Bukefalos 28 år!

Tips på för hästen roliga övningar

S

Sirisiri

Jag börjar tro att mina problem med backande och nu också stegrande häst har med ren uttråkning att göra. I grunden är det världens snällaste och mest pålitligaste häst, men han är väldigt smart och behöver sysselstättas och ha något att tänka på hela tiden. Tänker jag efter började de värsta problemen när det blev fruset på ridbanan, så jag inte kunde rida där längre. Det har ju i princip bara blivit promenader i skogen efter det och ju mer jag tänker på det destå mer tror jag på att han tycker det verkligen är pisstråkigt. När han kom till ridhuset en gång blev han ju totalt överladdad och bara pep och bockade konstant. Så har han aldrig betett sig förut, så han måste ha tyckt att det var askul...

Därför behöver jag tips på övningar som han kan tycka är roliga. Det jag kommit på är löshoppning, longering, tömkörning, kanske lite gymkhana med stalltjejerna, busridning på fältet (måste hitta någon som törs, för jag gör det inte...), försöka att komma iväg oftare till ridhuset...

Vad kan man mer hitta på? Jag har så dålig fantasi. Jag behöver alla tips jag kan få!
 
du kan ju typ göra nån bana eller så i ridhuset.
Typ lite slalom, nåt ninder, gå över och genom bommar, ryggningar i vinkel m.m. Typ trailbana alltså. Busa med hästen i hagen eller ridhuset (en fördel och bara ha den hästen i hagen/ridhuset då.) göra saker när du rider ut, typ rida slalom mellan träden, öppna och stänga grindar från hästryggen om det finns möjlighet till det.
 
Klickerträning! :) Tyckte iaf den pållen som jag tog hand om var buskul!
 
lite galoppintervaller kanske? ;)
Ja lovar..hästen blir piggare och piggare ju mer man rider den :crazy:
Härliga långritter och hoppa lite i skogen är ju också kul :)
 
Galoppintervaller. Ja, det skulle kunna vara något!

Långpromenader i skogen är vad han är pisstrött på just nu. Han behöver något att tänka på. Han är faktiskt mycket piggare att rida under ett dressyrpass än ute i skogen. Fast hårdare träning fungerar inte nu efterson ridbanan är hård och knöglig. Transport och bil har jag inte tillgång till, så tyvärr kan vi inte åka iväg så ofta. Han blev ju överlycklig sist vi var i ridhuset. Han som ALDRIG bockar annars blev som förbytt! Han pep konstant... Och matte ramlade av... :crazy:
 
Hur börjar man med klickerträning? alltså jag fattar vad det går ut på, att man klickar som beröm, men hur börjar man??

*nyfiken*
 
Det är egentligen jättelätt! Principen är densamma som när man tränar hundar, altså när hästen utför önskat "beteende" så klickar man (eller säger ett visst ord, det ska alltid vara samma ord i samma tonfall.) och ger den en godbit direkt. Tillslut lär sig hästen att "klicket" betyder godis på väg! Så själva iden är att man ska kunna berömma hästen precis när hästen gör rätt, inte efteråt. Man behöver såklart inte använda sig av godis heller, endel hästar blir lika glada för en liten gosstund istället. Sen kan man lära hästen alla möjliga grejer, både användbara saker som att backa på ett visst kommando, eller rena cirkuskonster (buga?). Det är roligt både för människa och häst. Finns en hel del sidor om klickerträning för hund på nätet... tyvärr inte så mycket för häst. Men det är egentligen samma sak, bara att hästen är större... (och har ett lite annorlunda språk också förstås.) Hoppas ni förstod nåt...blev lite luddigt...:)
 
Det låter jättebra! Min första tanke är bara att min bus med all säkerhet lär sig 100 ggr fortare vart godiset finns (i mattes ficka) än vad själva klicket betyder...
 
Tycker du har fått bra svar på övningar
Men varför kan du inte busa på han själv på åkrarna? :o
 
Ahaa... läste inte riktit ordentligt... Jag började med "min" häst genom att lära henne backa när jag skakade på grimskaftet. Då skakade jag helt enkelt på grimskaftet och väntade tills hon av egen vilja backade ett steg. Då berömde jag och gav henne godis. Fortsatte så tills hon förstod vad det gick ut på, och sen efterhand fick hon backa två steg osv. I början kan det kännas som om det går lite trögt, men hästen måste ju förstå vad det går ut på först också. Men sen blir det lättare och lättare att lära in nya saker eftersom hästen förstår att den måste anstränga sig att göra rätt för att få belöningen.
 
Jorå, visst lär dom sig det.. :) Men de lär sig rätt snabbt att det inte lönar sig att vara framme och nosa i fickan. Det gäller att vara konsekvent! :)
 
Ok, kan ju vara värt att prova. Den ena av mina hästar kan backa på kommando. Jag knäpper med fingrarna så backar hon. Jag lärde henne det med samma princip igentligen. Från början sa jag BACK, tryckte henne på bogen och höjde den andra handen framför henne och knäppte med fingrarna, sen eftersom så togs en efter en hjälp bort tills bara knäppet var kvar. Givetvis fick hon antingen godis och eller berom/klapp.

Så, vad trordu, lite sama sak att gör nu alltså? Fast, måste man ha en klicker? Kan jag inte bara göra tex din backövning och när hon gör rätt så bara säga braaa och ge godis och tillslut bara säga braaa?

Tack för att du tar dig tid att förklara för mig! :bow:
 
Det är ungefär samma princip som du redan använt dig av. När man klickertränar vill man helst att hästen ska tänka själv, fast man vägleder den såklart...:) Jag använde mig inte av någon klicker utan sa "Rääätt!" i likadant tonfall. Det viktiga när man har ett ord är att bara använda den vid klickerträningen, annars kanske hästen stannar mitt i galoppen och vill ha godis av dig om du råkar säga klickerordet vid fel tillfälle.. :) Det är lite knepigt med klicker om man inte arbetar med hästen lös, då man har ett grimskaft i ena handen, klicker i andra och så ska man lyckas få fram godis med en tredje? ;)
 
Hehe, ja jag är ju tyvärr inte född med mera än två händer jag heller... Ok, jag tror jag fått kläm på det hela lite nu! Jag ska komma på ett ord jag ska använda BRA då vi gör dett. TACK!
 
Han bockar då... Jag är smått allergisk mot bockande hästar. Så länge man galopperar lugnt och fint skulle det aldrig falla honom in att bocka.
 
Igår fick han ha roligt! :eek: Så här i efterhand kan man tycka att det var idiotiskt att vara ute på fältet, men det var i all välmening...

Sista tiden när vi ridit från stallet har handbromsen legat i och efter ett tag kommer protesterna iform av vändningar, backning och stegring. Igår tänkte jag longera honom på fältet och ev låta honom hoppa någon av stockarna som ligger där. När vi gick från stallet lät jag honom ha ganska lång lina. Han följde mig som en hund med spetsade öron! Longeringen började bra. Fungerade perfekt med halter, igångsättningar osv. Men efter en stund sa jag "Gaaaalopp!" och då pep han iväg som en avlöning... :o Jag förökte hålla emot, men snubblade i den djupa snön, så jag såg bara hästen dra järnet bortåt med linan hängandes efter sig... Jag trodde verkligen inte att han skulle göra så eftersom han aldrig nånsin ens försökt sticka när man rider.

Det som var otroligt bra var att han INTE sprang hem till stallet och att han stod snällt och stilla tills jag kom fram och tog honom. Ögonen bara lyste och han såg hur nöjd som helst ut! Vi gick iaf till ridbanan och kunde fortsätta longeringen utan problem.
 
:D
Förlåt men jag blev lite full i skratt när jag läste ditt inlägg! Jag kunde se det hela framför mig hur du snubblar och hästen galoppar iväg i friheten... Men ångrar sig sen och väntar på att du ska masa dig dit! :rofl:

Tur att det gick bra iallafall! :bow:
 
Det är typiskt honom att hitta på tokiga saker som ändå aldrig är elaka eller farliga (för matte iaf, en lina kan han ju själv göra illa sig på). Han är en totalt genomsnäll pålle som behöver en ändå behöver mycket bestämd och konsekvent hantering för att inte hitta på konstiga saker...
 
Leka med honom i hagen (om du vågar), klättra mkt, det är jobbigt. Sen så kan du säker trava lite lugnt på vägarna, eller varför inte rida dressyr på fälten? Det gör jag hela vintern, är inte optimalt, men hästen måste arbetas och det går ej att ta sig från stallet med släp så länge det är snö......
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 671
Senast: Åsa A
·
Träning Jag har en grym liten unghäst som hade varit helt perfekt för mig för nästan 20 år sedan, på den tiden då jag hade mer ridkänsla och...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: moiran
·
Ridning Rider in min treåring just nu och det funkar bra :) Men han tycker det är såå tråkigt i paddocken och jag undviker att rida där för att...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: MM
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp