxtor för 1300kr. Förutsatt klart att man inte är beroende av det utrymmet när man är hemifrån.

Att spela moderna spel (Dx9) på en laptop är kostsamt och datorn kan lätt bli dubbelt så dyr som en surf, foto, internetlaptop. (nej, CS räknas INTE till modernt spel.)
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på en bra bärbar dator..

Laban skrev:
80 GB är den största utrymmet som finns för bärbara.

Det finns specialare som klarar mer men de är ytterst få och extremt dyra.

Då får man ha en extern HD på köpet :D

Jag har ivf 100 i min.. :crazy:
 
Sv: Tips på en bra bärbar dator..

SessCa skrev:
Jag tycker varken bilder eller musik tar så mycket plast.
Gjorde en snabbtjeck nu:

5786 Bilder i STORA storlekar tar 2,7 GB
1388 Låtar tar ca 6.4 Gb

Dock håller jag med om att 80 GB utrymme är ett bra minimum. Har 320 Gigs Hårddisk (1x120 + 1x200) i min stationära och det utrymet tryter när jag har mycker spel och film på diskarna.

Det där beror ju på lite.. Mina digitala bilder är på 5mb styck.. Då ramlar det på rätt bra. Sen är iofs 80 kanske ett högt minimum.. Men inget under 60 iaf.
 
Sv: Tips på en bra bärbar dator..

Laban skrev:
Japp det finns datorer med över 80 GB HD men det är inte många.

Seagates Momentus serie (2.5") finns i upp till 120Gb och är inte speciellt dyra. Bara en tidsfråga innan 100Gb är standard.

500gb diskar har börjat dyka upp i 3.5"....
 
Sv: Tips på en bra bärbar dator..

Olius skrev:
Seagates Momentus serie (2.5") finns i upp till 120Gb och är inte speciellt dyra. Bara en tidsfråga innan 100Gb är standard.

500gb diskar har börjat dyka upp i 3.5"....

Jodå det kommer säkert väldigt snart
 
Sv: Tips på en bra bärbar dator..

Asså jag är skit dåålig på det här blir helt snurrig närjag tittar på olika datorer m.m..
Kan någon komma med ett bra förslag på en dator som är ca 15,4 skärm stor hårdisk och att man kan ha den ifrån väggutaget någon timme?
Priset spelar midre roll
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 912
Senast: valy
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
642
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp