Tips på lite nyttigare snacks

Intressant tråd! Grönsaker och frukt kan, för mig, inte ersätta godis/chips alls, så det är inget för mig. Det är bara blah, helt enkelt.
Köpte Dave&Jons smaksatta dadlar på Apotea för några månader sen, och de är numera min last. Ihop med bondbönor med sourcream-smak.

Nu äter jag chips, men lite mer sällan och eftersom jag älskar dipp, försöker jag byta ut mot nyttigare alternativ. Typ fil istället för gräddfil gör massor på kalorierna.

Måste våga mig på att testa kålchips nångång.
 
Jag äter betydligt mindre mängd om jag äter hårda karameller istället för mjukt godis. Lakrits är liksom svårt att ersätta med frukt och det är det enda godis jag absolut inte kan avvara.
 
Glöm din ghee på spisen. Länge. Klart! :angel: :laugh: Blir bäst efter typ 5-6 timmar på lägsta värmen. Det ska bli brunt och börja lukta kola. Första gången blev såklart överlägset bäst och jag vet inte exakt hur jag gjorde/vad som är skillnaden. Letar fortfarande efter the sweet spot, vilket jag tror handlar om tid och temperatur.

Har glömt den några ggr och vet vad du menar ;) Den blir brun och lite knäckig. Men jag måste ju få bort kakan i botten så jag häller ju av så pass att är bottengrumlet börjar röra sig så kastar jag det för att inte få med proteinet. Hur blir det med det karamelliserade? Det borde ju liksom blanda ihop sig i en sörja..? Det är ju bottensatsen jag inte får äta, bortsett från det man skummar bort. Men ja, jag har hört att bottenskrapet är det bästa, men funkar inte om man inte får äta proteinet eftersom det är just det.
 
Har glömt den några ggr och vet vad du menar ;) Den blir brun och lite knäckig. Men jag måste ju få bort kakan i botten så jag häller ju av så pass att är bottengrumlet börjar röra sig så kastar jag det för att inte få med proteinet. Hur blir det med det karamelliserade? Det borde ju liksom blanda ihop sig i en sörja..? Det är ju bottensatsen jag inte får äta, bortsett från det man skummar bort. Men ja, jag har hört att bottenskrapet är det bästa, men funkar inte om man inte får äta proteinet eftersom det är just det.
Nej, jag äter inte heller det, men det blir karamelliserad smak på hela grejen när det väl luktar rejält av kola.
 
Har aldrig nånsin funkat för mig.

Det är svårt med smaker och vanor helt enkelt. Jag tror att det är bland det svåraste att ändra på, vad man är van att äta. Man har liksom en ide om hur det ska smaka och upplevas och då blir det lätt så att inget annat duger. Det är nog väldigt mänskligt.

För mig är det som funkat helt enkelt pannben. Jag har stålsatt mig och plockat bort allt jag inte kan eller bör äta och ja, det är blod svett och tårar. Vad gäller socker och snabba kolhydrater så tar det ungefär en månad med strikt avhållsamhet innan suget klingat av och jag slutat bli sugen på det. Numera kan jag utan problem se på när folk äter godis utan att bli frestad men det har varit en kamp och nyckeln till framgång i mitt fall har helt enkelt varit att jag lever ensam. Funkade dåligt på den tiden jag bodde med nån som alltid hade sånt hemma.

Vad jag också märkt är att inte bara rent socker triggar detta, utan all mat som i kroppen fungerar som socker. Tex stärkelserik mat och mat med raffinerat mjöl. Pasta, mackor osv. För att inte tala om alla tillbehör som innehåller tillsatt socker som sylt, fruktyoghurt osv. Om man fortfarande äter sånt underhåller man omedvetet kroppens sug efter socker. Ja det är ett helvete att ställa om sin kost, och jag är mkt glad att jag gjort det för så länge sedan så jag slipper göra om resan....
 
Jag brukar köra på:
Ingefärsgodis (köper från Renée Voltaire)
Apelsin/melon
Jordgubbar och andra bär
Färska eller frysta vindruvor
Mörk choklad
Fruktsallad
Mixad fryst banan med mjölk; smoothie/milkshake som går att smaksätta i det oändliga. Utan tillsatt vätska blir det glass.
Nötter
Torkade fruktbitar/remsor
Groddar :angel:

Till frukt och bär brukar jag ha nöt-/kokoskräm. Dessutom lätt att göra själv om man vill ha nyttigare än köpalternativen.
 
Jag brukar köra på:
Ingefärsgodis (köper från Renée Voltaire)
Apelsin/melon
Jordgubbar och andra bär
Färska eller frysta vindruvor
Mörk choklad
Fruktsallad
Mixad fryst banan med mjölk; smoothie/milkshake som går att smaksätta i det oändliga. Utan tillsatt vätska blir det glass.
Nötter
Torkade fruktbitar/remsor
Groddar :angel:

Till frukt och bär brukar jag ha nöt-/kokoskräm. Dessutom lätt att göra själv om man vill ha nyttigare än köpalternativen.
Åh ja ingefärsbitarna 😍🤩

Hon har även tranbär i mörk choklad som är mumma.

Naturgodis är också sånt som är lättare att plocka med. Vet inte om det är för prislappen :cautious: men det är mer godis än inte godis.
 
Naturgodis är också sånt som är lättare att plocka med. Vet inte om det är för prislappen :cautious: men det är mer godis än inte godis.

Naturgodis är sett till innehållet precis lika illa som vanligt godis. Obegripligt hur det ens får framställas som nåt nyttigare alternativ. Äter man det kan man lika gärna köpa vanligt, om det är nyttighetseffekten man vill åt....
 
Åh ja ingefärsbitarna 😍🤩

Hon har även tranbär i mörk choklad som är mumma.

Naturgodis är också sånt som är lättare att plocka med. Vet inte om det är för prislappen :cautious: men det är mer godis än inte godis.
Tranbär i apelsinchoklad? Nej tack! :p All annan torkad frukt/bär doppad i choklad går ner däremot :D

På tal om naturgodis förresten är kanelmandel himmelska.
 
Gelatin och Fun light. Eller Agar Agar om man inte vill ha gelatin. Inte så jäkla nyttigt kanske (inget näringsinnehåll). Men är man en sucker för smågodis och vill minska ned kcal-intaget så... Lite kul pyssel att gjuta egna godisar också :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp