Tips på fiskrätter som inte smakar fisk

Överlag tycker jag att kokt fisk har mindre fisksmak än stekt, ungsbakar gör jag så sällan att jag inte har en åsikt. Sen kan fisken finfördelas i t.ex. ris med mycket grönsaker efteråt, då märks den ännu mindre. Jag tänker att fisk i småbitar inte blir lika "FISK" som en stor bit som man ska skära själv. Speciellt inte om man kryddar med något gott också.

Haha, med alla bra recept här i tråden (som jag tänker testa! Jag älskar fisk) så var det här inlägget kanske onödigt, men det var en lite grundläggande tanke där bara.
 
Fast egentligen är ju våra hav på väg att bli utfiskade så om man ändå hatar fisk kanske man kan äta musslor? som man försöker ändra tills de inte smakar någonting. De ska vara hållbara. Och såklart vara noga med MSC märkt.

En vacker dag kanske odlad insjöfisk kommer, karp och annat.

Musselsmak är ju toppen , den ska man inte maskera. Lätt vitlök eller fänkål men bevara musslans smak.

Färsk blåmusslor är något av det bästa jag vet.

Sedan hoppas och tror jag landodlad fisk i slutna system kan vara framtidens fisk. Finns redan men inte så utbrett.
 
Fast egentligen är ju våra hav på väg att bli utfiskade så om man ändå hatar fisk kanske man kan äta musslor? som man försöker ändra tills de inte smakar någonting. De ska vara hållbara. Och såklart vara noga med MSC märkt.

En vacker dag kanske odlad insjöfisk kommer, karp och annat.
Det finns fisk som odlas i bassäng, mycket bättre för miljön och även bättre för fisken som inte utsätts för smittor och det är heller inget miljöproblem eftersom vattnet renas, till skillnad mot alla miljöbovar i fiskkassar i haven med sjukdomar och skit. Förutom att odlad lax är ett stort miljöproblem så är fiskarna ofta sjuka och är ett hot mot den vilda laxen så bidrar de även till utfiskningen då mycket fiskfoder görs på viltfångad fisk.

I Göteborg finns det en störodling, röding och öring kan odlas i bassäng och mycket mal typ tilapia fungerar utmärkt. Det pågår tester med odling av såväl plattfisk som skaldjur i bassäng. På västkusten börjar de japanska ostronen bli ett problem så de kan man äta med gott samvete.

Vad det gäller fiskfodret så borde man väl kunna tillverka foder av den fisk som fångas och säljs filéad? Det är ju väldigt mycket som skärs bort när de filéar dem.
 
Kanske har jag missat om det redan tipsats om fiskburgare i tråden

Sonen, som inte alls gillar fisk, är väldigt förtjust i skolans fiskburgare :)

Så som jag har förstått det är den tillagad som en stor pannbiff med lite olika kryddor i

Att den sedan äts med just hamburgerbröd och andra tillbehör kanske gör den lite mer tilltalande :D

Hm, om jag på egen hand skulle ta och svänga ihop en fiskburgarsmet :p
 
Musselsmak är ju toppen , den ska man inte maskera. Lätt vitlök eller fänkål men bevara musslans smak.

Färsk blåmusslor är något av det bästa jag vet.

Sedan hoppas och tror jag landodlad fisk i slutna system kan vara framtidens fisk. Finns redan men inte så utbrett.
Fast om man hatar fisk så :D

Tycker de blir bäst med typ grönkål och grädde till pasta.
 
Det finns fisk som odlas i bassäng, mycket bättre för miljön och även bättre för fisken som inte utsätts för smittor och det är heller inget miljöproblem eftersom vattnet renas, till skillnad mot alla miljöbovar i fiskkassar i haven med sjukdomar och skit. Förutom att odlad lax är ett stort miljöproblem så är fiskarna ofta sjuka och är ett hot mot den vilda laxen så bidrar de även till utfiskningen då mycket fiskfoder görs på viltfångad fisk.

I Göteborg finns det en störodling, röding och öring kan odlas i bassäng och mycket mal typ tilapia fungerar utmärkt. Det pågår tester med odling av såväl plattfisk som skaldjur i bassäng. På västkusten börjar de japanska ostronen bli ett problem så de kan man äta med gott samvete.

Vad det gäller fiskfodret så borde man väl kunna tillverka foder av den fisk som fångas och säljs filéad? Det är ju väldigt mycket som skärs bort när de filéar dem.
Jo precis, det var sådan jag menade. Men hellre fisk som kan födas upp på vegetabilier, som karp, var ju jättevanlig i dammar utanför slott och herrgårdar förr vackra och man åt dem.

Så sötvattensfisk som kan leva på vegetabilier i bassäng utan kontakt med fria vatten. Men jag har inte sett att den går att köpa ännu, det går säkert om man är duktig på att leta men jag har inte stött på tex Tilapia odlad i Sverige..
 
Kanske har jag missat om det redan tipsats om fiskburgare i tråden

Sonen, som inte alls gillar fisk, är väldigt förtjust i skolans fiskburgare :)

Så som jag har förstått det är den tillagad som en stor pannbiff med lite olika kryddor i

Att den sedan äts med just hamburgerbröd och andra tillbehör kanske gör den lite mer tilltalande :D

Hm, om jag på egen hand skulle ta och svänga ihop en fiskburgarsmet :p
Jag "rekommenderar" en enkel variant på fiskburgare hemifrån. Hamburgerbröd med fiskpinnar mellan...

(Själv tycker jag kanske inte det är en delikatess direkt.)

kn: Det borde barn och sambos kunna äta.

annars rekommenderar jag sushi för barn :) köpt (enklast och godast så)

Jag gillar fisk så ett recept för om man tycker om den. Skivad squash i botten av form, på med fisk, vispa grädde och bre över, gärna med lite chili. Går att variera med bladspenat eller dyl, och att ha champinjoner över fisken men under grädden. Ta fiskblock som är fryst eller färsk fisk så som andan faller på. Variera upp till fest och ned till vardag.
 
Senast ändrad:
Kanske har jag missat om det redan tipsats om fiskburgare i tråden

Sonen, som inte alls gillar fisk, är väldigt förtjust i skolans fiskburgare :)

Så som jag har förstått det är den tillagad som en stor pannbiff med lite olika kryddor i

Att den sedan äts med just hamburgerbröd och andra tillbehör kanske gör den lite mer tilltalande :D

Hm, om jag på egen hand skulle ta och svänga ihop en fiskburgarsmet :p

Jag tänkte också föreslå fiskburgare. Med hamburgerbröd och någon sås/röra borde det inte ge särskilt mycket fisksmak.
 
Jag växte upp med ketchup-fisk pga en fiskhatande bror. Fisk, matlagningsgrädde, ketchup, kryddor, persilja, gör såsen efter egen smak. In i ugn.
 
Fiskbiffar gjorde vi ofta som studenter kommer jag ihåg nu (men har inte gjort på åratal, kanske är dags snart igen).
Minns inget exakt recept men typ mixa ihop vit fisk, en liten lök, 1 ägg, ströbröd och valfria kryddor (tror vi ofta körde med citronpeppar och färsk persilja) till en färs. Forma biffar och vänd dem i ströbröd. Stek!
 
Jag och mannen behöver äta mer fisk men mannen tycker inte om fisk ”som smakar fisk”. Jag kan tycka det är gott med stekt lax, osv men det går alltså bort. Vi har ett recept på laxgratäng med kräftorstjärtar och kräftmjukost som han gillar och så äter vi panerad fisk (av den dyrare Findus-sorten..).
Men det blir väldigt enformigt och för dyrt - gratängen är finmat i mina ögon.

Så har ni några bra recept på fiskrätter som inte smakar fisk? Som dessutom gärna är lite billigare. (Min välbyggda man äter som en 15-åring med växtspurt :angel: )


*hukar mig något för etikettsbrottet att omtolka trådfrågan*


Varför måste ni äta mer fisk? Är det Omega-fetterna (om finns i ex vissa oljor och nötter) eller är det någon annan orsak?

Tänker inte provocera fram en lång diskussion. Jag bara frågar artigt i egenskap av icke-köttätare som inte riktigt ser poängen med att äta ett dött djur om mannen inte ens tycker att det smakar gott... Kan ni inte bara äta nåt annat med samma näringsinnehåll som ni båda tycker är gott?
 
*hukar mig något för etikettsbrottet att omtolka trådfrågan*


Varför måste ni äta mer fisk? Är det Omega-fetterna (om finns i ex vissa oljor och nötter) eller är det någon annan orsak?

Tänker inte provocera fram en lång diskussion. Jag bara frågar artigt i egenskap av icke-köttätare som inte riktigt ser poängen med att äta ett dött djur om mannen inte ens tycker att det smakar gott... Kan ni inte bara äta nåt annat med samma näringsinnehåll som ni båda tycker är gott?
Läs tråden.
 
*hukar mig något för etikettsbrottet att omtolka trådfrågan*


Varför måste ni äta mer fisk? Är det Omega-fetterna (om finns i ex vissa oljor och nötter) eller är det någon annan orsak?

Tänker inte provocera fram en lång diskussion. Jag bara frågar artigt i egenskap av icke-köttätare som inte riktigt ser poängen med att äta ett dött djur om mannen inte ens tycker att det smakar gott... Kan ni inte bara äta nåt annat med samma näringsinnehåll som ni båda tycker är gott?
Vi känner att vi behöver, och vill, äta mer fisk. Punkt.
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 047
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp