Tips på gjordar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CarolineNSV
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 063
C

CarolineNSV

har just nu en sadelgjord som är mjuk och smidig, stl 130 med resår på ena sidan. Jag har upplevt att sadeln vill glida och att det känns snett åt resåren till. Har provar att vända på gjoden och få resåren på andra sidan och vips, så kändes det snett åt det hållet. Jag var väldigt skeptisk när jag köpte den men i affären sa hon att den skulle va så bra så... ja frågade såklart mina "dumma" frågor.. om de gör nån skillnad med att just ha resår bara i en sida...
för mig och min häst funkar det inte iallafall, tyvärr.

Antar att det bästa är att ha resår på bägge sidor, eller ingen alls?
Har ni några förslag? har en nordsvensk.

Sv: Tips på gjordar

Det där med resår bara i ena sidan är rent ut sagt rena skitet om man frågar mig :o Jag förstår inte ens varför det tillverkas...

Det där med resår bara i ena sidan är rent ut sagt rena skitet om man frågar mig :o Jag förstår inte ens varför det tillverkas...

Endast för att det ska vara lättare för människan att dra:mad: varför tänka på hästen:confused:

Till Ts
Släng gjorden och köp en ny med resår på båda sidor, tänk på att dra lika mycket på båda sidorna så att gjorden är jämn, alltså lika långt till stropparna från bägge sidor:)

Endast för att det ska vara lättare för människan att dra:mad: varför tänka på hästen:confused:

Till Ts
Släng gjorden och köp en ny med resår på båda sidor, tänk på att dra lika mycket på båda sidorna så att gjorden är jämn, alltså lika långt till stropparna från bägge sidor:)

ja en riktig skitgjord va de iallafall... pappa "va e de för j*vvla dåliga grejjer dom säljer" :bump: aa kan bara hålla med :rofl:

hur ska man egentligen känna när sadeln är lagom spänd? Detta med resår gör mig förrvirrad... det är ju superlätt att man ska kunna dra åt för hårt, om ni förstår mig rätt?

ja en riktig skitgjord va de iallafall... pappa "va e de för j*vvla dåliga grejjer dom säljer" :bump: aa kan bara hålla med :rofl:

hur ska man egentligen känna när sadeln är lagom spänd? Detta med resår gör mig förrvirrad... det är ju superlätt att man ska kunna dra åt för hårt, om ni förstår mig rätt?

På en gjord utan resår ska du kunna sticka in handen flat mellan sadelgjord och häst, på en med resår ska det sitta motsvarande fast resåren får inte vara utdragen.

På dyrare resår gjordar är resåren såpass stum för en människohand att det är svårare att dra för hårt än med billigare som brukar vara väldigt lätta att dra för hårt, eftersom resåren är så "mjuk".

Nej det är det inte om du köper en riktigt gjord. Det är 3-dubbel STADIG resår. Inte som typ källqvist osv som man drar ut flera dm tills det känns som den går av. Alltså är det oxå väldigt lätt att känna hur hårt man ska dra. Bara att sticka in handen lite under resåren (så långt som man når från sadeln) så känner man tydligt, iaf på min :)

Dessutom är det som sagt viktigt att man drar lika mycket och på växelvis sida. Men det har alltid varit en självklarhet för mig. Jag sadlar, sätter fast gjorden på högersidan i yttersta, spänner i yttersta på vänster. Beroende på hur lång gjorden är så går jag direkt över till höger o spänner 1 hål till eller typ tar på ngt skydd o spänner, tar på färdigt, spänner, tränsar, spänner osv.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tips på en vettig sadelgjord, som helst inte kostar skjortan. Det gör mig ingenting om den är från de billigare kedjorna...
Svar
7
· Visningar
655
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 071
Senast: cassiopeja
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 263
Senast: anyberg
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 676
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka