Tips på familjebil

Sv: Tips på familjebil

Då kan jag rekomendera Audi A4 1.8T
Jag älskar min bil, lätt och skön att köra, försäkringen är ganska billig med :)

Passaten är en pigg och lättkörd tjejbil så den kan du mycket väl bli nöjd med. Men låt rygg och rumpa skärskåda säterna ordenligt. Säterna är lite hårda och rätt korta i sittsen på de bilar runt 99. Sambon som är lång tycker det är jobbigt att åka mer än 20 mil i bilen för han får för dåligt med stöd under benen och svärfar har gnällt på samma sak när han lånat bilen. Sjäv är jag tre äpplen hög precis som en smurf men tycker i stället att sätet är förhårt och jobbigt att åka lång i.

Kan ju mycket väl vara så att det finns olika typer av säten i olika årsmodeller.

Lycka till // Voff

Det finns olika säten beroende på vad första ägaren utav bilen valt för utrustning med.
Så man får helt enkelt provsitta varje bil man är intresserad utav :)

Misstänkte detta för våra säten är för smurfar med stenröv! Antagligen budgetmodellen....

Har haft Opel Astra med och den bilen älskade jag. Tyvärr älskade också rosten bilen. Tillslut bad besiktningen mig att inte komma tillbaka mer :angel: Men den var billig i allt från delar till försäkring och bensin.
Nyare Opel (ca. 98-00 och framåt) har 12 års rostskyddsgaranti och motorjournalisterna talar sig varma om hur nyare oplar inte rostar.

Jag är f.ö. uppväxt med Opel och jag kan inte minnas att någon av dem rostade. Dock hade mina föräldrar en Astra -94 som det ständigt var småkrångel med, men jag har läst mig till att just den årsmodellen var i det närmaste ökänd. 1998 kom en ny generation Astra (G) och där hade de fixat barnsjukdomarna med besked.

Därav min rekommendation att titta på Opel från ca. -01 och framåt. Jag har själv en 01:a och det enda som skvallrar om att den snart är 10 år gammal - bortsett från modellen då (ny generation, H, kom 2004) - är att den har gått ganska många mil och har fått byta lite delar som utsätts för slitage. Inte en tillstymmelse till rost.

Min förra Opel, en Omega -87, var det en del rost på - men så stod den också parkerad i Göteborgs hamn en månad i taget, varannan månad.

Senast ändrad av en moderator:

min var en 92:a och jag har nog inte sett någon sådan halvkombi utan rost på skärmkanterna bak.
Den var nog den driftsäkraste bil jag stött på. Bara vrida på nyckeln och köra i alla väder. Och jösses så pigg. Hade en 2.0 motor i den lilla bilen så den var som ett litet spjut ;)

Vi var inne på en modernare Astra för ca 7 år sen men blev avrådd från en vänn som jobbar på bilprovningen samt driver auktoriserad verksad att de hade mycket problem med motorras. Tyvärr har en vänn och en jobbarkompis råkat ut för jusst detta så det låg kanske något i det. Synd för det är verkligen trevliga bilar.

Jusst nu sucktar jag och sambon på en nyare vectra :d

Fast för oss kostade delarna 1500 (från tyskland).
Lämnar nästan aldrig in våra bilar på verkstad, utan vi sköter oftast allt själva.

Fast man ska ju ha tid, plats, verktyg och lust också.

Övre länkarm: 909-923kr
Nedre länkarm: 1762-1948kr
Länkarmskit 8st: 7333kr
Hjullager: 747kr
Priser från mekonomen, där vi lämnade in bilen. Tror även de tar 650kr timmen i arbetskostnad.
Det stämplas i serviceboken och är både garanti på arbetet och delarna. Det är det inte om man gör det själv och köper delarna utomlands.
Vi var 2a ägarna och bilen hade gått 13.000 när vi köpte den ;) Tänker inte rasera den mer i andrahandsvärde genom att göra saker själv och billigare utan papper att visa för nästa ägare.
Audi A4 1,8T avant quattro-98

Våran Volvo V70 står på verkstan nu sen 2 veckor tillbaka, och slutkostnaden på det kalaset ligger på strax över 6.000kr.
Visst skulle vi kunnat fixat det själva. Men hur kul är det att totalriva en hel bil när man har begränsat med plats och utan en ordentlig lift?

"Köp en opel bli belåten, se naturen genom plåten"
:D

Nä men skämt åsido, vi har en astra från 99. Skitliten, med drar 0,55 (diesel) 1,6 motot (tror jag) bara.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka