Tips på laddhybrid

Om du inte kan ladda hemma så tänker jag inte att det kanske inte är värt att lägga pengarna på en laddhybrid. Mildhybrid skulle kunna vara något kanske, en Subaru Outback X-fuel, har låg skatt, har bra pris och drar ca. 0,7 l/mil vid blandad körning.

Ett tyngre laddhybrid som får dra har ofta en ganska hög kvot vad gäller km/kilowattimme. Bortser man från miljöaspekten och tänker ekonomi så kan det till och med bli billigare att köra på bensin - särskilt om man inte kan ladda hemma (+ att det tar lång tid att ladda).

Det kommer komma upp laddstolpar men när och hur dyrt det kommer bli är oklart.
Annars har vi Tessla snabbladdare ett par km bort.
 
Ja, nån hybrid blir det inte för mig inser jag. Jag kör denna med gott samvete tills den är slut. Trodde faktiskt de skulle ha lite bättre räckvidd men inser att där jag bor skulle det bara gynnas till jobbet, all annan körning skulle bli på diesel ändå. Så kostnaden att byta bil sett till nyttan, blir ju obefintlig...
Allt beror ju på vad man jämför med. När jag behövde byta ut min lilla snåla diesel så räknade jag på det och trots att en laddhybrid är dyrare än motsvarande dieselbil så vinner jag ändå på det totalt ekonomiskt. Min nya bil är nyare, har bättre utrustning, kraftigare motor + awd men min bilkostnad är ändå likvärdig nu jämfört med den lilla billiga. Såklart borträknat den extra kostnaden som blev av att jag tog ett billån, det går ju inte att jämföra med en bil som redan är avbetald.

Men ska man ha laddhybrid så bör man kunna ladda dagligen. Annars är det inte så stor poäng. Hela grejen med en laddhybrid är ju att man kör relativt korta vardagssträckor på el men sedan kör på diesel när man kör lite längre. Har man inte möjlighet att ladda dagligen eller om man kör långa sträckor till vardags är det bättre att antingen stanna kvar med förbränningsbil eller byta till ren elbil.
Ren elbil behöver man inte ladda dagligen sålänge man inte kör toklånga sträckor till vardags. Där går det faktiskt att ha elbil utan att kunna ladda hemma överhuvudtaget utan bara ladda på liknande sätt som man tidigare har tankat bensin/diesel.
 
Det kommer komma upp laddstolpar men när och hur dyrt det kommer bli är oklart.
Annars har vi Tessla snabbladdare ett par km bort.
Min laddhybrid kan inte snabbladda, tror det gäller övriga också men är inte helt säker. Men ni skulle säkert klara er fint på ren elbil, även om det inte är optimalt för batteriet så kan man klara sig på enbart snabbladdning med glesa intervall. Men då tickar inköpspriset upp till en annan nivå 😅
 
Min laddhybrid kan inte snabbladda, tror det gäller övriga också men är inte helt säker. Men ni skulle säkert klara er fint på ren elbil, även om det inte är optimalt för batteriet så kan man klara sig på enbart snabbladdning med glesa intervall. Men då tickar inköpspriset upp till en annan nivå 😅

Ja, och den ekonomin lär aldrig finnas 😆
 
För två år sen bytte vi från diesel till elhybrid - Volvo v60 till Kia Xceed. En väldigt lagom stor bil för de behoven du beskriver, får dra 1300 kg. Den tar sig 5 mil på el, och jag har inte hört om så många som tar sig längre än så, typ nån Audi eller ny Volvo kanske?

För oss var det en kanonaffär - men då har vi bara några kilomenter till jobbet och kan ladda hemma (har installerat egen laddare och har bundet elavtal på typ inga pengar). Nuförtiden (sen i våras) kör vi helt på el med en Kia ev6.
Men ja, det känns ju som att man lär kunna ladda hemma eller åtminstone gratis/väldigt billigt på jobbet för att man ska få den riktigt bra ekonomin i en laddhybrid - sen beror det ju såklart på vad man byter ifrån! Vi bytte från en svindyr Volvo (typ 8000 kr i månaden + diesel ca 2000 kr) till en leasad laddhybrid (4500 kr/mån och laddade typ gratis hemma, bensinkostnaden var på ca 600 kr/mån).
 
Det kommer komma upp laddstolpar men när och hur dyrt det kommer bli är oklart.
Annars har vi Tessla snabbladdare ett par km bort.

Som @MiniLi är inne på så tar de flesta laddhybrider lång tid på sig att ladda, ungefär två mil i timmen. Kanske det kan vara värt att vänta tills du vet om/bär laddstolpar kommer upp? Jag är (snart) inne på min tredje laddhybrid och jag skulle solklart välja mildhybrid eller ren elbil om jag inte hade laddstolpe.
 
Som @MiniLi är inne på så tar de flesta laddhybrider lång tid på sig att ladda, ungefär två mil i timmen. Kanske det kan vara värt att vänta tills du vet om/bär laddstolpar kommer upp? Jag är (snart) inne på min tredje laddhybrid och jag skulle solklart välja mildhybrid eller ren elbil om jag inte hade laddstolpe.

Det är två år kvar så vänta kommer vi göra 😄
Mildhybrid känns rätt ovärt, de jag känner som har det är inte supernöjda. Bilarna är tunga och törstiga.
Känns mest värt om man kör mycket i låg fart. Det gör inte jag.
 
som de flesta är jag inne på att vitsen med en laddhybrid fallerar om man inte kan ladda hemma och eller jobbet till en rimlig kostnad. Trixets att ha lämpliga avstånd så att man kör all vardagskörning på el och har rimliga tidsintervall då bilen kan stå och ladda.

Men mina erfarenheter

Volvo V60 twinengin (el+ diesel) grymt trevlig bil, super att dra med men kort räckvidd (typ fyra mil men funkade för oss då. Underbar att dra husvagn med årsmodell 2018

Kia optima 2019 stor och trevlig, men inte anpassad för att dra med, kändes som växellådan skulle explodera typ 6 mils räckvidd.

Kia ceed 2021 en trevlig bil, en bil helt enkelt utan särskilda rysningar eller större överväldigande glödjemoment- funktionabel! 6 mils räckvidd stämmer hyfsat i rimliga hastigheter typ 80. Typ 5 mil efter landsväg med fri fart 😳 2 mil med husvagn. Helt ok att dra med. Tror att när vi sålde den hade vi ett snitt på 0,25 per mil, då är vårt körmönster många kortare sträckor per dag (mellan 6-10km) samt någon långresa (typ 40 mil per väg)

Tycker att laddhybrider har sin plats på jorden och fungerar ypperligt vid rätt körmönster och laddmöjligheter.

Det bästa jag vet med att köra på el är man får känslan av att surfa fram, ingen fördröjning när bilen skall växla utan allt är direkt svar liksom!
 
Jadå, alla Volvos laddhybriderna, Hyundai Tucson, Hyundai Sandra Fe, Kia Sportage, Kia Sorento, Mazda xc-60, Ford Kuga, mfl. Men det betyder inte alltid att räckvidden blir längre.

Jag är dåligt insatt i hur hybrider funkar, varför?

Har lyckats googla ett gäng men ingen av dem, tack! Tycker infon är rent ut sagt skitdålig på hemsidorna.
 
Audi har, skulle ej förvåna mig om även BMW har.

Tycker till skillnad från tråden att det inte tar speciellt länge att ladda, när vi laddar hemma tar det ca 1 timme till full laddning med egen laddbox.

Nej allt handlar ju om hur snabbt man laddar! Och vad bilen kan ta emot såklart (vilket ju också inte verkar vara prio att skriva ut som info 🙃).
 
Jag är dåligt insatt i hur hybrider funkar, varför?

Har lyckats googla ett gäng men ingen av dem, tack! Tycker infon är rent ut sagt skitdålig på hemsidorna.

Precis som för fossildrivna bilar finns det faktorer som påverkar bilens bränsleekonomi: Bilens vikt, luftmotstånd, motorns effekt, om den driver på två eller fyra hjul, m.m, m.m. Större och tyngre bilar behöver större batterikapacitet för att driva bilen framåt (och ju större batterikapacitet, ju tyngre batteri, och ju tyngre bil, ju högre förbrukning). En del bilar har även ett stort batteri för att värma kupén med batteriet (ju kallare utomhustemperatur desto mindre el kvar för att driva bilen framåt).

Ergo, en del bilar använder tämligen många kWh för att driva bilen en mil framåt och då behöver de ett större batteri för det. Mazdan som vi hämtar idag (och som jag befarar kommer bli ett bilköp jag djupt ångrar) har en påstådd räckvidd på 63 km med ett batteri på 17,8 kWh, vilket kan jämföras med (nya) Kia Niro som har en påstådd räckvidd på 65 km med ett batteri på 11,1 kWh.
 
Jag kör 1200 mil per år i snitt, arbetspendling samt övriga nöjesresor. Kör sällan kortare sträckor än mina 14 km till jobbet. Annars går eller cyklar jag.
Elbil blir så sinnessjukt dyrt, månadskostnaden för bara bilen blir betydligt högre än kostnaden för motsvarande fossibil inklusive bränsle och service 😅
 
Jag kör 1200 mil per år i snitt, arbetspendling samt övriga nöjesresor. Kör sällan kortare sträckor än mina 14 km till jobbet. Annars går eller cyklar jag.
Elbil blir så sinnessjukt dyrt, månadskostnaden för bara bilen blir betydligt högre än kostnaden för motsvarande fossibil inklusive bränsle och service 😅
Jag tror inte elbil är dyrare än motsvarande fossilbil, de brukar vinna på totaljämförelser. Men då ska det ju verkligen vara motsvarande bil utifrån ålder, storlek, osv 😊
För några år sedan snöade jag in på detta och läste mkt, finns en väldigt bra hemsida just för att göra totaljämförelser inkl allt. Ska försöka komma ihåg vad det heter..🤔
 
Jag tror inte elbil är dyrare än motsvarande fossilbil, de brukar vinna på totaljämförelser. Men då ska det ju verkligen vara motsvarande bil utifrån ålder, storlek, osv 😊
För några år sedan snöade jag in på detta och läste mkt, finns en väldigt bra hemsida just för att göra totaljämförelser inkl allt. Ska försöka komma ihåg vad det heter..🤔

Det beror säkert på hur mycket man kör och vad man har för laddmöjligheter.
Vi kan i dagsläget ladda på Tesslas laddstationer och då tillkommer abonnemang och elpriset är ju inte jättelågt.
Jag kan ladda på jobbet också när plats finns men det är i dagsläget rätt dyrt det med.
När jag kollade lite snabbt är det minst 500 k för bilen om man vill ha ordentlig räckvidd.
Vi kan inte lägga då mycket på en bil, månadskostnaden kommer bli enorm med räntor och amortering.
 
Det beror säkert på hur mycket man kör och vad man har för laddmöjligheter.
Vi kan i dagsläget ladda på Tesslas laddstationer och då tillkommer abonnemang och elpriset är ju inte jättelågt.
Jag kan ladda på jobbet också när plats finns men det är i dagsläget rätt dyrt det med.
När jag kollade lite snabbt är det minst 500 k för bilen om man vill ha ordentlig räckvidd.
Vi kan inte lägga då mycket på en bil, månadskostnaden kommer bli enorm med räntor och amortering.
Nej jag fattar verkligen, det har inte jag råd med heller😅
För mig har laddhybriden varit toppen, framförallt tills jag flyttade för då hade jag laddare i parkeringshuset (dock inte särskilt billig laddning). Nu är det lite krångligt, men hoppas att kunna lösa laddare typ i sommar.
 
Bara en liten tanke, många äldre tesla model 3 börjar komma ut på marknaden för under 350000. Den kommer ju en bra bit, laddar snabbt, ffa om du har tesla laddare i närheten! Leta de kommande åren och jag tror de kommer gå ner ännu mer. Får dra 1000kg om jag kommer ihåg rätt de som har drag.
 
Precis som för fossildrivna bilar finns det faktorer som påverkar bilens bränsleekonomi: Bilens vikt, luftmotstånd, motorns effekt, om den driver på två eller fyra hjul, m.m, m.m. Större och tyngre bilar behöver större batterikapacitet för att driva bilen framåt (och ju större batterikapacitet, ju tyngre batteri, och ju tyngre bil, ju högre förbrukning). En del bilar har även ett stort batteri för att värma kupén med batteriet (ju kallare utomhustemperatur desto mindre el kvar för att driva bilen framåt).

Ergo, en del bilar använder tämligen många kWh för att driva bilen en mil framåt och då behöver de ett större batteri för det. Mazdan som vi hämtar idag (och som jag befarar kommer bli ett bilköp jag djupt ångrar) har en påstådd räckvidd på 63 km med ett batteri på 17,8 kWh, vilket kan jämföras med (nya) Kia Niro som har en påstådd räckvidd på 65 km med ett batteri på 11,1 kWh.

Självklart, det gäller ju för alla bilar. "En del bilar har även ett stort batteri för att värma kupén med batteriet (ju kallare utomhustemperatur desto mindre el kvar för att driva bilen framåt)." Det är ännu en jätterelevant fråga som är skitsvår att få reda på i deras info 🙃

Jag kommer fan skriva en lista på frågor och maila de som känns relevant och fråga när det närmar sig. Eller gå dit och se hur många kloka svar man kan få av en säljare 😅
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 527
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
750
Senast: Bonita4
·
Äldre Jag och sambon ska snart flytta till hus utanför stan och behöver då varsin bil. Sambon äger en bil, så det så nu är det upp till mig...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 943
Senast: Jeffery
·
Äldre Ni som har en sådan här, vilket jag hoppas det finns!:) Vore jättekul att få höra om ni är nöjda med bilen eller inte? Är den rolig att...
Svar
4
· Visningar
1 342
Senast: tassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp