Tips på lite nyttigare snacks

Gurksushi! Hyvla gurka på längden och lägg i en lång rad på plastfolie. Bre på cream cheese (Light eller vanlig), lägg på lite lufttorkad skinka och toppa med skivad avokado. Rulla ihop med hjälp av plastfolien, toppa med sesamfrön och skär i skivor.
 
Gurksushi! Hyvla gurka på längden och lägg i en lång rad på plastfolie. Bre på cream cheese (Light eller vanlig), lägg på lite lufttorkad skinka och toppa med skivad avokado. Rulla ihop med hjälp av plastfolien, toppa med sesamfrön och skär i skivor.
Oj, det lät ju himmelskt :D
 
Ja det kan man väl säga att det är delvis. Jag bryr mig inte så mycket om hur mycket kalorier jag stoppar i mig så sett, inget jag håller koll på eller räknar, men chips och godis känns sjukt onödigt.
Ok...
Jag vill komma ifrån chips och godis på kvällarna, men ändå ha något gott snacks att tugga på framför en bra serie eller film.

Vad äter ni för goda snacks?
Det måste inte vara supernyttigt, men åtminstone ett bättre alternativ än chips, smågodis, choklad etc.

På min lista står just nu
Oliver
Stekta äpplen med vaniljkvarg (ist för paj)
Popcorn (poppa egna)
Melon
Jag äter mycket frukt. Som tärningar av melon, päron, äpple, nektariner osv. Och ibland med en bra ost till
 
Plock med frukt/bär, kallskuret som typ salami/rökt carré, ev ost etc.

Glass av fryst banan och havredryck. Kan smaksättas med bär, mango, ananas, choklad, mandelsmör etc.

Doppa bär eller frukta i lite smält, mörk choklad.

Bär, frukt, nötter och ev lite honung till low fat Grekisk yoghurt.
 
Äpplen med lite kanel på Kalla bara strö lite kanel på tycker jag är gott.
Grönsaker med dipp Personliga favoriter är paprika, morot och blomkål
Grönkålschips
Ölkorv, lite torkad/rökt skinka
Russin kan vara lite gott i små mängder
Salta kex med lite olika ostar
Chips (salta) med lite löjrom och smetana (djävulusiskt gott och det går inte så mycket chips) pilligt att göra bara
Filodegs-stick kräver lite bakning innan fyll med typ fetaost eller annat och bakas i ugn i 10 min. Jättegoda att mumsa på :)
 
Jag kommer med en jättetråkig,

morotsstavar. Sorry.

Jag bara avskydde människor som föreslog morotsstavar tidigare, såå tråkigt. Haken är att sedan vi provade (blev för mycket film och vi ville inte att 12 åringen skulle äta chips varje melodifestival, de är ju miljarder) det är ju så gott!

Vindruvor är mitt andra förslag.
Jag avskyr fortfarande detta tips. Jag är jätteallergisk mot morötter, äpple, päron, körsbär, kiwi, nötter, paprika. Så det blir ganska begränsat så man ska ha nåt enkelt snacks. Hate it!

Jag dippar gurka och blomkål men det är liksom inte så gott.
 
Jag avskyr fortfarande detta tips. Jag är jätteallergisk mot morötter, äpple, päron, körsbär, kiwi, nötter, paprika. Så det blir ganska begränsat så man ska ha nåt enkelt snacks. Hate it!

Jag dippar gurka och blomkål men det är liksom inte så gott.
Nej dippen halkar av gurkan, men den är helt ok utan dipp. Blomkål är kanske mer tveksamt gott alls.

Jag tror nog inte jag tänkte specifikt på personer som är allergiska mot morötter när jag gav tipset :) utan den disclaimern, förutom om du är allergisk mot morötter osv, tänker jag är per auto.
 
Tärna upp lite god frukt om man vill ha nåt sött. Ät med tandpetare så det tar lite längre tid och räcker ett tag,
Dadlar om man vill ha nåt riktigt sött.
Mörk choklad - man orkar bara med några bitar.

Osttärningar, äts med tandpetare och så kan ma ha ett fat med olika kryddor att doppa i tex chilipulver, vitlökspulver, peppar etc.
Grönsaker med dipp, tex hemagjord hummus. Köpesdipparna innehåller väldigt mkt socker, om man vill undvika det...
 
Jag avskyr fortfarande detta tips. Jag är jätteallergisk mot morötter, äpple, päron, körsbär, kiwi, nötter, paprika. Så det blir ganska begränsat så man ska ha nåt enkelt snacks. Hate it!

Jag dippar gurka och blomkål men det är liksom inte så gott.


Tänkte precis tipsa om att utöver morötter och paprika så är det sjukt gott att dippa just blomkål! :d:laugh:

Och sockerärtor!
 
Ananas med kanel är så gott! Att grilla den först är riktigt gott. Vi fick det på något ställe utomlands och trodde att det där kan väl inte vara så nice. Men faktiskt!

Fetaost, Romantica-tomater, tryffelsalami, honungsrostade valnötter är också himla gott!

Såg att en kompis gjort en kul grej till sina ungar. Hon hade delat en banan i två och stoppat in en glasspinne i varje halva. Sen hade de doppat bananerna i antingen choklad eller yoghurt och sedan rullat i valfri topping, typ strössel, kokos, hackade nötter etc. Ska testa själv när jag minns det.
 
Jag vill komma ifrån chips och godis på kvällarna, men ändå ha något gott snacks att tugga på framför en bra serie eller film.

Vad äter ni för goda snacks?
Det måste inte vara supernyttigt, men åtminstone ett bättre alternativ än chips, smågodis, choklad etc.

På min lista står just nu
Oliver
Stekta äpplen med vaniljkvarg (ist för paj)
Popcorn (poppa egna)
Melon
Jag har fastnat för de olika varianterna av smaksatta dadlar som finns. Hur nyttiga de är beror väl helt på vad för typ av smaksättare som använts men en del är jättegoda 🤤
 
Jag har fastnat för de olika varianterna av smaksatta dadlar som finns. Hur nyttiga de är beror väl helt på vad för typ av smaksättare som använts men en del är jättegoda 🤤

Det skiljer mkt mellan märken hur mkt jox det är i dem. Ma kan även göra själv. Jag gillar ju de med kakao eller kanel och det är ju sånt man ofta har hemma att rulla i :)

Dadelbollar är också nåt jag gör när jag är sötsugen och orkar diska:

Färska dadlar som är mjuka (obs nte de som är torkade), ta ur kärnan (8-10 st), kokosflingor, kakao efter smak, gärna en skvätt jättestark kaffe, lite vaniljpulver, mandelmjöl (man kan även ha havregryn men det tål jag inte). De torra ingredienserna tar man mängd efter konsistens och smak, jag höftar alltid. Sen mixar jag ihop det och duttar i ytterligare av nåt som behövs beroende på smak och konsistens. Rullar sedan i kokos.
 
Jag blir alltid så besviken och irriterad. Man försöker bli av med godis och så tipsar nån om frukt. Liksom hur kan en frukt eller en grönsak bli lika gott?

En frukt är ju god, ja. Grönsaksdipp är okej. Men det kommer aldrig att bli lika gott. Jag blir så besviken och tänker att ku har nån kommit på goda snacks! Men så nä. :cry:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp