Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noterna

Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

Jag har oxå sagt att vi kan testa ställa honom med huvudet mot tegelväggen men hovis har inte velat det.

Men sen nämnde du något om bakskygghet. Jag har aldrig tyckt att Fabbe är bakskygg men sen var det en körkarl i stallet och hjälpte mej passa in en loksele en gång och han påstod att Fabbe var bakskygg när han stog i gången för att han lyssnade bakåt hela tiden på vad som hände där (står i ett stort stall med mycket liv och rörelse). I vagnen är han inte bakskygg men ibland när man rider kan han lyssna bakåt och hoppa till(inte ofta men någon enstaka gång).

Jag vet oxå att han är en häst som inte litar på vem som helst och känner han sej inte bekväm så försöker han gärna fly. Han stack ut ur sin box när den nya kiropraktorn var ute första gången för 3 veckor sen, hon skulle inte få känna och klämma på honom. Andra gången hade vi honom i gången och då gick det bra.
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

Men har ni provat att INTE ta hästens ben mellan hovslagarens ben ? MÅNGA hästar klarar faktiskt inte av den brytning som blir i och med skoning, många hästar klarar heller inte av klingan och klubban. VAD exakt har hovis prövat med ? Finns ju andra sätt att sko på än just det jag nämnde.

Vadå att inte hovslagaren vill att hästen ska stå mot en tegelvägg ? Du betalar väl honom kan jag tänka mig. Har du då inte rätt att säga vad som gäller ??? ELLER blir det svårare för honom att sko ? Förklara bättre varför han inte ville.
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

*delvis kl*

Tack för alla svar.
Men något jag funderat över är vad gummimattan ska göra för nytta?
Han står ju med skorna på sej på alla ben förutom det som hovslagaren håller på med. Men han står på gummimatta med fram ibland, beror på vart i stallet han ställs upp. Sist när han bråkade som mest stog han på mattan.

Det blir ju ett mjukare underlag för honom om det är så att han känner obehag (blir ömfotad) av att få all vikt fördelad på 3 ben istället för 4.
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

Om det nu skulle vara så, hur löser man ett sådant problem?
Han vet att han är stor och stark och att han kommer loss.

När jag fick hem min shire fick jag inte ens lyfta fötterna för hovkratsning. Första gången vi skulle försöka verka honom (snäll stallägare som kan sko som skulle försöka hjälpa mig) drämde han en vuxen, stark karl i backen tre gånger innan jag sa att han inte skulle fortsätta eftersom det var för farligt.

Vad jag gjorde?

Vad gällde hovslagare fanns ju bara en sak att göra - droga! Min hovslagare ska inte uppfostra min häst och inte behöva ta fighterna med en 900 kgs häst som bestämt sig för att inte samarbeta. Det är ju mitt jobb som hästägare. Så han drogades vid varje skoning under cirka ett år.

Under tiden kämpade jag på med att först och främst försöka behandla hans skabb (hästar med så mycket hovskägg får väldigt lätt skabb och det kliar och gör ont = obehag när man tar på benen). Samtidigt övade jag varje dag på att få ta på benen, få lyfta hoven och släppa den så fort han släppte med den från golvet och berömma löjligt mycket.

Sedan fortsatte vi till att få lyfta och hålla kvar, kratsa och så småningom till att även få hålla ut hoven a´la hovslagare och även att börja använda en hovkrats för att "klappa" under hoven så att det låter och stå så - länge med hoven i hovslagningsposition.

Jag stod på öronen många gånger under det året men i dag kan min häst skos utan sedering och utan att försöka ha ihjäl sina hovslagare. Han håller ännu inte uppe fötterna helt själv utan försöker ibland lägga över vikt men även det har jag försökt jobba med genom att jag har följt med honom ned när han lagt över vikt så att han har tappat balansen en aning = obehagligt.

Massor med jobb men det är en glädje varje gång han skos utan att jag behöver droga honom nu!

Vet inte om min berättelse hjälper dig något men jag hoppas att du kan få tips och framför allt hopp.

Förutom kiropraktor tycker jag att en massör kan vara bra att konsultera. Det är ju ofta rent muskulära problem som kan medföra ett obehag med att stå i en viss position etc.
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

En annan sak som jag tänkte på - gillar din häst din hovslagare?

Att lyfta upp och hålla fast en hov är ju en oerhört dominant åtgärd mot en häst som ju är ett flyktdjur. Om hästen känner sig det minsta otrygg med tex. hovslagaren eller omgivningen finns ju en avsevärt större risk att hästen reagerar på detta.

Jag såg det senast min häst skulle skos. Min vanliga hovslagare var skadad så jag fick ringa på en Blocket-annons. Karlen som dök upp kändes inte alls som en person som JAG litade på först. Men det gjorde min häst. Han somnade under skoningen och stod och småsnarkade mycket förnöjt.

Något liknande har jag aldrig sett. Jag tempade hästen efteråt för att jag trodde att han hade feber. Men nejdå, helt frisk och uppenbarligen helt trygg med denna person av någon anledning.

Så blev min häst med ny hovslagare. Han har själv valt ut honom :idea:
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

Blir han irriterad av att lyfta Alla benen, ett visst speciellt, fram eller bak?
Min direkta känsla vad gäller hästar som plötsligt beter sig så, är att det finns smärta någonstans.
Vanligt kan vara att hovis t.ex. böjer benet eller tvingar det i en sådan ställning som blir obehaglig för hästen. Kan hovis då acceptera kortare pass med benet i luften, och en litet "friare" benställning så brukar hästen kunna acceptera skoning/verkning ändå.

Jag skulle också kolla upp hästen, men kanske hos kiropraktor/equiterapeut i första hand, sådana spänningar har jag stött på från muskulatur/leder i övre delarna av bog och bakparti, vilket veterinärer ofta är lite sämre på att faktiskt lokalisera.

Har bl.a. stött på en häst som fick bremsas alt sederas för skoning. Vid koll hade den ömmande muskelknutor och förkortade fascior i rumpmusklerna bak som gjorde att det var obehagligt att lyfta benen i den höjd hovis önskade och krävde.
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

Jag har samma erfarenhet. Om det plötsligt börjar, eller kommer smygande successivt på en häst som tidigare fungerat bra handlar det om smärta/obehag.
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

*kl*

Tycker det låter som att hästen har obehag av något. Om utredningen inte visar något skulle jag fundera på vad hästen har för relation till hovslagaren. Har problemet kommit successivt sedan ett hovslagarbyte t.ex?
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

En annan sak som jag tänkte på - gillar din häst din hovslagare?

Att lyfta upp och hålla fast en hov är ju en oerhört dominant åtgärd mot en häst som ju är ett flyktdjur. Om hästen känner sig det minsta otrygg med tex. hovslagaren eller omgivningen finns ju en avsevärt större risk att hästen reagerar på detta.

Jag såg det senast min häst skulle skos. Min vanliga hovslagare var skadad så jag fick ringa på en Blocket-annons. Karlen som dök upp kändes inte alls som en person som JAG litade på först. Men det gjorde min häst. Han somnade under skoningen och stod och småsnarkade mycket förnöjt.

Något liknande har jag aldrig sett. Jag tempade hästen efteråt för att jag trodde att han hade feber. Men nejdå, helt frisk och uppenbarligen helt trygg med denna person av någon anledning.

Så blev min häst med ny hovslagare. Han har själv valt ut honom :idea:

Det där är viktigt tycker jag. Min förra häst tålde inte dåvarande hovslagaren som jag hade då jag köpte hästen. Personkemin bara fungerade inte och hästen kunde inte koppla av utan stod och vaktade och nästan retades med hovisen. Jag bytte till en yngre kille, nyexad, långsam och egentligen inte ett val jag hade gjort, men han rekommenderades av flera skickliga hovisar. Fick byta även på övriga hästar för enkelhetens skull. Det blev samma fullträff som du. En enorm lättnad. Man kunde lämna dem ensamma och ha fullt förtroende, hästen sov medan han skodde, aldrig några irritationer.

Med nuvarande häst har jag tyvärr en hovis som inte är perfekt för henne. Bor nu för långt ifrån den gamla hovisen som var så bra. Det går, men jag måste vara där och stå och prata med honom så är hon lugn. Är jag inte där så står hästen och spänner sej och vaktar och verkar vänta på att hovisen ska göra ett "misstag" då klipper hon till. Tyvärr. Men hovisen och jag är överens om att det går väldigt bra när jag är där, så då är jag det. Sista tiden har det till och med gått bra när jag blev akut sjuk en gång och inte kunde komma ifrån. De har börjat lita på varandra.
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

Jag har just det bekymret (tror jag) med min häst - man kan inte hålla bakbenen över knäet/bryta ut vinkeln.
Då hästen inte är helt säker bak och hovslagaren ska känna sig trygg så håller jag bakbenen medan hovis verkar och skor, sittandes i mitt knä i stort sett.
Glad att jag har en så snäll hovslagare! :love:
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

Det går, men jag måste vara där och stå och prata med honom så är hon lugn. Är jag inte där så står hästen och spänner sej och vaktar och verkar vänta på att hovisen ska göra ett "misstag" då klipper hon till.


Exakt min erfarenhet. Min häst kräver att jag ska vara där och att jag ska stå framför honom, vid huvudet och hålla honom sällskap medan han skos. Men så var det inte med den här som kom ut senast - full tillit från första stund.

Ska bli spännande att se nu i veckan när samma karl kommer för andra gången om det funkar lika bra!
 
Sv: Tips på hur man kan träna/göra vid skoning när hästen inte vill vara med på noter

Tack för alla svar.

Vi har nu varit inne på kliniken. Kan ju säga att han var halt på söndagen, gick bättre på måndagen men fortfarande inte rent.

När v.framhov bedövades bort så blev det mycket bättre. På den hoven har han en gammal skada sen 9 år tillbaka som han verkade ömma i. Han hade oxå lite puls i den hoven.
Skadan karvades upp lite grann av klinikhovslagaren och han hittade lite torkat blod samt fick fram lite nytt. Han trodde att han hade som ett blåmärke i den hoven, att han kanske slagit på sej där över alt att hoven rör sej för mycket så att det hela tiden gör ont där.
Han ska nu gå på butta i 5 dagar, gå i liten hage och vila. Sen blir det ÅB nästa onsdag, är han inte bättre/bra så får vi fortsätta leta fel.

Han stog dock snällt när vi bytte från brodd till blindbrodd innan besöket på kliniken. Han ville ogärna låta vet. böja bak och han var galen i transporten, så galen att han tog sönder den lite grann:eek: Som jag bävar för nästa resa.
Men han är verkligen som någon sa, att han är känslig för vem som ska pilla med honom. Men den nuvarande hovslagaren verkade han gilla dom 2 första gångerna.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 152
Senast: super
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 595
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 196
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp