Bukefalos 28 år!

Tips på fiskrätter som inte smakar fisk

Jag undrar också varför partner måste äta fisk?
Kan ni inte äta annat och så äter du fisk på egen hand ibland? Så gör vi. Min partner gillar fisk men jag vägrar. Han får laga egen fisk till sig själv.

Jag har svårt att tro att särskilt många av tipsen i tråden kommer funka. Fisk är ju liksom alltid fisk.

/Hon som inte ens kan äta tången på vegetarisk sushi eftersom det smakar ”fisk” 😆
 
Jag undrar också varför partner måste äta fisk?
Kan ni inte äta annat och så äter du fisk på egen hand ibland? Så gör vi. Min partner gillar fisk men jag vägrar. Han får laga egen fisk till sig själv.

Jag har svårt att tro att särskilt många av tipsen i tråden kommer funka. Fisk är ju liksom alltid fisk.

/Hon som inte ens kan äta tången på vegetarisk sushi eftersom det smakar ”fisk” 😆

Petar också bort noribladet på sushin :D
 
Vill man ha endast en fiskekokbok är Paul Lorck Eidems "Fiskarens kokbok" den utan konkurrens bästa tycker jag. Kanske inte riktigt för en novis som snabbt vill ha ett recept men absolut för den som vill lära sig grunderna. Finns nog inte i nyutgåva utan man får gå till antikvariat för att finna den.
 
När jag var yngre gjorde vi en "gryta" med torsk, räkor, lök och gröna äpplen. Såsen är grädde, chilisås och curry. Svårt att säga hur mycket fisk det smakar dock eftersom jag gillar fisk.
 
Därför att det är nyttigt med fisk och vi vill äta mer fisk. Han är med på att jag startat tråden.
Jag hade valt bort fisksorter som hälleflundra och andra större rovfiskar samt också insjöfisk och starkt begränsat intaget av fetare fiskar från inre delarna av Östersjön. Halten av miljögifter är oftast för hög i dessa för att de skall kunna ätas regelbundet utan risk. Det är så otroligt sorgligt men läget är tyvärr så.
 
Jag har turen att ha en lunchrestaurang väldigt nära som är urduktiga på fisk. På måndagar är det ångad torsk med tillbehör. Jag är en snålis som äter medhavd matlåda alla dagar utom måndagar då jag äter på denna lunchrestaurang.

Idag var det picklade betor/rödlök/kapris som var tillbehöret ihop med bynt smör. Till detta potatisstomp. Jättegott.

En annan favorit är gräddkokt spetskål och knaperstekt bacon som tillbehör.

Klassikern med brynt/skirat smör och färskriven pepparrot funkar alltid - ibland toppat med räkor.

Häromdagen så hade de smörstekt uerfile med mangosalsa - det var också oerhört gott.
 
Nu hänger jag inte med, större kunskap om olika styckningsdetaljer är väl positivt?
Det är inte riktig kunskap, ta torskryggen som exempel som marknadsförs som torskens motsvarighet till filén på nöt och något exklusivt vilket är rent nonsens. Däremot finns det ett antal andra saker som är viktiga som vilken årstid och var den är fiskad, storlek och kondition på fisken, hur färsk den är o.s.v., kunskap som "alla" visste förr men som nu fallit bort till stor del.
 
Kom på ytterligare ett recept.
Tag en del grovriven morot, en del grovriven rotselleri och en del hackad purjolök.
Bryn allt i smör, rör ihop crème fraiche och Dijonsenap, lägg på bitar av fis och häll över röran.
Stek till fisken är klar och servera med kokt potatis.

Morot, rotselleri och purjo är så gott så jag kan hoppa över resten. :D
 
Det är inte riktig kunskap, ta torskryggen som exempel som marknadsförs som torskens motsvarighet till filén på nöt och något exklusivt vilket är rent nonsens. Däremot finns det ett antal andra saker som är viktiga som vilken årstid och var den är fiskad, storlek och kondition på fisken, hur färsk den är o.s.v., kunskap som "alla" visste förr men som nu fallit bort till stor del.

Jag tycker inte att det är nonsens, men visst är det en lite annan sorts kunskap än den du nämner.

På torsk tycker jag det mest exklusiva är torskkind o torsktunga, men inte så lätt att få tag på.
 
Senast ändrad:
På Arlas sida finns två recept som jag gillar. Fisk med apelsin och fisk sweet chili. Jag byter alltid fiskbuljong och tar grönsaksbuljong istället för att dämpa fisksmaken. Jag älskar fisk men det finns en fisksmak jag inte klarar.
Jag tror det är den smaken som Görel inte heller gillar för den finns mer i lax och inget i mosig färdig gratäng.
 
Kom på ytterligare ett recept.
Tag en del grovriven morot, en del grovriven rotselleri och en del hackad purjolök.
Bryn allt i smör, rör ihop crème fraiche och Dijonsenap, lägg på bitar av fis och häll över röran.
Stek till fisken är klar och servera med kokt potatis.

Morot, rotselleri och purjo är så gott så jag kan hoppa över resten. :D

Det ska jag göra idag!! Lät supergott och enkelt!! Tack!
 
Därför att det är nyttigt med fisk och vi vill äta mer fisk. Han är med på att jag startat tråden.
Fast egentligen är ju våra hav på väg att bli utfiskade så om man ändå hatar fisk kanske man kan äta musslor? som man försöker ändra tills de inte smakar någonting. De ska vara hållbara. Och såklart vara noga med MSC märkt.

En vacker dag kanske odlad insjöfisk kommer, karp och annat.
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 143
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp