Tips på ras

Selkirk rex är väl en relativt liten rex ras? Devon och Cornish är, har jag för mig, betydligt populärare.

Hittade statistik från Sverak och ja, selkirk är sällsynta med bara 4 registrerade 2015, burmilla också liten men antagligen lite lättare att hitta med 34 registrerade 2015: http://www.sverak.se/om-sverak/stambokstatistik/

Troligen många fler registrerade 2016. Men eftersom den bara är preliminärt godkänd inom FIFe än, så är den nog inte jättekänd. De har tydligen inte varit helt lättsålda heller så jag vet flera uppfödare som slutat. Synd, jag älskar dom :love:
 
Skaffar man katt så kommer man ha päls i hemmet förutom om man skaffar vissa specifika raser t.ex. sphynx.

Men om jag bortser från det kravet så tycker jag att om man vill ha en lugn katt som inte hänger i gardinerna så är det en bra idé att kolla upp vuxna omplaceringar. Det finns de som är vana vid hund sen innan. Men även den vuxna omplaceringen som var lugn och stillsam på katthemmet kan blomma upp när den får ett eget hem och börja klättra i gardinerna. En katt är ingen soffprydnad även om det finns såna individer.

Klart det blir päls, det är jag väl medveten om. Men det är skillnad på päls och päls.
Jag vill inte ha drivor med hår och massa pälsvård.

Soffprydnad är det inte heller tal om men jag behöver ju inte välja en ras som är känd för att vara väldigt aktiv eller hur?
Jag vill ha en kattunge, att de är livliga som små och ungkatter är inga problem.
 
Klart det blir päls, det är jag väl medveten om. Men det är skillnad på päls och päls.
Jag vill inte ha drivor med hår och massa pälsvård.

Soffprydnad är det inte heller tal om men jag behöver ju inte välja en ras som är känd för att vara väldigt aktiv eller hur?
Jag vill ha en kattunge, att de är livliga som små och ungkatter är inga problem.

Kattungar/ungkatter kommer att klättra i gardinerna, särskilt de mer livliga korthåren. Som jag sa i en annan tråd, kolla kat 3 och 4. Visst finns det graderingar även bland korthåren vad gäller temperament och energigrad. Bengalen tex är känd för att vara mycket energikrävande högt upp i åldrarna. Vissa kattraser pratar mer eller mindre och ställer stora krav livet igenom på aktivering och lek men är även bland de gosigaste klister och knäkatter och med minst pälsvård. Jag tror att alla som skrivit här och rekommenderat att du ska köpa en vuxen omplacering är just för att du i trådstarten pratade om att du inte vill att den skulle klättra i gardinerna eller riva huset. Du vill även ha en katt som inte är rädd för hundar. Om du redan haft en vuxen katt och introducerade en hundvalp så hade situationen varit helt annorlunda. Nu vet jag inte hur stor och hur kattvan din hund är, men att en liten 12 veckors kattunge som kommer till ett nytt revir ska råda på att sätta den på plats är inte särskilt realistiskt.

Risken finns att kattungen blir skrämd och sedan har du en katt som sitter i sitt klätterträd/bokhylla och inte vågar klättra ner förutom när hunden är borta och det behövs mat/låda. Vilket kan leda till stress vilket kan leda till problem med felkissning - ja nu är det här den absolut mörkaste framtidsscenariot - och annan beteende problematik.

Jag förstår att du vill ha en kattunge men jag tror att bakom många råd här, eftersom du satt vissa kriterier, ligger vetskapen om att du inte vet hur en kattunge, precis som ett barn, utvecklas. Du har dock mycket bättre chans att ungefär beräkna aktivitetsgraden på en raskatt.

Det är ju många av oss här på Katt som har just korthåriga livliga knäkatter, @Mia_R @Alexa @Sonic76 @cirkus @Sassy
och många fler och jag kan ärligen säga att även om vi alla högt och rent älskar våra katter ibland får kämpa med lusten att ryta till och hett önska en katt som inte alltid ska vara med på allting, alltid vara på och mycket högljutt meddelar om något blir fel. Som inte så fort jag tar på mig skorna använder min rygg till att studsa upp på bokhyllan hon inte kommer ner från, så jag får ta av mig skorna, gå och hämta stegen, locka dit henne med Dreamies, lyfta ner henne, ställa undan stegen och ta på mig skorna igen, :meh:

De flesta uppfödarna av livligare korthår brukar dessutom rekommendera att man har två katter, dels för att katten har en lekkompis särskilt som unga, men också att katten blir mer harmonisk om man är borta mycket - korthåren har ofta ett stort socialt behov. Nu kan hunden, om de får ett bra förhållande till stor del ersätta en annan katt.

Vill du bara ha en katt så är vuxen omplacering klockrent eftersom du då vet om din katt vill vara ensam eller inte. Och du vet om katten går bra ihop med hundar. Men som jag sa tidigare vill du ha en kattunge, kolla efter uppfödare som föder upp hundar också, de finns. Nikita kommer från ett katteri som även föder upp jakt och brukslabbar. Hennes uppfödare berättade att medan de andra katterna föredrog att gå runt i köket när valparna var där på soffor och stolar så envisades Nikita med att gå på golvet, mitt bland alla labbvalpar som tyckte hon var toppen som lekkompis. :D Det är kanske därför hon konstant vispar med svansen, särskilt när vi myser som mest, hon lärde sig hundspråket redan som liten ;)
 
Klart det blir päls, det är jag väl medveten om. Men det är skillnad på päls och päls.
Jag vill inte ha drivor med hår och massa pälsvård.

Soffprydnad är det inte heller tal om men jag behöver ju inte välja en ras som är känd för att vara väldigt aktiv eller hur?
Jag vill ha en kattunge, att de är livliga som små och ungkatter är inga problem.

Köp en korthår. Jag hittar FORTFARANDE päls från min långhår på de mest oväntade ställen. Den dog för två år sen...

Livliga eller totalt bindgalna är en öppen fråga ;) Kattungar kommer hänga i gardinerna, välta blomkrukor, rensa fönsterbrädor och ha sönder grejer. Samt hugga dig i tårna när du sover och annat charmigt.

Det lät inte på TS som du riktigt ville ha det så?

Jag har siames men frågan är om de inte generellt är för livliga för dig, beror lite på vad du menar med lugn?
Extremt lättskött päls. De flesta siameser är dessutom keliga knäkatter. Många är dock också tämligen pratiga och högljudda.

Jag har introducerat vuxen hundvan katt och icke hundvan kattunge för hund flera gånger. Mycket lättare med de vuxna hundvana, särskilt om hunden är ovan.
 
Min hund är liten, 6 kg, väldigt van vid katter och snäll. Han tycker katter är trevliga djur :)
 
Min hund är liten, 6 kg, väldigt van vid katter och snäll. Han tycker katter är trevliga djur :)

Har han träffat kattungar?

Min hund har inte levt en dag i sitt liv utan katter. Han ansåg på allvar kattungen vara ett byte och mat. Fattade inte det var en katt. Och de rör sig helt oemotståndligt triggande kattungar, för många hundar.

Så iom att den som jag förstår det hunden inte är kattvan kan det vara ide testa den med kattungar. Dock brukar det gå bra. Däremot så ser jag inte hur det du skriver i övrigt att du önskar går ihop med en kattunge riktigt? Har du haft kattunge/kattungar? De är sjukt söta, ulliga gulliga och helt underbara. De är också små terrorister som driver en till vansinnets rand om och om igen. Och måste få vara det. Man kan inte banna en kattunge för att den är en katteunge. Inte ens när gardinstången ramlar ner, tar med sig finaste blomman, krossar arvegodsvasen och förstör parketten... Eller när du vaknar på natten av att det låter som inbrottstjuvarna håller på att bryta sig in.. Eller ;)
 
Har han träffat kattungar?

Min hund har inte levt en dag i sitt liv utan katter. Han ansåg på allvar kattungen vara ett byte och mat. Fattade inte det var en katt. Och de rör sig helt oemotståndligt triggande kattungar, för många hundar.

Så iom att den som jag förstår det hunden inte är kattvan kan det vara ide testa den med kattungar. Dock brukar det gå bra. Däremot så ser jag inte hur det du skriver i övrigt att du önskar går ihop med en kattunge riktigt? Har du haft kattunge/kattungar? De är sjukt söta, ulliga gulliga och helt underbara. De är också små terrorister som driver en till vansinnets rand om och om igen. Och måste få vara det. Man kan inte banna en kattunge för att den är en katteunge. Inte ens när gardinstången ramlar ner, tar med sig finaste blomman, krossar arvegodsvasen och förstör parketten... Eller när du vaknar på natten av att det låter som inbrottstjuvarna håller på att bryta sig in.. Eller ;)

Ja det har han. Han ser dem bara som små katter. Får fram och hälsar, går katten undan står han bara kvar, jaha, nähä, tråkig katt och sen är det inte mer med det.
Han är ingen jakthund, han är en lathund som inte springer i onödan :p

Vi hade massa kattungar när jag växte upp så jag är van.
 
Jag har tre soffpotatisar/sängvärmare, två siameser och en oriental. De har lite röj emellanåt men jag bor stort och de är väldigt nöjda med att vara i min närhet mest hela tiden. Visst, det innebär även sällskap på toaletten och det finns alltid en hjälpande tass om jag skulle behöva vid matlagningen. :grin:

Ena siamesen och orientalen har jag haft sedan de var små, den andre är en vuxen omplacering. Ingen av dem är speciellt högljudd av sig och det är heller inte min erfarenhet av siameser, men då har de heller aldrig varit ensamkatt utan alltid haft sällskap och även som kattungar rekommenderar jag två då de håller buset mer riktat på varandra än utsätter omgivningen för det. ;)

Mina får även gå ut dagtid sommartid om jag är hemma, de kommer på inkallning och vet att de ska komma in på kvällen. Sola är nästan hopplöst då de gärna ligger på eller bredvid mig även om det är varmt. :D

Den vuxne omplaceringen är den som alltid varit lugnast av dem tre även om alla var vuxna när han flyttade hit, så vill du ha en vuxen katt skulle jag inte välja bort en oriental pga temperamentet. :heart
 
Nu vet jag bara hur det är med burmor, men där är honorna generellt mer på och dominanta medan hanarna är lite laid back, så det är ju också något att fundera på. Som sagt, de flesta korthåren, britten möjligen undantagen, har lättskött päls. Borsta igenom den någon gång med en gummikarda när det är fällsäsong, annars behövs ingen annan pälsvård. Jag vet att burmautställarna brukar torka med sämskin och ibland gnuggar in något just innan de ska upp på domarbordet men det är ju inte något du behöver bekymra dig om och det handlar bara om att få mer lyster på pälsen ;)

Om jag var du skulle jag också prata med uppfödarna, i alla raser finns det vissa linjer som är mer eller mindre aktiva, pratar mer eller mindre osv. Men en 'pratande' katt är det nog svårt att komma undan :angel: Erfarna uppfödare kan inte bara ge stöd och råd utan kan också se bättre på ett relativt tidigt stadium vad kattungen antagligen kommer att utvecklas till.

Har du möjlighet att besöka hem med kattungar med hunden och se hur den reagerar? Som @Alexandra_W sa, en kattvan hund kan få spelet med en kattunge.

Ungefär som katter och kaniner kan bo tillsammans i fred under många år och sedan plötsligt ligger det en blodig, halväten kanin och en katt som omsorgsfullt slickar sig om tassarna och ser helt oskyldig ut. Både katter och hundar är karnivorer som ser smått av alla slag som prospektiva byten.

Obs, notera att inte alla kategori 3 och 4 raser är korthår, somalier, balineser och några andra är semi-långhåriga. Nu vet jag inte var du bor men leta reda på närmsta utställning, åk dit och kolla runt och prata med de som ställer ut, då får du också tips på eventuella planerade kullar :)

Länk till årets utställningar http://www.sverak.se/klubbmedlem/utstallning/ SVERAK alltså, jag vet inte vad de andra förbunden har för utställningar.
 
Högljudd eller ej tycker jag har varit högst individuellt. På 4 st har en varit rejäl gaphals, en väldigt tyst och de andra två "normalpratiga". Dvs pratar när de vill nåt. Dock har samtliga haft enorma röstresurser när de varit missnöjda med något. Typ att jag inte låg i soffan och klappade, inte bjöd på godare mat, vattenskålen är tom osv. Du kan inte ignorera en missnöjd siames.

4 av 4 har varit aktiva i meningen busat med varandra (jag rek inte ha siames ensam), leksaker, klängt i klätterträden och skenat runt huset och upp och ner i trappen (helst kl 04 på natten). Dock inte klängt i gardinerna eller så som vuxna. Och kunnat ta bort häftmassan under prydnadssakerna. Men i gengäld fått rensa en fönsterbräda och två hyllor. De var tydligen inte till för att ha saker på utan att ha katter på...

Mest sover de på varandra på varmaste stället i huset ;)
 
Nu vet jag bara hur det är med burmor, men där är honorna generellt mer på och dominanta medan hanarna är lite laid back, så det är ju också något att fundera på. Som sagt, de flesta korthåren, britten möjligen undantagen, har lättskött päls. Borsta igenom den någon gång med en gummikarda när det är fällsäsong, annars behövs ingen annan pälsvård. Jag vet att burmautställarna brukar torka med sämskin och ibland gnuggar in något just innan de ska upp på domarbordet men det är ju inte något du behöver bekymra dig om och det handlar bara om att få mer lyster på pälsen ;)

Om jag var du skulle jag också prata med uppfödarna, i alla raser finns det vissa linjer som är mer eller mindre aktiva, pratar mer eller mindre osv. Men en 'pratande' katt är det nog svårt att komma undan :angel: Erfarna uppfödare kan inte bara ge stöd och råd utan kan också se bättre på ett relativt tidigt stadium vad kattungen antagligen kommer att utvecklas till.

Har du möjlighet att besöka hem med kattungar med hunden och se hur den reagerar? Som @Alexandra_W sa, en kattvan hund kan få spelet med en kattunge.

Ungefär som katter och kaniner kan bo tillsammans i fred under många år och sedan plötsligt ligger det en blodig, halväten kanin och en katt som omsorgsfullt slickar sig om tassarna och ser helt oskyldig ut. Både katter och hundar är karnivorer som ser smått av alla slag som prospektiva byten.

Obs, notera att inte alla kategori 3 och 4 raser är korthår, somalier, balineser och några andra är semi-långhåriga. Nu vet jag inte var du bor men leta reda på närmsta utställning, åk dit och kolla runt och prata med de som ställer ut, då får du också tips på eventuella planerade kullar :)

Länk till årets utställningar http://www.sverak.se/klubbmedlem/utstallning/ SVERAK alltså, jag vet inte vad de andra förbunden har för utställningar.

Pratande är inga problem.
Ruben är en peke, han kan inte ens bita sönder en strumpa :p
Han har umgåtts med kattungar dagligen under sommaren och det gick jättebra. Är inte ett dugg orolig att han ens skulle försöka göra katten illa, han har inte visat några såna tendenser på nio år och jag tror inte de kommer nu. Haft honom lös bland kycklingar i stallet och han bryr sig inte ett dugg.

Jag har väldigt lite prylar, finns inget i fönstren och knappt något som skulle kunna sönder. Inget värdefullt eller något jag bryr mig om. Är inte mycket för saker.
 
Pratande är inga problem.
Ruben är en peke, han kan inte ens bita sönder en strumpa :p
Han har umgåtts med kattungar dagligen under sommaren och det gick jättebra. Är inte ett dugg orolig att han ens skulle försöka göra katten illa, han har inte visat några såna tendenser på nio år och jag tror inte de kommer nu. Haft honom lös bland kycklingar i stallet och han bryr sig inte ett dugg.

Jag har väldigt lite prylar, finns inget i fönstren och knappt något som skulle kunna sönder. Inget värdefullt eller något jag bryr mig om. Är inte mycket för saker.

Det låter som att du har goda möjligheter oavsett om du väljer en vuxen omplacering eller en kattunge. Lycka till :-)
 
Kan väcka min gamla tråd om katt.
Har ännu inte skaffat någon men är bra sugen.
Har dock ändrat mig och vill ha en vuxen katt eller iaf en äldre kattunge.
Även ändrat mig om päls och tycker långhår eller semilånghårig vore trevligt. Har insett nu när min hund fått vara pälsig under vintern att jag faktiskt gillarpälsvård.
Har mailat om en idag och hoppas få svar.
 
Kan väcka min gamla tråd om katt.
Har ännu inte skaffat någon men är bra sugen.
Har dock ändrat mig och vill ha en vuxen katt eller iaf en äldre kattunge.
Även ändrat mig om päls och tycker långhår eller semilånghårig vore trevligt. Har insett nu när min hund fått vara pälsig under vintern att jag faktiskt gillarpälsvård.
Har mailat om en idag och hoppas få svar.

Vad kul!

Såklart ska Bison ha en katt.

Jag har en ragdoll och två somali och en abessinier (eller en variant) - jag föredrar helt kalrt somalins hårlag - ragdollens får vidriga dreads ibland, somalins är alltid fin men blir ännu finare med skötsel - abyn behöver man bara putsa lite med ett sämskskinn så glänser hon
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
793
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 643
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 514
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 517
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp