Bukefalos 28 år!

Tips på för hästen roliga övningar

Igår gick jag in i hagen för att gosa lite med honom. När jag skulle gå igen följde han efter. Jag stannade och då stannade han. Jag gick - han gick. Jag stannade - han stannade. Jag gick åt ett annat håll - han följde med. Det går säkert att utveckla till något. Jag får köpa en bok i NH eller nåt och testa!

Det värsta är att det är så tungridet på fälten nu... Det är minst 50 cm snö. Idag ska han få vila, men imorgon kan jag ta lite (lugn) galopp på fältet. Det tycker han nog är roligt.

Busa i hagen... Skulle vara på ridbanan isåfall. Vi har nämligen världen största hage (ca 1 km lång och ett par hundra meter bred...)... Jag vet inte, men jag inbillar mig att det kan göra hästen svårfångad. Min tok lär sig tokiga saker otroligt fort... "Jaaa!! Nu kommer matte för att busa igen!!!" skulle han tänka nästa gång han såg mig...

Jag ska stänga in oss på ridbanan idag och hitta på något!
 
Lite mer om just klickerträning. Använder det väldigt effektivt på mina hundar och skall även börja nyttja det på min unghingst.

När du börjar med klickerträningen gör du INTE någon övning. Du ger hästen godis och samtidigt klickar du. DETTA ÄR JÄTTEVIKTIGT!
Idén kommer faktiskt från Pavlovs hundar ( ni vet, han som ringde i en klocka när det kom mat och till slut trodde hundarna att de fick mat när de hörde ljudet av en ringklocka ) Hunden / hästen kommer efterhand tro att den får godis när den hör klicket. Och det är först då det är dags att börja träna.
Det är ofta svårt att berömma i exakt ögonblick, det är svårt att använda exakt samma tonfall varje gång och det är svårt att få hästen att " känna " tillräckligt starkt för berömmet. Det är då klickern är så förträfflig. Man brukar säga att den fungerar som en kamera, som tar ett kort på just det beteende som är önskvärt.
Som exempel: du vill lära hästen att gäspa på kommando - svårt. Var gång hästen gäspar i boxen, vid skötsel med mera, så klickar du. Klicket måste sedan alltid följas av en godbit - en förstärkning. Jag lovar - hästen kommer att lära sig gäspa på stört. En annan bra grej är att du säger inte åt hästen vad den skall göra - den får klura ut det själv och det är hjärngympa. Vet hundar som blir jättetrötta efter tio minuters klickerträning.
Dessutom tror hästen att det är dens egen idé och allt som man kommit på själv sitter bättre i minnet. ( Titta, allt jag gör är att gäspa så ger den dumma tanten mig godis, det här är ju helt otroligt lätt :D)
En annan viktig sak är att man bara tränar ett beteende per träningstillfälle. Det vill säga, du kan vid ett träningstillfälle inte träna att gäspa och sen att lyfta framhoven, utan du måste välja ut ett beteende per gång.
När du sedan vill byta beteende kommer hästen först att börja gäspa alldeles förtvivlat, sedan kommer du höra hur kugghjulen börjar snurra - hmm, vad kan det vara hon vill den här gången då? Nu börjar hästen tänka på allvar.
/
Susanne
 
Det låter jätteroligt! Men hur klickar jag? Är det någon speciell grej man måste ha? Och förstår hästen att jag inte vill att den ska (t.ex) gäspa om klick och godis uteblir? (Min häst är himla matglad...)

Går det att få bort ett oönskat beteende med den här metoden? Jag tänker mig att först fya och när hästen slutat, klick och godis?

Finns det någon bra bok om detta, eller kan man få mer info på annat håll? Det lät verkligen intressant!!
 
Du kan se på www.backetomta.se
Dom har ett häfte (bok)som heter Delfinträna med häst .För häftet och klickaren betalar man ca.100kr
Jag har inte provat ännu hur det funkar men man ska kunna träna bort "olater" .Lycka till
 
Jag köpte just paketet med bok ock klicker. (De var snabba på att skicka, dessutom; jag beställde i söndags, och idag hade jag paketet i brevlådan.) Efter att ha läst häftet under resorna till och från jobbet bestämde jag mig för att testa ikväll, och på ingen tid alls hade jag lärt min häst att buffa på en tvättsvamp på golvet. Jag trodde att det skulle fungera, men att det skulle vara effektivt hade jag inte kunnat föreställa mig. Det här ska bli kul!

Mitt enda problem just nu är att jag inte är bläckfisk; jag hade velat ha minst två händer till idag. Och så att pålle inkluderade "bita mattes hand" i saker han testade för att se om man skulle få morot av det - jag har ett fint blåmärke på ovansidan av handen. Men det beteendet borde försvinna med mer träning, säger boken, och jag tror på den.
 
Vad kul! Jag ska prova senare. Just nu går den skyldige i hagen och tänker över sin situation. Det ska han göra i minst två veckor till innan jag befattar mig med honom.

Var håller du till när du gör övningarna? I boxen, i stallgången, på ridbanan? Vilket är bäst? Berätta gärna lite mer om hur du har gjort! Har läst lite om det på internet och jag trodde inte riktigt på att hästen kommer att testa olika saker för att se om det är rätt.

Vet inte om det är rätt att göra så, men jag försöker "undvika" honom så gott det går. Gör inget med honom mer än kollar att han är okej. Han kommer verkligen springandes mot mig i hagen varje dag nu, så jag tror faktiskt att han saknar mig lite. Men det tror jag är bra. Då tycket han nog att det blir kul att komma igång igen.
 
Jag har som sagt bara testat en gång än, och då stod jag i stallgången, eftersom det fanns mat inlagd i boxen. Men idag ska jag se hur det funkar ute på ridbanan också. Det är spännande!

Att inte göra något med honom på ett tag låter som en välbehövlig paus för er båda. Förhoppningsvis kommer ni båda att tycka att det blir skoj att komma igång igen sen.

Jag har för övrigt tänkt testa klickern även på mina problem med att få hästen att gå fram när han tycker saker är läskiga - men jag ska vänta till jag är säker på att han vet vad den betyder först. Men efter gårdagens korta session tror jag att den kan göra underverk. :)
 
Låter jätteintressant. Nu har jag också beställt den. Fortsätt att rapportera hur det går!! Jag kan också berätta sen hur det går för mig. :banana:
 
Igår fortsatte jag. Inomhus, på stallgången igen, eftersom 16 minus inte kändes som en temperatur at stå still i, varken för mig eller hästen. Jag la svampen i fönstret, och då reagerade han inte. Men när jag höll fram den, han kom åt den med nosen, och jag klickade, så syntes det väldigt väl att han kom ihåg att "just ja, var det hon fungerade". Sen kunde jag lägga svampen på golvet igen, och han petade nästan omedelbart på den.

Sen fortsatte jag med nästa övning - "backa". Att börja med den så pass tidigt är en ren säkerhetsgrej; för att man ska slippa få en häst som går tvärs över en i ivern att få ett klick och en morotsbit, så vill man lära in att hästen ska kunna gå ifrån en för att få klickomaten att funka. Det var inte lika fascinerande snabblärt, men vi kom en bit på väg,och ska fortsätta idag.

Just nu har jag en häst som är en smula tiggig och nafsig - jag har annars varit försiktig med att ge honom godis ur handen just för att slippa det; jag har istället lagt i krubban och fått honom att vänta till jag säger "varsågod". Men förhoppningsvis går det över med att han lär sig att det inte hjälper att muddra matte eller tugga på matte för att få något.
 
Det är just det som jag är skeptiskt till! Jag ger aldrig min häst godis ur handen just eftersom han är ett matvrak och lite smånafsig. Men som sagt. Det kanske lär sig!

Fortsätt gärna rapportera!
 
Nu har min klicker plus bok också kommit. Nu har jag börjat läsa i boken hur det går till. Ska bli intressant att prova på. Jag återkommer när jag testat det på hästen!!

/Madde ;)
 
Skoj!

Jag har övat varje dag sen i tisdags. Peta på tvättsvamp är så enkelt att det är tråkigt, och jag vill inte försöka lära honom apportera den eftersom jag inte vill uppmuntra något bitande överhuvudtaget. Backa funkar klockrent om jag går med honom (eller mot honom, snarare), och funkar sådär om det enda jag gör är att säga "backa". Men jag har ingen aning om hur bra han är på att snappa att ord kan betyda något - jag har försökt lära in ord ibland, men det enda jag vet sitter är "varsågod".

Sen provade jag att peta på en boll istället för en svamp, och det funkade också ok, så nu har jag börjat krångla till det: han ska välja rätt sak av bollen och svampen beroende på vad jag säger. Här märks det att han blir frustrerad och inte riktigt fattar vad jag vill, så jag plockade periodvis bort den ena saken och övade bara med den andra. Möjligen har jag gått för fort fram med den här övningen - men samtidigt känns det som att det är en fördel om han måste klura ordentligt på det. Jag får se hur det känns imorron. Kanske ska jag testa bara med bollen lite längre. Men meningen med det (förutom att få en häftig konst att visa upp för skeptiska åskådare :D) är just att lära honom att ord kan betyda något, så det känns som en bra sak att jobba med.

Igår övade jag utomhus dessutom. Det var definitivt svårare att koncentrera sig där än på stallgången, men det funkade efter ett tag. Det ska vi fortsätta med.
 
Jag har varit orolig för att det här med att ge godis ska uppmuntra till nafsande och tiggande. Men jag läste igår att man kan lära hästen att vända bort huvudet när man kommer med godis. Det var det som fick mig att beställa klickboken direkt! Det ska bli så kul att pröva!
 
Min häst är just nu mer tiggig, så var beredd på att det kommer en sån fas först. Jag har också två blåmärken; ett på handen från i tisdags (när det mest såg ut som att "bita matte" var en av sakerna han provade för att se om det skulle komma klick-och-morot), och ett på armen från igår (när han tydligare sa "ta hit moroten!"). Men eftersom det har gått alldeles utmärkt att lära honom att vänta på "varsågod" innan han rör maten i boxen så tror jag det ska gå att lära honom av med tiggandet också såsmåningom.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 671
Senast: Åsa A
·
Träning Jag har en grym liten unghäst som hade varit helt perfekt för mig för nästan 20 år sedan, på den tiden då jag hade mer ridkänsla och...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: moiran
·
Ridning Rider in min treåring just nu och det funkar bra :) Men han tycker det är såå tråkigt i paddocken och jag undviker att rida där för att...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: MM
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp