Bukefalos 28 år!

Tips på kattleksaker (gärna hemmagjorda)

Daimstruten

Trådstartare
Hej,
Min kattunge är nu ca 19 veckor och har så klart väldigt mycket energi och behöver aktiveras. Jag går ut med honom flera ggr om dagen i sele på tomten vilket han älskar, men jag skulle även vilja ha tips på smarta leksaker som kräver en del tänkande av honom så han kan bli aktiverad inomhus utan att jag behöver vara med hela tiden. I dagsläget har jag en sån där plasttunnel med rullande boll (har byggt ihop 2 st), en foderpyramid eller vad det heter, en sån där plastbräda med olika utmaningar för att få godis, en bunt leksaker på pinne som man får springa runt med så han får jaga dom, en vanlig papplåda där jag klippt bort hörnen på framsidan och slängt ner glitterbollar och fjädrar, samt den tomma pappersrullen som tidigare hade presentpapper runt sig där jag får slänga in en glitterboll.

Mest förtjust är han nog i den tomma pappersrullen med glitterbollen. Han älskar att attackera den så han får ut glitterbollen. Jaga fjädrar/mus som sitter på en pinne med snöre är också jättekul och då ska man helst springa genom hela huset med den. Plasttunneln med bollen har jag fått trimma lite genom att täcka vissa delar med papptunnlar så han inte hela tiden ser bollen. På så sätt blev den mycket roligare. Papplådan med saker i är också kul då och då. Minst gillar han foderpyramiden som man ska ha mat/godis i och som sen ska trilla ner i olika nivåer innan den kommer ut för den har han inte förstått sig på än. Han är inte heller så road av annat där han ska kämpa lite för att få ut en godbit.

Så ge mig era bästa tips på kattleksaker som kan aktivera en nyfiken kisse med mycket energi.
 
Min katt gillade tomma toapappersrullar som man klippte till ca 2 cm längd, de är lätta och far iväg när katten smäller till dem. Jag hängde även upp en sån i en gummisnodd i en dörröppning, så att rullbiten hängde ca 15-20 cm över golvet.
Studsbollar.
Pingisbollar.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 188
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Min hund tycker att promenader när det är blött ute är jättetråkigt. Det behöver inte ens regna utan räcker att det är blött på marken...
Svar
10
· Visningar
1 530
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 240
Senast: ISABEL
·
Däggdjur För tre-fyra månader sedan utökade jag min lilla deguflock med två 2-åriga honor som dittills haft tillgång till motionshjul under hela...
Svar
15
· Visningar
2 661
Senast: Riley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp