Tips på Halstäcken

Etoile

Trådstartare
Ska klippa min häst nu i veckan, förhoppningsvis.
Hur är det nu, är det farligt för dem att inte ha halstäcke när de är nyklippta och det är minusgrader ute?
Iaf. så vill jag ha tips på bra halstäcken, (vintertäcken) med bra passform som inte skaver av manen (om de nu gör det?)..
Maxpris 1.300kr ca..

Sv: Tips på Halstäcken

Shires har många med mycket olika form, utförande och fyllning:love: älskar verkligen dem!!!

Rekomenderar också Shires :bow:
De är skiiitbra! Under ditt maxpris också!

F.ö är det nog inte farligt, vet däremot att
många hästar blir stela i hals/nacke av kylan.
Men det är nog väldigt individuellt!

Psst... kolla på ridsportshopen.com... De har
Shirestäcken med hals för 850 kronor just nu!
Har ett sånt själv och är BARA SÅ NÖJD :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Okej tack för svaren.. Har hört att shires halsar skaver, men det är väl olika från häst till häst.. Har funderat lite på rhino/rambo men de är ju dyrare..
En kompis sa att det sitter någon stor pulsåder el likn på halsen, som gör att hästen fryser om den har halsen bar, men det kanske inte stämmer? *noll koll* :D

Min häst har jag köpt ett Rhino plus heavy blablabla :p
370 g fyllning och hals. Dyrt, men värt det :)

Har inte märkt att de skaver... Men det är väl olika från häst till häst precis som du säger.
Min ena är dock himla känslig för skav och med Shires täcken har det inte blivit något skav alls. Det är kanske en anledning, har aldrig reflekterat över det - för mig har det bara känts självklart att hästen ska vara täckt på halsen om den är klippt där.

Horseware täckena är super!
Visserligen är de rätt dyra, men smakar det så kostar det. ;)
Jag skulle personligen iaf välja Horseware framför Shires om man har pengar till det.

De hästar jag vet som har haft Shires har fått skav..

Köpte ett täcke från Exklusiv Horse Wear nu på postorder. Ingen hals.
Otroligt bra! Snygga, välsydda och mkt plats vid bogen :love:

shires säger jag oxå. köpte et nytt i osmras och det passa min pålle även om jag inte trodde det. han har mkt kraftig hals nämligen så jag trodde det skulle vara för litet men det var det inte.

för övrigt behöver du inte ha halstäcke på en helklippt häst om den e nyklippt, bara för att det är minus..

men skulle det blåsa å regna så javisst. du gör som du själv vill. alla har vi våra egna ideer. min har när det regnar och blåser. annars kan det vara 10- och han har inget halstäcke om det inte blåser eller regnar eller snöar. har flera shires inga har gett skav.

Jag har köpt ett Shirestäcke, med halvhals som ser ut såhär:

93vhc1.jpg

(Fast det är snyggare i verkligheten! :p)

Mitt kommer från Ridsportshopen, och där finns de även med helhals på. Min häst är inte klippt så jag tycker det är lite tjockt med Shires täcket just nu. Får nog bli lite mer minusgrader innan det åker på...

Men det verkar vara ett jättetrevligt täcke! Tror inte att risken för skav är spec. stor (har ju dock bara halvhals), för jag upplevde det som om att det var väldigt bra passform på täcket. Satt verkligen helt perfekt när jag provade det på min häst! Om det nu håller sig helt och håller tätt *håller tummarna* :) är jag säker på att det är ett jättebra täcke!

Har hört att de med halvhals är ännu större risk för skav, men det är väl, som sagt, olika från häst till häst..
Funderar även på Horsesavers täcken.. Hade ett till förra pollen, men just den modellen finns inte kvar :(
Men jag får se vad det blir!
Tack för alla tips :bow:

Precis, jag skulle nog tro att det är ganska individuellt från häst till häst. Min häst hade ett tag förra året på sig, ett äldre Horseware Rhino Wug, "mellanfodrat" med halvhals. Hon fick inget skav av det.
Inte heller min syrras häst fick det.

Just nu har hon ett Thermo Master Outdoor (förra årets modell) med en lös hals till. Inget tecken på skav av det heller, och då sitter ändå inte halsen riktigt fast.

Finns även en annan häst i stallet som har ett Thermo Mastertäcke,
ett grått med helhals, tror att varianten kallas för "Combo". Denna får inte heller skav av sitt täcke.

Så det beror nog snarare på individen samt hur passformen är på täcket osv. Men det jag skrev om ovan och la ut bild på (Shires), finns ju även med Helhals! :)

Hur såg HS täcket du hade till din förra häst, ut då?

Jag har Shires Winter Typhoon med 400g fyllning, jättesnyggt karamellfärgad. det är supert!!! Bättre än rambo och kostar bara hälften!

Jag tycker Horsewares halsar är så himla trånga, hästen kvävs ju nästan när den ska äta ju! Passar inte alls på maffiga hlavblodshalsar. Shires har stooora halsar.

Slänger in en extra fråga då hoppas det inte gör något !

Ni som klipper hela hästen eller iaf under magen också har ni nått täcke under som har magplatta?

Jag har den motsatta uppfattningen.

Min ponny av grooooov modell har ett Horseware som sitter perfekt, gott om plats i halsen och kan äta och så¨utan problem.

Medans min kompis ponny som är en ädel, tanig liten New Forest har ett Shires och han ser totalt strypt ut i sitt. Kan knappt äta osv.

:)

Min ponny är helrakad men har inget täcke med magplatta. Visserligen så hänger täckena ner långt på benen på henne så när man sätter fast gjordarna så blir det ju lite skydd för magen, men som sagt, inget täcke med magplatta. :)

Låter konstigt, kan ju bero på halsens stl jmf med ryggens längd också. Har båda Rambo och Rhino med helhals och båda är trånga. Mina shires-täcken är verkligen stora i halsen, dom sitter inte till nånstans.

Aaa det kan ju stämma.. Min ponny har lång rygg och har vanligtvis 135 i täcken men med Horseware så har hon 140 så det blir ju lite extra.. kanske.. ;) :p

Etoile skrev:
En kompis sa att det sitter någon stor pulsåder el likn på halsen, som gör att hästen fryser om den har halsen bar, men det kanske inte stämmer? *noll koll* :D

Det har jag ALDRIG hört. Läs bla. senaste Ridsport som har en stor artikel om täcken - hästen släpper inte ut särskilt mycket värme via halsen och fryser därmed inte särskilt lätt om halsen. Halstäcken är över reklamerade. bara för att man klippt hästen där betyder inte att den "punkt" fryser där. Det är ju samma om du tänker dig själv - du släpper ut mycket värme via huvudet och fötterna - har du varma skor och mössa så håller du dig VARM även om du tex inte har det varmaste på benen. Hoppas du fattar mitt ngt långsökta resonemang, men så är det. Kan maila dig en studie från Strömsholm ang hästars sätt att hantera kyla plus klippta hästar och täcken osv - pma mig din mail address isåfall.

det stämmer enligt mig INTE att halvhals ger mer skav - tvärtom - halvhals gör att täckena ligger väldigt bra på hästen och det blir inte samma "drag" över bogen som på många täcken. ÄLSKAR halvhals just för att de ligger så bra!

Liknande trådar

Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
1
· Visningar
196
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 172
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 664
Senast: Liten
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 289
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur