Tips på ras

Norsk skogskatt :love:
Väldigt lugn, sävlig, lättskött päls å otroligt mysiga missar.
 

Bifogade filer

  • 7FBDB798-D893-48A2-999F-B7E898F1CE91.jpeg
    7FBDB798-D893-48A2-999F-B7E898F1CE91.jpeg
    206,4 KB · Visningar: 26
@Bison jag slår fortfarande ett slag för att utifrån din efterlysning ang katt, inte behöva en raskatt i sak utan snarare än att leta efter en viss ras/köpa från rasuppfödare osv, istället söka efter katt bortsett från ras som verkar passa dig 😄

Det finns så otroligt många katter som uppfyller kriterierna du efterlyser som söker hem. Och man gör dessutom en stor insats att ta någon av dessa katter 💜
 
Och jag tycker att norsk skogkatt absolut inte är rasen för dig. 😅 Min erfarenhet av rasen är att de är aktiva med mycket bus i benen. Förra katten älskade att bli kammad, så där var tovor inga problem. Nuvarande tycker att kamning är ganska beige, och hon har också fått en del tovor. Mentalt är de helt underbara, men de är pigga av sig och uppskattar takhöga klösträd. Så nja, jag tror inte att skogkatten är det du söker. :) Fantastisk ras, men passar inte dina kriterier.
 
Och jag tycker att norsk skogkatt absolut inte är rasen för dig. 😅 Min erfarenhet av rasen är att de är aktiva med mycket bus i benen. Förra katten älskade att bli kammad, så där var tovor inga problem. Nuvarande tycker att kamning är ganska beige, och hon har också fått en del tovor. Mentalt är de helt underbara, men de är pigga av sig och uppskattar takhöga klösträd. Så nja, jag tror inte att skogkatten är det du söker. :) Fantastisk ras, men passar inte dina kriterier.

Fast kamning/borstning har ju verkligen inget med ras att göra utan handlar ju om hur man vänjer katten och hur de själva är som individer allmänt 🐱
 
Fast kamning/borstning har ju verkligen inget med ras att göra utan handlar ju om hur man vänjer katten och hur de själva är som individer allmänt 🐱
Ja, absolut! Jag menade pälsen, att den behöver mycket vård och alltså behöver kammas ofta för att inte tova sig. Och jag förstod det som att TS ville ha en katt med lättskött päls. :) (Fast nu ser jag att @Bison ju faktiskt skrivit att hon gillar pälsvård, så... :p)
 
De långhåriga är ofta lugnare än de korthåriga, men det är inget absolut fakta. Så tänk vad du vill ge för miljö till katten, hur mycket tid du kommer leka med den osv. Skaffa ingen kattunge om du inte har tid o ge den all den lek den behöver osv.
Och så vill jag råda till att skaffa en katt från ett katthem, adopt don't shop :) Finns raskatter där också om du vill ha en sån och ingen bondkatt.
 
Har kommit i kontakt med en uppfödare här som har en hane på 8 månader, kastrerad och vaccinerad.
Det är dock perser mrn han ser ut att ha stora, öppna nösborrar och fina ögon.
Underbar päls!
Ska åka dit och hälsa på i veckan.
 
Har kommit i kontakt med en uppfödare här som har en hane på 8 månader, kastrerad och vaccinerad.
Det är dock perser mrn han ser ut att ha stora, öppna nösborrar och fina ögon.
Underbar päls!
Ska åka dit och hälsa på i veckan.
Spännande! Lycka till. Persrar är väldigt trevliga. Kan bara varna för att perser nog är en av de kattraser som kräver mest pälsvård, i alla fall om de är välpälsade. Nu har du ju sagt att du inte har något emot pälsvård dock.

Tycker det räcker med mina semilånghåriga ragdolls. De kräver lite borstning nu under vintern när pälsen är torr och vid fällningstid, men i övrigt är de underhållsfria. Lite lagom enligt mig :).
 
Spännande! Lycka till. Persrar är väldigt trevliga. Kan bara varna för att perser nog är en av de kattraser som kräver mest pälsvård, i alla fall om de är välpälsade. Nu har du ju sagt att du inte har något emot pälsvård dock.

Tycker det räcker med mina semilånghåriga ragdolls. De kräver lite borstning nu under vintern när pälsen är torr och vid fällningstid, men i övrigt är de underhållsfria. Lite lagom enligt mig :).

Ja, jag har läst en del.
Därför känns det bra att börja med ett besök där och känna efter lite.
 
Igår var jag hos uppfödaren och träffade alla hennes underbara katter.
Hon gav ett väldigt bra intryck, alla var välskötta, det var rent och fint och luktade inte katt alls. Jag hade förväntat mig crazy catlady och kaos 😂

Hon hade två till salu, hanen som jag var intresserad av och en liten hona.
Jag var helt inställd på att jag skulle ha hanen, han var stor och fluffig men ganska rerverad.
Honan däremot var så social och rar, hon stal mitg hjärta direkt.

Blåsköldpadd med stora bärnstensfärgade ögon. Inte alls mycket päls, mer som en birma än en perser.
Väldigt liten och helt underbar!
La handpenning idag och är så himla, himla glad 😍😍😍
 
Igår var jag hos uppfödaren och träffade alla hennes underbara katter.
Hon gav ett väldigt bra intryck, alla var välskötta, det var rent och fint och luktade inte katt alls. Jag hade förväntat mig crazy catlady och kaos 😂

Hon hade två till salu, hanen som jag var intresserad av och en liten hona.
Jag var helt inställd på att jag skulle ha hanen, han var stor och fluffig men ganska rerverad.
Honan däremot var så social och rar, hon stal mitg hjärta direkt.

Blåsköldpadd med stora bärnstensfärgade ögon. Inte alls mycket päls, mer som en birma än en perser.
Väldigt liten och helt underbar!
La handpenning idag och är så himla, himla glad 😍😍😍
Men åh! Så avundsjuk :love: har en allergisk sambo :cautious:
 
Igår var jag hos uppfödaren och träffade alla hennes underbara katter.
Hon gav ett väldigt bra intryck, alla var välskötta, det var rent och fint och luktade inte katt alls. Jag hade förväntat mig crazy catlady och kaos 😂

Hon hade två till salu, hanen som jag var intresserad av och en liten hona.
Jag var helt inställd på att jag skulle ha hanen, han var stor och fluffig men ganska rerverad.
Honan däremot var så social och rar, hon stal mitg hjärta direkt.

Blåsköldpadd med stora bärnstensfärgade ögon. Inte alls mycket päls, mer som en birma än en perser.
Väldigt liten och helt underbar!
La handpenning idag och är så himla, himla glad 😍😍😍

Visst är det roligt när man vet precis vad man vill, och sedan bestämmer en annan katt att du är min människa. :love:
 
Igår var jag hos uppfödaren och träffade alla hennes underbara katter.
Hon gav ett väldigt bra intryck, alla var välskötta, det var rent och fint och luktade inte katt alls. Jag hade förväntat mig crazy catlady och kaos 😂

Hon hade två till salu, hanen som jag var intresserad av och en liten hona.
Jag var helt inställd på att jag skulle ha hanen, han var stor och fluffig men ganska rerverad.
Honan däremot var så social och rar, hon stal mitg hjärta direkt.

Blåsköldpadd med stora bärnstensfärgade ögon. Inte alls mycket päls, mer som en birma än en perser.
Väldigt liten och helt underbar!
La handpenning idag och är så himla, himla glad 😍😍😍

Så underbart! Grattis till att du och Ruben nu ska bli kattägda
 
Igår var jag hos uppfödaren och träffade alla hennes underbara katter.
Hon gav ett väldigt bra intryck, alla var välskötta, det var rent och fint och luktade inte katt alls. Jag hade förväntat mig crazy catlady och kaos 😂

Hon hade två till salu, hanen som jag var intresserad av och en liten hona.
Jag var helt inställd på att jag skulle ha hanen, han var stor och fluffig men ganska rerverad.
Honan däremot var så social och rar, hon stal mitg hjärta direkt.

Blåsköldpadd med stora bärnstensfärgade ögon. Inte alls mycket päls, mer som en birma än en perser.
Väldigt liten och helt underbar!
La handpenning idag och är så himla, himla glad 😍😍😍
BILD! :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
792
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 643
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 513
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 517
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp