Bukefalos 28 år!

Tips på öl 🍺

Bison

Trådstartare
Tänkte jag skulle köpa lite roliga ölsorter till sambon när han fyller år. Jag har dock noll koll på vad som finns, vad som är gott.
Han dricker inte mörk öl så det går bort.
Så ljus lager (?), kanske ipa?
Han gillar hårdrock och motorcyklar så finns det något med roliga etiketter kopplat till detta är det en bonus 🤘
Tänker att jag beställer på hemsidan och hämtar, leta i butik är inte min grej 😅
 
Med lite snabbsök på systemet hitta jag dessa: Flat Tire (med döskalle), Psychopunch lager (döskalle) och Rock n roll craft beer :), alla ljus lager. Kanske nått liknande du söker ?
 
Öl från Åland, Stallhagen. Går att beställa till bolaget. Finns olika smaker om man kollar Stallhagens hemsida, men tog en skärmdump på deras IPA. Finns även snygga glas, men dom kanske är svårare att heställa till bolaget.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220908_022644_com.huawei.browser.jpg
    Screenshot_20220908_022644_com.huawei.browser.jpg
    94,8 KB · Visningar: 30
Tänkte jag skulle köpa lite roliga ölsorter till sambon när han fyller år. Jag har dock noll koll på vad som finns, vad som är gott.
Han dricker inte mörk öl så det går bort.
Så ljus lager (?), kanske ipa?
Han gillar hårdrock och motorcyklar så finns det något med roliga etiketter kopplat till detta är det en bonus 🤘
Tänker att jag beställer på hemsidan och hämtar, leta i butik är inte min grej 😅

Man behöver inte leta på systemet. Man bara pratar med nån som jobbar där. De är jätteduktiga!! Så kan de plocka ihop några sorter till en.
 
Ey Bro (är lättdrucken, billig och vi testade den mest för va som stod på samt priset).
Pistonhead har olika sorter, tycker alla går hem. Döskalle som logga på burkarna.
 
Tempel Brygghus rekommenderar jag, både en fröjd för ögat och munnen! (Kan även passa på att rekommendera deras julmust, bästa jag druckit).

Stenstrand Sommar-Ale är trevlig också.

Min absoluta favorit typ någonsin är Pseudo Sue, riktigt snygg burk också!
 
Jag gillar också Pistonhead! God och billig öl och i ditt fall är döskallen en bonus. Min favoritöl görs av Amundson, det finns olika sorter och bäst tycker jag att Apocalyptic Thunder är. Deras burkar är fulla av färg och jag tänker alltid på Hellacopters av någon anledning 😊

Fermenterarna gör också god öl i snygga burkar, och samma med Dugges.

Köp någon riktig suröl, någon sour, någon veteöl och några olika sorters ipa så kommer du långt på ölprovarfronten!

Någon sa att du behöver kolla på nätet men bor man inte i storstan är det få systembolag som har ett rikt utbud av ”finöl”, då kan det vara idé att förbeställa på nätet.
 
Man behöver inte leta på systemet. Man bara pratar med nån som jobbar där. De är jätteduktiga!! Så kan de plocka ihop några sorter till en.

Jag pratar inte i onödan 😁
Bor även på liten ort där sortimentet är begränsat.


Tack övriga för tps.
Glömde att det ska vara flasköl, hittat en jättesnygg ölback till dem 🌟
 
Tack övriga för tps.
Glömde att det ska vara flasköl, hittat en jättesnygg ölback till dem 🌟
Då är det egentligen enkelt.
Fyll upp ölbacken med olika sorter, en av varje. Gärna snygga flaskor, och det blir väl bara formen på flaskan som blir avgörande. Bry dig inte så mycket om vilka sorter det är, utan låt det bli en "gott-och-blandat-påse", där han själv får finna vilka favoriter han vill ha i framtiden - och vilka som ska undvikas. Ale, IPA, lager, bitter - allt i en salig blandning!
Det kanske dock räcker med en endaste sur-öl.

Är han det minsta intresserad av öl, så lovar jag att en sådan present blir en riktig hit!
Låt gärna någon högkvalitativ korv få följa med paketet.


Lägger till att om du köper mer flaskor än en per sort, blir genast den psykologiska effekten den att han måste gilla just sorten ifråga. Annars blir det tråkigt med flaska #2, och ännu tråkigare med en eventuell trea.
En flaska av varje sort blir istället en överraskning varje gång!
 
Senast ändrad:
Då är det egentligen enkelt.
Fyll upp ölbacken med olika sorter, en av varje. Gärna snygga flaskor, och det blir väl bara formen på flaskan som blir avgörande. Bry dig inte så mycket om vilka sorter det är, utan låt det bli en "gott-och-blandat-påse", där han själv får finna vilka favoriter han vill ha i framtiden - och vilka som ska undvikas. Ale, IPA, lager, bitter - allt i en salig blandning!
Det kanske dock räcker med en endaste sur-öl.

Är han det minsta intresserad av öl, så lovar jag att en sådan present blir en riktig hit!
Låt gärna någon högkvalitativ korv få följa med paketet.


Lägger till att om du köper mer flaskor än en per sort, blir genast den psykologiska effekten den att han måste gilla just sorten ifråga. Annars blir det tråkigt med flaska #2, och ännu tråkigare med en eventuell trea.
En flaska av varje sort blir istället en överraskning varje gång!

Han är inte särskilt intresserad av öl så suröl osv hoppar jag över. Vet att han avskyr ingefära och smaksatt öl.
Vill köpa goda öl i flaska med fina etiketter 😁
 
Kolla in Bryggverkets sortiment! Massor av god öl och roliga burkar. Det är ett lokalt bryggeri från Umeå men det kanske finns som beställningsvara om det inte finns på systembolaget där du bor 🙂
 
Han är inte särskilt intresserad av öl så suröl osv hoppar jag över. Vet att han avskyr ingefära och smaksatt öl.
Vill köpa goda öl i flaska med fina etiketter 😁
Påminner rätt mycket om mig i ett tidigare liv.
Suröl är verligen inte min likör, och smaksatta sorter med gud-vet-vad av smaker som inte hör hemma i en ölflaska; vanilj, chili, lavendel, kanel, pepparrot, desivon och vadumecum skyr jag som pesten.

Men bortanför den traditionella svenska default-ölen - "en stor stark", 100% sannolikt en lager, finns det idag enorma varianter inom den stora familjen pale ale; bitter, IPA, amber ale osv...


När du skriver att han inte gillar mörk öl är det förmodligen mörk lager som avses - t.ex en bayersk öl. Dessa ska inte förväxlas med en mörk ale, där den mörka färgen är mer just färg än smak. Så pröva gärna några mörkare ales i ditt paket.
 
Godaste ölen tycker jag är Budvar, finns på glasflaska. Köper oppigårds olika varianter till ljus lagerälskande partner, mycket uppskattat. Löwenbräu är en annan favorit som ser ut att finnas på flaska? De går bort på roliga etiketter dock.
 
Vill du ha fina etiketter och GOD öl rekommenderar jag ungefär alla från Sälens fjällbryggeri 🥰👌
Sjukt snygga etiketter i regnbågens färger.

Screenshot_20220908-103043_Systembolaget.jpg


Poppels har som någon ovan nämnt god öl på flaska.

Ett par olika från Brewdog (Punk Ipa går alltid hem).


Mikeller och Rådanäs gör god öl, många sorter och de flesta på flaska.
 
Tänk alla ni som rekommenderar lokalproducerad öl att beställa:
Systembolaget tar i många fall inte emot beställningar på enskilda flaskor. En del lokalproducerad öl går inte alls att beställa till andra delar av landet. Andra går bara att beställa i kolli om 12 alternativt 24 flaskor.

Därför är det bättre för TS att gå till sitt lokala systembolkag, och plocka åt sig en blandning av den öl som finns på hyllorna där.
 
Tänk alla ni som rekommenderar lokalproducerad öl att beställa:
Systembolaget tar i många fall inte emot beställningar på enskilda flaskor. En del lokalproducerad öl går inte alls att beställa till andra delar av landet. Andra går bara att beställa i kolli om 12 alternativt 24 flaskor.

Därför är det bättre för TS att gå till sitt lokala systembolkag, och plocka åt sig en blandning av den öl som finns på hyllorna där.

Jag kollar vad som går att beställa, närmaste bolag är litet så kommer oavsett att beställa, gå runt att leta är inte ett alternativ för mig, jag vill bara kunna hämta ut en färdigpackad påse 😊
 
Tänk alla ni som rekommenderar lokalproducerad öl att beställa:
Systembolaget tar i många fall inte emot beställningar på enskilda flaskor. En del lokalproducerad öl går inte alls att beställa till andra delar av landet. Andra går bara att beställa i kolli om 12 alternativt 24 flaskor.

Därför är det bättre för TS att gå till sitt lokala systembolkag, och plocka åt sig en blandning av den öl som finns på hyllorna där.

Ts skrev ju dock att hon skulle beställa 😅
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·
Äldre O allvetande Buke, jag behöver hjälp! Imorgon ska jag hämta en ny valp, döpt till Ale (hela kullen har öl-namn). Jag tänkte överraska...
Svar
12
· Visningar
1 984
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp