Tips på frukost

Jag äter just nu overnight oat.
1dl havregryn
1/2 dl yoghurt
1dl kokosdryck
1msk kokosflingor
1 msk chiafrön
en uns vanilj

Serveras med blåbär och mango eller kiwi eller nåt sånt.
 
Vi gör smoothies med antingen juice eller sojamjölk som bas :)

Får inte äta soja pga sköldkörtelsjukdom, men när jag har kokosdryck eller mandeldryck brukar jag ta det :) Dock är inte de här ersättningsprodukterna heller bra egentligen, mkt tillsatser i dem. Men jag måste ju för f-n få äta nånting medan jag fasar ut mjölk så jag fuskar :o :angel:

Äter nu en smoothie med 1 banan, 1-2 dl frysta lingon, färsk ingefära och så en slatt havregurt (som jag eg inte tål så bra men måste ha nån substans i så tog väldigt lite...) och när jag mixat klart det häller jag i några msk solrosfrön så det blir nåt att tugga på.

Allmänt tips (ffa om en försöker äta antiinflammatoriskt): Icas ekologiska havredryck 1,5% innehåller inte en massa konstigheter. Den är relativt ren. Jag tycker dock att den är för söt i sig, antagligen för att den inte är balanserad med tillsaser ;9 Oh denfunkar absolut inte i kaffe/te tyvärr. Men som bas i smoothies.
 
Just, ja. Risgrynsgröt i crock-pot som blir en stor laddning som kan värmas och ätas i några dagar i rad. Sedan äter jag ibland havregrynsgröt, numera alltid mixad med stavmixer så den blir slät och fluffig :) ! Tycker också mycket om mannagrynsgröt, men upplever den trist att laga pga bränner vid (funkar inte jättebra i mikro heller, tycker jag).
 
Jag gillar att äta en massa proteiner till frukost, men det är långt ifrån alltid jag orkar med att laga något. Cornflakes och fil/mjölk är så mycket enklare, men har jag besök gör jag gärna stora frukostar med amerikanska pannkakor, äggmuffins (som ju är världens enklaste egentligen), något gott färskt bröd, gott lösté, något smaksatt kaffe etc.
 
Ibland gör jag en plåt med äggmuffins som man kan variera i alla former. Brukar ha i lite keso, paprika, kyckling, spenat men finns massor av varianter.

Lätta att antingen äta kalla eller bara värma snabbt i micron.

Jag får tvinga mig att äta frukost för annars hoppas jag gärna över det. På helger försöker jag slå på stort med olika frukter, äggröra, bacon eventuellt amerikanska pannkakor mm

ett tag åt jag keso toppat med färska blåbär och torkad frukt ananas(mango/kokos
 
Vinterhalvåret (och ibland annars också), oftast gröt på fiberhavregryn och en klick hemgjord sylt - f n på blandade vinbär - ibland äppelmos.

Sommarhalvåret (och ibland annars också), oftast naturell yoghurt, hemgjord granola med honung, mycket nötter och mycket kanel + färska bär när det är i säsong och annars lite sylt.

Enstaka lediga morgnar skojar jag till det med mackor och frukt eller fruktsallad men oftast är jag nöjd med något av ovanstående. Och självklart alltid en balja kaffe. :)
 
Får inte äta soja pga sköldkörtelsjukdom, men när jag har kokosdryck eller mandeldryck brukar jag ta det :) Dock är inte de här ersättningsprodukterna heller bra egentligen, mkt tillsatser i dem. Men jag måste ju för f-n få äta nånting medan jag fasar ut mjölk så jag fuskar :o :angel:

Äter nu en smoothie med 1 banan, 1-2 dl frysta lingon, färsk ingefära och så en slatt havregurt (som jag eg inte tål så bra men måste ha nån substans i så tog väldigt lite...) och när jag mixat klart det häller jag i några msk solrosfrön så det blir nåt att tugga på.

Allmänt tips (ffa om en försöker äta antiinflammatoriskt): Icas ekologiska havredryck 1,5% innehåller inte en massa konstigheter. Den är relativt ren. Jag tycker dock att den är för söt i sig, antagligen för att den inte är balanserad med tillsaser ;9 Oh denfunkar absolut inte i kaffe/te tyvärr. Men som bas i smoothies.
Man kan göra egen havremjölk också om man vill slippa massa extra ämnen. Vet inte hur den funkar att ha i kaffe, men går utmärkt att göra smoothie och pannkakor på :) Jag använder mandelmanns recept.

när jag ska lyxa till frukosten brukar jag göra fattiga riddare, äggröra eller baka såna frysta croissanter. Croissanter är jättegoda att fylla med något lite matigare (än smör och sylt som jag ofta äter) som skagenröra, lax och färskost eller ost- och skinka. Ibland gör jag chiapudding på kokosgrädde och äter med bär eller sylt. Jag är rätt dålig på frukost, jag har väl de senaste 5 åren ätit frukost på jobbet som jobbet fixar. Så när jag äter frukost är det oftast när jag är ledig och då har man tid för lite extra.
 
Just nu äter jag uteslutande naturell yoghurt med en skivad banan till frukost (tråkigt), men något jag älskar är overnight oats med jordnötssmör, gärna toppad med banan! Smidigt att ha frukosten klar på morgonen samt att jag ju älskar allt med jordnötssmör. Tyvärr är det allt för sällan jag kommer mig för att göra det bara.

En god brödskiva med Philadelphiaost och lättsaltad avokado är också underbart gott.
 
Tusen tack för alla tips hörrni! Buke kan man lita på!:love:

Mycket är ju sånt som jag redan testat.
Men äggmuffins tex har jag aldrig provat.
Har nog alrig gjort over night oats heller. Får testa det och jordnötssmör tex.
Smoothie får det också bli. Har på ngt vis glömt av smoothies, som jag ju älskar!

Och jag ska testa göra egen havremjölk. Även om det inte är en hel frukost så är det kul att prova.

Fortsätt gärna bomba på med tips och recept!
 
Dahls fröbröd med lite mosad avocado och en skiva skinka är en klassiker just nu.
Annars pepparkakskryddad overnight oats med en halv banan och några hasselnötter.
orkar jag preppa lite mer så smoothie!
 
Jag fixar inte konsistensen på havregrynsgröt riktigt, men gillar en snabb variant där man bara häller över kokande vatten över någon näve havregryn och så lite äppelmos på. Äter någon minut senare.

Sen älskar jag chokladbollsrulltårta med recept från fixasjälv.se. känns alltid så lyxigt när man kan ta en bit sån till frukost eller mellis tycker jag
 
Man kan göra egen havremjölk också om man vill slippa massa extra ämnen. Vet inte hur den funkar att ha i kaffe, men går utmärkt att göra smoothie och pannkakor på :) Jag använder mandelmanns recept.

när jag ska lyxa till frukosten brukar jag göra fattiga riddare, äggröra eller baka såna frysta croissanter. Croissanter är jättegoda att fylla med något lite matigare (än smör och sylt som jag ofta äter) som skagenröra, lax och färskost eller ost- och skinka. Ibland gör jag chiapudding på kokosgrädde och äter med bär eller sylt. Jag är rätt dålig på frukost, jag har väl de senaste 5 åren ätit frukost på jobbet som jobbet fixar. Så när jag äter frukost är det oftast när jag är ledig och då har man tid för lite extra.

Ja, det är ju dessvärre tillsatserna i barista-havremjölken som gör att det går att ha i kaffe/te. Vet att de tillsätter nåt som gör att det "gifter sig" bättre. Den där från Ica tex som jag nämnde, är skitäcklig i kaffe... hur man än vänder sig har man röven bak ;) Det gäller nog att hitta ett sätt att äta som inte behöver mjölk, eller mjölkersättarna, men under en övergångsperiod är det svårt att klara sig utan...
 
Jag äter keso, frukt, musli och dricker te. Ibland lägger jag till ägg, knäckebröd och ett halvt glas juice om jag är riktigt hungrig. Men oftast står jag mig bra på Keso och musli och frukt till lunch. Har stillasittande kontorsjobb är främst på helgerna jag lägger till lite saker eftersom jag oftast rör mig mer då.
 
Just nu har jag snöat in på en skål med hälften keso, hälften grekisk yoghurt och så tärnat äpple, päron och valnötter ovanpå. Det är sådär så att jag är sugen på det när jag går och lägger mig på kvällen.

... men det var ju hyfsat bortkastat som tips till nån som försöker undvika mjölkprodukter :D

På sommarhalvåret är det oftast smoothie som gäller.

Annat som slinker ner är havregrynsgröt (med tärnat äpple och kanel eller med russin), någon slags frukostflingor med låg sockerhalt eller (knäcke)macka med avocado. Ibland kokar jag ett gäng ägg i början av veckan och äter ett sådant till frukost för att göra den mer mättande.

På helgerna festar jag till det med mackor (oftast Pågens Energi-bröd som jag rostar) med smör och marmelad :d
 
Jag brukar äta lingongrova med lite olika pålägg. Ibland havregrynsgröt i micro och med ganska lite vatten, tycker inte om när den är för rinnig. Med sirap och smörklick, ibland banan i om jag har det hemma.

Inte så inspirerande kanske. :angel:
 
Följer med stort intresse. Jag äter aldrig frukost men är nu tvingad därtill. Så vad ska en laktosintolerant diabetiker som hatar bröd, gröt och liknande och inte klarar att äta något alls egentligen äta?
 
Jag känner mig så himla less på all frukost och vill ha ngt nytt.
Bombardera mig gärna med tips!
Jag äter det mesta. Även om jag försöker undvika mjölkprodukter normalt äter det absolut ibland.

Så tipsa om allt möjligt; lätt, tungt, varm, kallt, snabbt, längre tid att fixa etc.

Vad äter ni? Vad vill ni äta?
Just nu ofta chiapudding
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 899
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 082
Senast: cassiopeja
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 856
Senast: Halona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp