Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noterna

Nikki o Fabian

Trådstartare
Min häst var väldigt dum sist vid skoning. Han ville inte alls, ryckte åt sej fötterna och till slut blev han så frustrerad att han började slå mot hovis:crazy:

Det här är självklart inte acceptabelt och han har inte gjort så förr. Jo han har ryckt undan fötterna på senaste tiden men aldrig gått så långt att han har sparkat. Men nu vill jag ha lite tips på vad jag kan göra övrig tid för att träna honom till att stå snällt men även lite tips på vad som kan tänkas göras vid skoning.

Han ska till kliniken på måndag för en koll på kroppen så han inte har ont först och främst. Men om felet inte ligger i kroppen måste jag hitta på något.

Han motioneras, får äta, dricka och kissa innan hovis kommer.
Vi har provat ge hö under tiden.
Vi har testat att jag är med/inte med.

En idé jag har är att inte ta hov för hov utan ta av skorna på alla hovar, sen verka lite på alla hovar, passa in skor på alla hovar sen börja spika lite här och var. Alltså gå runt hela tiden så det inte blir så lång tid att stå på samma ben. Så gör jag när jag broddar, dock så behövdes inte det förr för då stog han fint.

Jag tycker nämligen det ser ut som om att han tycker det är jobbigt efter ett tag. Han blir oxå värre om det är mycket spring i stallet, så lugn och ro krävs.
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

Är det inte den som har haft ont i fötterna:confused:

vad säger hovis?

När börjar den att konstra?
Med alla fyra?
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

Du får nog vänta och se vad veterinären säger. Förmodligen finns det en anledning till att din häst uppför sig som den gör. Om inte veterinären hittar något hade jag tagit ut en hästkiropraktor eller liknande som också skulle få göra en koll.
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

Är det inte den som har haft ont i fötterna:confused:

vad säger hovis?

När börjar den att konstra?
Med alla fyra?

Han var ömfotad förut. Eller han ömmade lite i tårna i fram så vi tog bort snösulorna nu och satte på hela sulor.

Hovis tror att han bara dummar sej (men jag tvivlar) och säger sen att fortsätter han så vill han inte sko och tror inte någon annan heller vill det. Det förstår jag men det känns lite som att det måste gå att göra nått åt saken om han nu inte har ont någonstans. Jag måste då ha en hovslagare som är villig att försöka komma på vad som krävs för att Fabian ska tycka det är ok att skos.

Som liten var det ett bakben han inte ville dela med sej av. Det var dock inte nått vi märkte av när han kom till oss. Då sa hovis att han var lite tung och kunde rycka någon gång men inte så att han var problematisk.
Han har nog blivit lite värre och värre med tiden sen kanske 2 år tillbaka men inte så här som han var sist.

Ja det är på alla fyra han rycker åt sej hoven.
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

Du får nog vänta och se vad veterinären säger. Förmodligen finns det en anledning till att din häst uppför sig som den gör. Om inte veterinären hittar något hade jag tagit ut en hästkiropraktor eller liknande som också skulle få göra en koll.

Jo visst ska jag vänta tills vi varit på kliniken innan jag börjar konstra med nått.

Jag har nyss haft ute kiropraktorn, efter första behandlingen kändes han värre än innan (hon togs ut pga att det kändes som om att han saknade det där lilla extra vid ridningen) så hon bokades igen och kom ut en halvtimmer efter att hovslagaren varit där. Han känns nu nästan som vanligt igen förutom att han "tappat rumpan" någon enstaka gång i galoppen.
Kiropraktorn rättade till bäckenet och lossade på några spänningar, han var stel diagonalt höger bak vänster fram och lite i nacken.

Kanske han skulle beté sej bättre nu efter att han rättats till, vad vet jag.
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

Är han dum med alla benen gissar jag på att herrn är van att få göra lite som han vill, och blir irriterad när hovslagaren inte släpper ner foten efter normal "hovkratsningstid".
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

Är han dum med alla benen gissar jag på att herrn är van att få göra lite som han vill, och blir irriterad när hovslagaren inte släpper ner foten efter normal "hovkratsningstid".

Om det nu skulle vara så, hur löser man ett sådant problem?
Han vet att han är stor och stark och att han kommer loss.

Hovis brukar inte hålla emot utan släppt när han börjar kämpa emot, men tidigare hovslagare har tagit fighten och hållt kvar utan bättre resultat(dock sluppit sparkarna).

Det hovslagaren sa sist var att han gått fram och rytit till när han ryckt åt sej hoven och efter det hade han börjat sparka efter honom.
Jag brukar hålla mej undan så dom får jobba själva och Fabbe bara har hovslagaren att koncentrera sej på.
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

Problemet har alltså funnits längre än vad som framgick i första inlägget?

Man får träna, genom att vara klurig. Man orkar inte hålla i en vuxen häst, vilket man kan göra på föl.
Alltså får man se till att man hela tiden är steget före, och släpper benet innan han vill ställa ner. Inte lätt, men det är så man får göra, det gäller att ha känsla för hur länge man håller i.
Träna varje dag, och ta också i benen som man gör när man skor, dvs tar ut benen mer från kroppen.

Missar du och han ställer ner ändå, så släpp inte kontakten med benet, och lyft igen på direkten.
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

Tack för svaret, det ska jag tänka och öva på.
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

Jag har haft en sådan häst. Problemet var för denna häst att den klarade inte av att hovis satte benet mellan sina ben...brytningen utåt (för det blir det ju) blev för mycket. Den klarade heller inte av klinga och klubba. Vi löste det så att: hovis fick lära sig sko med enhandfattning (jodå, det går), långt ned och ta det mesta med rasp och verktång. Sen var det aldrig några problem.
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

Tycker att det är bra att du ska kolla upp hästen ordentligt :)
Vi hade ett sto hemma som var helt galen vid skoning förut, men det visade sig att hon inte ville att hovslagaren skulle lyfta benet så högt och utåt, när hovslagaren hade benet under hästen och mycket lägre så blev det mycket bättre :)
När jag frågade dom som hade henne tidigare så fick vi en förklaring på varför hon var som hon var, När dom hade skott henne så hade dom haft hoven i en så kallad hovhåller då karl hade ont i ryggen.

Men jag tycker fortfarande att det är konstigt att det gick bra och sko i början men efter nån månad vart hon helt galen ;S..

På en av mina shettisar som oxå var förjävlig med hovslagaren så fick vi ta en rasp och dra den på hovarna varje dag för att han skulle lära sig att det inte var farligt, lika så så hammra vi lite lätt med en liten hammare på fötterna bara för att visa att det inte är farligt :)

Hoppas att du hittar en lösning på din häst problem :) Man vill ju inte att hästen ska bli hovslagarens fiende.
LYCKA TILL...
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

Mitt sto ska krångla med bakfötterna ,jättejobbigt.. Stretchar nu regelbundet efter ett tag blev det värre men kiropraktorn sa att då hade hon troligtvis träningsvärk när det blev sånt bakslag. Nu e det bättre igen men det e ett beteende hon haft så det kan ta ett tag o få bort. Och sen e hon lite egen av sig;). Men hon har varit hos andra hovslagare när hon var på träning o dom hade inget problem direkt, men fick säga till bestämt o då gick det bra. Så visst e det lite vad hovslagarn har för respekt med sig oxå hur dom kan hantera hästen i fråga. Precis som det gäller alla vid hantering av djur,vissa lyssnar djur bättre på än andra så e det bara.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

Om du tycker att det ser ut som om han ställer sig konstigt med alla de andra benen hela tiden tror jag att antingen gör han det för att ha bättre kraft att ta sig loss eller också, kanske mer troligt, är han öm i hovarna och försöker avlasta dem så gott det går men det blir för ont att stå länge på 3 ben. Ser han ut att ställa sig bekvämare när han kommit loss, ser han olycklig ut när han ställer till sig konstigt på 3 ben?
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

Jag ser ibland hästar som ställer sig som bergsgetter när framhovarna skos (alla hovarna på nära varandra). Tror inte det beror på smärta el dyl. bara att det är bekvämare att stå så. Förekommer inte när bakfötterna skos.
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

Även jag tycker att det är bra att du gör en extra check. Personligen så tror jag inte att det finns hästar som byter beteende utan någon som helst anledning. Det är inte alltid vi förstår vad det är som felas och det kan vara så oerhört små detaljer, men på ett eller annat sätt upplever hästen att det är ett problem. Det kan vara väldigt frustrerande innan man kommer på vad det är.

Jag har tyvärr inte något bra förslag på vad det kan vara som stör din häst. Han kanske behöver stå på en gummimatta om han är öm? Tycker att det är synd att din hovslagare har inställningen att hästen är dum. Bara en sån sak kan störa. Vet flera hästar som har väldigt svårt att befinna sig i närheten av människor som är orättvisa och sänder ut negativa vibbar.
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

Vad gör hästen när du själv grejar på samma sätt som hovis? Håller lite längre, bankar lite och sätter hoven mellan benen? Är det inte lite övning som behövs? En häst som vi har står kanon om hon får stå uppbunden med huvudet mot dörren medans våra andra kvittar det utan står gärna med rumpan mot dörren. Men detta var vår hovis som tipsade oss om detta och att det brukade hjälpa på flera oroliga hästar. En del vill väl liksom hålla koll om någon kommer in genom dörren. Kan tillägga att just denna hästen kan vara lite bakskygg vid ridning men helt trygg vid körning om det nu har någon betydelse.

Vi har en väldigt bra hovis som alltid är lugnet själv och "söver" ner hästarna genom sitt lugn. Stora nordsvenskar och ok säger hovis att de inte hjälper till att hålla upp fötterna men de är iallafall helt avslappnade så hovis får lyfta uppfötterna på dem ;) Köpte för ett tag sedan en ny nordis-unghäst som har blivit behandlad av en stressad hovis som hade rytit och t.om smällt till honom när han inte stod stilla. Vi övade mycket att lyfta hovarna och när det blev dags för vår hovis att komma tog vi den nye sist så han fick gott om tid att kolla in hovis men han var iallafall jättespänd och ville inte lämna över något av sina ben och kastade sig rätt in i väggen och höll på. Men med tålamod, mycket smek och lugn har vår hovis löst problemet och nu är "vår nye" lika lugn som våra andra hästar vid skoning.
Vår hovis är ju inte billig men han skor och verkar suveränt och behandlar hästarna mycket väl och tycker han är guld värd.
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

Jag har en väldigt bra hovslagare men han tar ganska lång tid på sig. Då jag har en unghäst så har vi gjort så att han tar två hovar varje gång nu när han inte bara verkas utan också skos.
Vi gör så att han skor av och verkar de aktuella hovarna, fixar till skorna om det behövs och sedan slår han på dem (vi har bara skott två ggr tidigare och har då gett lite havre samtidigt som han spikat men det tror jag inte behövs längre).

Jag tror som de flesta andra att din hästs problem är smärtrelaterade. Att få stå på en gummimatta, få luta sig mot en vägg och att man tar pauser kanske gör det lättare för hästen.
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

*delvis kl*

Tack för alla svar.
Men något jag funderat över är vad gummimattan ska göra för nytta?
Han står ju med skorna på sej på alla ben förutom det som hovslagaren håller på med. Men han står på gummimatta med fram ibland, beror på vart i stallet han ställs upp. Sist när han bråkade som mest stog han på mattan.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 152
Senast: super
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 595
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 195
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp