Tips på proteinrikt dammfritt foder

N

Nina83

Jaha då har man fått höanalysen på stallägarens hö då. Ingen direkt katastrof, 7,9 MJ och 31 SMRP :( men det behövs en hel del för att komma upp mot kvot 7 som min häst behöver.. Dock kommer jag knappast behöva ge några mineraler då mineranalysen visade på 3,1 g kalcium och 2 g fosfor. :smirk: Och tack och lov så är det fräscht och fint höet.

Jag hade tänkt "överge" krafft som jag ger nu, men kommer förmodligen få ge några hundra gram av breed el. protein ändå. Så betforn kommer jag inte ifrån att pytsa med, har hosthäst så hon ska ha allt foder blött.

Dock har jag letat en del bland lite olika foder. Skulle vilja ha lite tips på den sidan. Smrp måste vara minst runt 150, gärna mer. Och DAMMFRITT ska det vara. Alltså ska det var någon slags müsli eller liknande för att det ska funka utan för mkt betforpytsande.. *host* Har jag höga krav? Tja, ska se om det går att genomföra detta först, annars håller jag mig till Krafft..

MVH Nina
 
Du kan inte blöta med lite betfor det andra du väljer
då... då dammar det ju inte... bara en tanke..
jag ger nämligen både betfor i morgon och kvällsmat..
:confused: :confused: :confused:
 
Vet inte direkt vad de innehåller men hippo har ju ett musli foder och alfa som ska var högprotein.

Annars finns ju fibergi och dynavena som är musli.
 
Hippo Müsli ser jättemumsigt ut, men är som havre i värdena så det är knappast aktuellt. Alfa är ju pellets.
 
Jag har hamnat i "samma sits". Smb.rp = 28,2 :(
Vad jag vet, så har inte någon utav de vanligaste större svenska foderbolagen något proteintillskott i müsliform som motsvarar Krafft Protein och Breed.
Själv funderar jag på att byta ut 1 kg hö mot 1 kg lusern hackat strå. Skulle inte det kunna vara en lösning för din dam? Hackat strå har fått en lätt dusch/spray av melass, så det dammar inte.
/M
 
Prova lusern, finns både som strå och pellets. Strå är att föredra om hästen har bråttom när han äter, eftersom det blir mera volym, annars är energivärde m.m. lika för strå och pellets per viktenhet. ;)
 
Hippos müsli, Fibergi har alla tre (Bas, Elit, Låg) lägre Smb.rp/MJ-kvot än Krafft Grund.
/M
 
kom på ett müslifoder... (eller rättare sagt tjuvkollade i mina fodertabeller ;) hade dock inte med något pris i tabellen eftersom jag aldrig handlat av dem)
Dynavena foaly MJ=14,5 och Smb.rp=155

/M
 
Ja det är ju det jag gjort senaste 1½ åren.. Gett ca 2 dl betfor per måltid. Men det är inte praktiskt tycker jag. Vore så mkt lättare att slippa slabba med det, man kan t.ex. inte åka och rida på förmiddagen(utan att komma tillbaka på eftermiddagen) och blöta morgonbetforn då, då får det stå i 20 timmar i 10-gradig värme som minst. Känns osäkert att låta det stå så länge när man har ett "varmt" stall.
Iof kan jag säkert be stallägaren pytsa i vatten ibland, kan höra med henne.. På förra stallet var det uteslutet att göra så, då jag stog i kollektivstall.. Så ska fråga henne.
 
Kan inte stallägaren hälla lite vatten på kraftfodret i samband med utfodring? Alt. hälla på lite melass utblandat med vatten.
/M
 
Ajdå har du också fått ett lite sämre hö! :( Jag har tänkt på hackat strå. Och det skulle då funka att ge:

7 kg hö (damens idealvikt är runt 440 kg)
1 kg hackat strå
0.5 kg krafft breed (min dam är kräsen så skulle kanske inte äta upp krafft protein.. + att jag vill ha vitaminerna)
+ 1 kg av något som liknar lusern i värdena

Då skulle jag komma upp i 77-78 MJ och kvot 6,8 nånting. Jag vågar inte gå under 6,5 i kvot, och har helst så hög kvot som möjligt.

Ska åka till Granngården idag iaf och skriva upp priserna på breed, protein och hackat strå, och räkna lite. Är det någon som vet om man kan beställa smakprover från Krafft? Har en lite kräsen häst och vet inte hur pass hon skulle gilla lusern strå..

Och sedan ang "1 kg av något som liknar lusern i värdena", man borde ju kunna ta någon müsli då.. Förslag? :)
Ska ringa Dynavenas återförsäljare nu hade jag tänkt, och fråga om priser!

Tack för alla förslag och fortsätt gärna komma med fler! :)

MVH Nina
 
Sjutton också, hittar inte ngn återförsäljare på dynavenas hemsida! Hjälp? :crazy:
 
Jo just nu har vi en bytta vatten stående vid krafftfodret hon får på morgonen. Men det kommer bli fullpackat av byttor utanför boxen, i stallgången om vi ska ha flera byttor till varje mål.. :smirk: Jag vill göra det så enkelt som möjligt för stallägaren.. Men jag ska fråga henne som sagt..

Men för mig blir det ju mer o dona med om jag ska ha vattenbyttor till varje mål när jag kan ha några få "torra" byttor istället.. :p
 
Jo jag vet.. :smirk: Min pålla äter snarare långsamt, så det är inget jag behöver tänka på, utan det är mest smakligheten. ;)
 
Tips för foderhinkar. HINK med "balja" som passar precis i hinken. Jag har 10 liters hinkar och "baljor" som passar perfekt. När det började dyka upp möss köpte jag lock som passar perfekt också. Tar ingen extra plats!
 
Hittade..! Min dator är lite konstig så hela sidan på Dynavena visades inte, fick söka på Google för att få upp rätt sida.. *liten suck*

Ringde iaf men tjejen där hittade inte prislistan! Men hon ringer upp mig när någon annan tjej skulle komma tilbaka från någon sadelutprovning, som visste var listan var. :smirk:
 
Åhå, lät intressant! Kör med Sias glassburkar nu, och stallägaren har såna här godisburkar(genomskinliga fyrkantiga) man kan få låna. Har även GB-glassmått men de är lite omständiga.

VART får jag tag på detta? :D
 
Vanliga 10 litershinkar hittar du "överallt", bunkarna har jag köpt på ÖB (överskott). Det är inte alltid det finns rätt storlek tyvärr. Köpte 9 bunkar sist, men hälften har försvunnit... Locken hittade jag på ICA. Det finns även 5 liters hinkar med lock och det går att hitta småbunkar som passar till dem också.
 
Dynavenas foder är dyrt.. 25 kg säckar och ca pris på ex. Foaly 351 ex moms..
Resterande produkter ligger mallan 170-225 ex. moms/säck. Lite beror det även på återförsäljaren men så här ser det ut ungefär prismässigt.

Sedan tycker jag personligen att det luktar alldeles för stor skillnad på innehållet från säck till säck för att det skall kännas säkert. (i mitt fall melasslukten).

Jag har hemma både lucern strå och mixen, om du vill kan jag skicka lite till dig om du vill prova båda sorterna.
PM:a i så fall.
D&H har foder flera foder med högt protein och de jag har provat dammar inte alls. D&H är i mitt tycke även överlägsna allt annat som ett bra foder bör innehålla. EX. hög fetthalt som "snäll" energikälla. Relativt -högt fibervärde m.m. och mer prisvärt än Dynavena.
MVH
 

Liknande trådar

Foder & Strö Fått min foderanalys för höet och fått reda på att proteinet är EXTREMT dåligt. Hösilaget är bättre som de får senare i höst/vinter. Men...
Svar
10
· Visningar
1 680
Senast: alvan
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: mackan
·
Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
942
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 221
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp