Tips på frågor vid rekrytering.

lizzie

Trådstartare
Jag har precis blivit fackligt ombud och har, med kort varsel, blivit kallad till en anställningsintervjuer av kandidater för en tjänst som verksamhetschef. Det är mitt första fackliga uppdrag och första intervjun är i morgon bitti. Jag har varit med och rekryterat medarbetare tidigare, men nu behöver jag tips på lämplig frågor då det är min första chefsrekrytering.

Vad brukar man, som facklig representant, fråga vid en chefsrekrytering? Inom kommunal verksamhet.

/Lizzie

Observera att jag inte har personlig erfarenhet av detta så jag spånar bara lite nu ..

Jag tror att din roll framförallt är att lyssna och bilda dig en uppfattning om den sökande så att du kan lämna din uppfattning av den sökande till den som har hand om rekryteringen.

I övrigt skulle jag se till att det ställs någon fråga om hur man hanterar problem inom arbetsgruppen. Med exempel. Konflikthantering kanske. Men det är ju möjligt att din arbetsgivare tänkt ställa det.

Kanske också personens uppfattning om vilka steg h*n tycker att man ska gå igenom för att bäst genomföra förändringar på avdelningen. Kan väl vara i arbetsuppgifter, eller nedskärningar.

Men som sagt, jag tror mest på att lyssna och skaffa sig en bild för att kunna säga bu eller bä vid MBL förhandlingar kring anställningen.

Be om konkreta saker den gjort i olika situationer som chef, för att komma förbi flosklerna som de ofta tränat in.

Fråga hur de tänker om begreppet ’makt’

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 925
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag arbetar inom kommunal verksamhet - trivs med mitt jobb och har för första gången en riktigt bra chef. Den bästa jag någonsin jobbat...
Svar
10
· Visningar
1 104
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb För ett år sedan blev min lilla ekonomiavdelning på företaget informerade om att det skulle ske en omorganisation. Det skulle ske ganska...
Svar
13
· Visningar
3 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18