Tips på lerborttagning häst

Bukefalos 30 år!

NilHe

Trådstartare
(Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.)
Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför allt man men även svans. Jag menar när det är fet kladdig lera i hagen och hästen gör inpackningar av den vid rullningar så det sitter sega, våta klumpar i manen som inte bara kan borstas ur.... Jag blir vansinnig...

Om du bara stör dig på det innan du rider den dagliga "motions" rundan hade jag struntat i det och bara borstat/torkat bort det värsta, det brukar reda ut sig självt under natten ändå när hästen står inne.

Om det är inför lektions ridning, brukade jag ta in min pålle 3-4 timmar innan lektionen så "leran" hann torka in hyfsat innan ryktning och sadling. Glansmedel och man kam sista 5-10 minuterna innan man gick frän stallet brukade få ur de sista resterna av leran.

Pälsglans innan. Jag använder 5 Star Braiding Gel leovet. Lägger i med fingrarna och drar genom man och svans. Låter det verka i 10 minuter innan jag borstar. Inget fastnar sedan. Beroende på väder och vind behöver man göra om det med en till tre veckors mellanrum.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Tjockistråden 5

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar