Tips på lite nyttigare snacks

Jag blir alltid så besviken och irriterad. Man försöker bli av med godis och så tipsar nån om frukt. Liksom hur kan en frukt eller en grönsak bli lika gott?

En frukt är ju god, ja. Grönsaksdipp är okej. Men det kommer aldrig att bli lika gott. Jag blir så besviken och tänker att ku har nån kommit på goda snacks! Men så nä. :cry:

Man vänjer sig snabbt vid smaker. Jag tycker frukt är jättesött, för att inte tala om dadlar. Men det är för att jag inte ätit godis och sockerprodukter på flera år. Det är ju liksom svårt att få tips om alternativ till godis om alternativet ska likna eller vara godis? :o
Om man orkar baka eller fixa nåt mer avancerat snacks så finns mkt tips i tex rawfood-grupper eller sidor på nätet. Men jag är för lat för att orka hålla på och grisa med 20 ovanliga ingredienser, så därför blir det ofta nåt fruktbaserat för mig :o
 
Jag blir alltid så besviken och irriterad. Man försöker bli av med godis och så tipsar nån om frukt. Liksom hur kan en frukt eller en grönsak bli lika gott?

En frukt är ju god, ja. Grönsaksdipp är okej. Men det kommer aldrig att bli lika gott. Jag blir så besviken och tänker att ku har nån kommit på goda snacks! Men så nä. :cry:
Jag fick några prover på Pändy godis som marknadsförs som utan tillsatt socker. Har inte kollat upp hur siffrorna ser ut på dem. Men de prover jag fick var iaf goda. Kanske kan vara ngt?
 
Man vänjer sig snabbt vid smaker. Jag tycker frukt är jättesött, för att inte tala om dadlar. Men det är för att jag inte ätit godis och sockerprodukter på flera år. Det är ju liksom svårt att få tips om alternativ till godis om alternativet ska likna eller vara godis? :o
Om man orkar baka eller fixa nåt mer avancerat snacks så finns mkt tips i tex rawfood-grupper eller sidor på nätet. Men jag är för lat för att orka hålla på och grisa med 20 ovanliga ingredienser, så därför blir det ofta nåt fruktbaserat för mig :o
Jag har varit utan godis i länge perioder och inget annat är liksom tillräckligt gott. Och är det okej ska det ändå tillredas och ha femtio ingredienser. Orka.
 
Jag har varit utan godis i länge perioder och inget annat är liksom tillräckligt gott. Och är det okej ska det ändå tillredas och ha femtio ingredienser. Orka.

Exakt.
Jag tänker på hur sjuk jag blev av att äta det, och då kan jag kompromissa lite med smaken. Kanske är det lättare då än om man inte upplever att det är dåligt för kroppen? Jag känner liksom att det är inte ett alternativ för mig. Nu minns jag inte ens hur det smakade med godis men det är så mkt annat jag fått plocka bort så jag är väl inte så kräsen längre... jag saknar basic grejer som typ. Yoghurt :o
 
Jag vill komma ifrån chips och godis på kvällarna, men ändå ha något gott snacks att tugga på framför en bra serie eller film.

Vad äter ni för goda snacks?
Det måste inte vara supernyttigt, men åtminstone ett bättre alternativ än chips, smågodis, choklad etc.

På min lista står just nu
Oliver
Stekta äpplen med vaniljkvarg (ist för paj)
Popcorn (poppa egna)
Melon


Torrhosta pinjenötter i en het stekpanna, skär squash i centimetertjocka skivor. Bred på lite tapenade på squasskivorna och toppa med pinjenötterna.

Sprid ut kikärter på en plåt, ringla över lite olivolja, pressa några vitlöksklyftor och fördela. Kör i 200 grader i ugnen, 25 minuter. När du tar ut dem krydda med salt, svartpeppar och paprikapulver. Låt dem svalna och torka. Kan med fördel göras en större sats av och spara i burk med lock.
 
Jag avskyr fortfarande detta tips. Jag är jätteallergisk mot morötter, äpple, päron, körsbär, kiwi, nötter, paprika. Så det blir ganska begränsat så man ska ha nåt enkelt snacks. Hate it!

Jag dippar gurka och blomkål men det är liksom inte så gott.
Fy vad dystert att vara allergisk mot så mkt gott! :down:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag brukar försöka köpa hem låg-kalori proteinbars. De är ofta söta likt godis, men gör mig mättare. Kanske går det att kika på recept på flapjacks och utgå ifrån dessa men att byta ut eller lägga till ingredienser för att göra dessa "nyttigare".

Annars tipsar jag gärna om dietisten Abby Sharp på Youtube, och hennes videor "Hunger crushing combos" där hon tipsar om hur man kan lägga till vissa grejer för att göra att man blir mättare. Du kan fortfarande äta saker du gillar, men i det totala kanske det blir mindre eftersom du även äter andra saker till.
 
Mitt enda tips är ransonering. Fixa en liten skål med godis eller chips och sen lägga undan resten av påsen i köket och inte fylla på mer den kvällen. Det är det enda som funkar på mig, jag pallar inte förbud för det ger mest motsatt effekt🙈
 
Jag blir alltid så besviken och irriterad. Man försöker bli av med godis och så tipsar nån om frukt. Liksom hur kan en frukt eller en grönsak bli lika gott?

En frukt är ju god, ja. Grönsaksdipp är okej. Men det kommer aldrig att bli lika gott. Jag blir så besviken och tänker att ku har nån kommit på goda snacks! Men så nä. :cry:
Fast jag tycker inte det är så konstigt att godis ÄR godare, det är ju det deras existens går ut på.

Sen kan jag tycka andra saker är gott, men inget går ju upp mot en ruta mjölkchoklad som smälter på tungan i samband med en kopp te.
Däremot kan jag i perioder intala mig själv att jag mår ju bättre om jag begränsar det och byter ut osv.
 
Fast jag tycker inte det är så konstigt att godis ÄR godare, det är ju det deras existens går ut på.

Sen kan jag tycka andra saker är gott, men inget går ju upp mot en ruta mjölkchoklad som smälter på tungan i samband med en kopp te.
Däremot kan jag i perioder intala mig själv att jag mår ju bättre om jag begränsar det och byter ut osv.
Ja självklart. Men det stör mig (inte i denna tråden men i många andra gånger) att folk säger "ta en frukt om du är sötsugen". Haha! What a joke!
 
Torrostade kikärtor
Torkade äppelskivor, kan kryddas med lite kanel/socker/kardemumma
Naturell yoghurt med lite honung och müsli
Smoothie gjord på yoghurt eller bar app frukt.
Smoothie glass
Hemgjord glass på lågkalori-recept
För pillighetens skull, solroskärnor med skal, eller nära frön/nötter med skal (tänk julnötter)
 
Ja självklart. Men det stör mig (inte i denna tråden men i många andra gånger) att folk säger "ta en frukt om du är sötsugen". Haha! What a joke!

Dadlar tycker jag funkar bättre på rent sötsug. Det är sött så ni bängen. Tom min mamma som äter vanligt fika och godis tycker dadlarna är söta, så det är inte bara min avgiftade smak som säger det ;) Medjool är bästa sortens dadlar för ändamålet.
 
Dadlar tycker jag funkar bättre på rent sötsug. Det är sött så ni bängen. Tom min mamma som äter vanligt fika och godis tycker dadlarna är söta, så det är inte bara min avgiftade smak som säger det ;) Medjool är bästa sortens dadlar för ändamålet.
Håller med. Och att ersätta kärnan med en klutt karamelliserat ghee, ja det är så himelskt gott så det finns inte! Smakar gräddkola i kubik.
 
Beroende på om det är kalorisnålt eller bara mer vettigt närongsinnehåll man är ute efter kan nåt av följande funka:
× Grönkålschips
× Popcorn
× Grönsaksstavar (gurka, morot, blomkål, selleri, paprika osv), ev med dip
× Frukt/fruktsallad (typ vindruvor, persikor, ananas och mango är ju väldigt sött och gott)
× Frusna vindruvor eller mangokuber, blir som små isglassar att suga på
× Äppelklyftor med jordnötssmör
× Mörk (80%) choklad
× Nötter, ev smaksatta/rostade
× Torkad frukt (torkad mango, torkade aprikoser mm är väldigt sött, som godis nästan tycker jag)
× Nicecream, dvs "glass" som görs på mixade frusna bananer som bas. Jag brukar ha 2-3 frusna bananer, lite kokosmjölk och lite frysta hallon eller fryst mango i min. Funkar att lägga i burk och frysa in om det blir för mycket, man måste ta fram en liten stund innan man ska äta bara.
× Proteinbars, tex Swebar har några som verkligen är jättesöta och innehåller socker, vilket gör dem som mer mättande godis. Finns också mängder med märken som är sockerfria om man hellre äter det. Jag brukar dela i små kuber så blir det som godisbitar. Finns ju även proteinglass mm numera.
× Läckerol eller sockerfria sugtabletter/hårda godisar (tex Werthers), inte så lätt att äta mycket av
× Linschips
× Majs-/linskakor

Nu på sommaren älskar jag att moffa i mig jordgubbar och hallon 😍
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Åh, hur gör man karamelliserad ghee? Jag gör vanlig ghee och har alltid hemma....
Glöm din ghee på spisen. Länge. Klart! :angel: :laugh: Blir bäst efter typ 5-6 timmar på lägsta värmen. Det ska bli brunt och börja lukta kola. Första gången blev såklart överlägset bäst och jag vet inte exakt hur jag gjorde/vad som är skillnaden. Letar fortfarande efter the sweet spot, vilket jag tror handlar om tid och temperatur.
 
Själv älskar jag frukt och äter massor. Melon är en höjdare, nektariner likaså. Till hösten hoppas jag få en fin plommonskörd här hemma, för plommon är också asgött.

Annars gillar jag att käka yoghurt med granola. Det är sött och gött det med :p

Trist nog försöker jag annars köra på den där grejen med att vara medveten om vad jag äter. Det funkar alltså inget vidare för mig att äta snacks till en film eller liknande - då kan jag äta typ hur mycket som helst. Istället äter jag chips till mat ibland (älskar chips). Har också tränat mig på att bara äta onyttigheter som jag verkligen tycker är goda. För mig skulle det inte funka att käka "nyttigare varianter", utan det är mer effektivt att typ ... köpa dyr choklad som jag inte kommer köpa lika ofta för att jag är snål.

Försöker också tänka att jag ska äta mig mätt på matvaror - alltså inte äta mig mätt på godis/snacks. Det för att bättre kunna avnjuta det jag tycker är gott. Är man egentligen hungrig och inte sugen upplever jag inte alls samma tillfredsställelse.

Är på intet sätt en renlevnadsmänniska :p Men jag vill att det "onyttiga" jag äter ska fylla sin funktion, alltså hellre att jag käkar och njuter till fullo av en sockerstinn efterrätt än att jag småäter något som jag inte låter vara underbart.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp