Tips på restaurang, Stockholm.

Tonto

Trådstartare
Trots att jag bott typ hela livet bara några mil utanför Stockholm så har jag absolut noll koll på staden. Men tänkte gå ut och käka middag nästa vecka, vi äter allt och är inte kräsna, men tycker det är roligt att prova på lite roliga saker i matväg, är det någon som har något spännande förslag i rockärmen? :)
 
På Surfers är maten extremt god, speciellt räkbollarna! Ligger nu under sommaren utomhus i Humlegården, väldigt mysigt. Personalen kan vara lite halvtrist ibland, men det vägs upp av den underbara och annorlunda maten!
 
Trots att jag bott typ hela livet bara några mil utanför Stockholm så har jag absolut noll koll på staden. Men tänkte gå ut och käka middag nästa vecka, vi äter allt och är inte kräsna, men tycker det är roligt att prova på lite roliga saker i matväg, är det någon som har något spännande förslag i rockärmen? :)
Ho's på Hornsgatan har fantastisk kinesisk mat och Nem Nem Quan på Åsögatan har fantastisk vietnamesisk mat.

Japanska nudelstället Ramen Ki-Mama har magiska nudelsoppor.

Ingen av dem är särskilt dyr. Obs dock att det är några år sedan jag var där (gäller alla tre).

Indian Garden är känd för sin mat också men jag personligen förstod aldrig hypen.
 
Surfers i Humlegården har jag varit på några gånger (senast för ett år sen) och de har haft riktigt god mat. Deras restaurang i Vasastan var jag dock på i februari och då var samtliga rätter vi beställde utom en super super starka, alltså på den nivån att jag inte kände vad jag åt (man beställer mindre rätter och delar oftast).

Jag vet inte om restaurangen på Fotografiska har öppet med de har supergod mat. Är en vegetarisk restaurang men man kan beställa kött vid sidan av.

Känner ni för spansk mat rekommendera jag Spanorskan på Östermalm eller Racamaca på Söder. Det går dock inte att boka bord på den senare och restaurangen är liten.

Önskar ni mexikansk mat så brukar YUC Mexican (Odenplan) ha god mat (service kan dock variera) och för latinsk/asiatisk inspirerad mat så brukar YUC latasia (Norrmalm) vara bra.

Om ni känner för indisk mat rekommenderar jag Indian Street Food. Restaurangen finns både i Vasastan (tex nära St Eriksplan) samt på Norrmalm och något mer ställe. Har bara testat restaurangen nära St Eriksplan och de har riktigt god indisk mat. (Själv har jag tex inte varit imponerad av Indien Garden).

Sen är min favoritrestaurang Hantverket, ligger ovanför Humlegården. Den är dock lite dyrare tror jag (rätterna är typ mellanrätter så man äter mer än en rätt, typ 3). Skulle klassa den som svenskinspirerad mat.

En annan restaurang jag gillar är Smak. Även den nog lite dyrare och det är mindre rätter så tanken är att man beställer flera, typ 3 kanske. Ligger nära Hötorget.
 
Trots att jag bott typ hela livet bara några mil utanför Stockholm så har jag absolut noll koll på staden. Men tänkte gå ut och käka middag nästa vecka, vi äter allt och är inte kräsna, men tycker det är roligt att prova på lite roliga saker i matväg, är det någon som har något spännande förslag i rockärmen? :)
Slår också ett slag för Surfers! Har aldrig blivit besviken, varit där minst 10 ggr. Flera rätter går att få veganska.
Man delar på alla rätter.

Portal och Hantverket för lite finare mat, men boka bord.

Matateljen är en annan favorit som ligger i gamla enskede, också mindre rätter som man kan dela på men går också att få som större portion (varmrätt). Bra vinlista.

Bar Agrikultur och Lilla Ego är också underbara med fantastiska viner!
 
Jag tycker att B.A.R är både gott och trevligt. Vill gärna checka av en middag där vid varje Stockholmsbesök.
(är alltså ingen local stockholmare, så har inte så mkt koll på huruvida den står sig mot alla andra restauranger i stan, men var där in början av året och blev mkt nöjd, precis som gångerna innan)
 
Pat's Place, thailändskt "på riktigt", så jädra gott och väldigt trevlig atmosfär.
Pat’s Place är jättebra, men boka bord! Det är ofta fullt.

Indio Kitchen har peruansk/japansk mat, jättegott och trevligt. Också lämpligt att boka bord.

Liberdade har japansk/brasiliansk fusion, perfekt om ni gillar kött och grillat.
 
Slår också ett slag för Surfers! Har aldrig blivit besviken, varit där minst 10 ggr. Flera rätter går att få veganska.
Man delar på alla rätter.

Portal och Hantverket för lite finare mat, men boka bord.

Matateljen är en annan favorit som ligger i gamla enskede, också mindre rätter som man kan dela på men går också att få som större portion (varmrätt). Bra vinlista.

Bar Agrikultur och Lilla Ego är också underbara med fantastiska viner!

Jag älskar kinesisk mat, men Surfers var en besvikelse. Jag lagar bättre sichuanmat själv än vad vi fick där. Inte dåligt, men inget ställe jag skulle äta på fler gånger heller.

Bar Agrikultur är supertrevligt för en gincocktail.

Minh Mat har mycket bra vietnamesisk mat, plus att det finns en bra cocktailbar (Erlands) några meter bort om man vill göra sig en helkväll.
 
Ho's på Hornsgatan har fantastisk kinesisk mat och Nem Nem Quan på Åsögatan har fantastisk vietnamesisk mat.

Japanska nudelstället Ramen Ki-Mama har magiska nudelsoppor.

Ingen av dem är särskilt dyr. Obs dock att det är några år sedan jag var där (gäller alla tre).

Indian Garden är känd för sin mat också men jag personligen förstod aldrig hypen.

De ställena har haft sina glansdagar, skulle jag säga. Nem Nem Quan är inte alls lika bra längre, och Ho’s varvar goda rätter med knappt ätbara bottennapp i menyn.

Indian Garden var bra förut, men har tappat stinget skulle jag säga. Bland ”kedjorna” så är Shanti snäppet bättre, men Indian Street Food som någon tipsade om tycker jag har den bästa indiska maten just nu.
 
De ställena har haft sina glansdagar, skulle jag säga. Nem Nem Quan är inte alls lika bra längre, och Ho’s varvar goda rätter med knappt ätbara bottennapp i menyn.

Indian Garden var bra förut, men har tappat stinget skulle jag säga. Bland ”kedjorna” så är Shanti snäppet bättre, men Indian Street Food som någon tipsade om tycker jag har den bästa indiska maten just nu.
Intressant! @Tonto glöm vad jag skrev och ta något annat tips. ☺️
 
Jag älskar kinesisk mat, men Surfers var en besvikelse. Jag lagar bättre sichuanmat själv än vad vi fick där. Inte dåligt, men inget ställe jag skulle äta på fler gånger heller.

Bar Agrikultur är supertrevligt för en gincocktail.

Minh Mat har mycket bra vietnamesisk mat, plus att det finns en bra cocktailbar (Erlands) några meter bort om man vill göra sig en helkväll.

Om man är i dessa kvarter är Apropos bar också riktigt bra som ett alternativ till Erlands. Lite samma stil på det stället (ägaren var tidigare barchef på Erlands). Granne med Apropos ligger dessutom Portal restaurang som är en av Sthlms bästa. Ett stenkast bort (typ 50 meter bort) ligger Rörstrandsgatan som under sommaren blir en gågata med barer, caféer och planteringar utomhus med mkt folkliv året om men speciellt såhär års.
 
Senast ändrad:
Jag älskar kinesisk mat, men Surfers var en besvikelse. Jag lagar bättre sichuanmat själv än vad vi fick där. Inte dåligt, men inget ställe jag skulle äta på fler gånger heller.

Bar Agrikultur är supertrevligt för en gincocktail.

Minh Mat har mycket bra vietnamesisk mat, plus att det finns en bra cocktailbar (Erlands) några meter bort om man vill göra sig en helkväll.

Håller verkligen inte med om det. Åt på surfers första gången för ca tio år sedan och det har hållit hög kvalitet på maten varenda gång, har som sagt aldrig blivit besviken och ätit sichuanmat på andra ställen och inte tyckt lika mycket om. Lagar lite själv ibland också men får sällan till det exakt lika bra. För den som aldrig ätit sichuanmat brukar det vara ett bra ställe att gå till tycker jag 😊 föredrar dock den vanliga restaurangen framför sommarstället.

Bar Agrikultur har fantastiskt god mat (ostbollarna :love: ) och mycket bra viner. Huvudkrogen Agrikultur är dock ännu bättre men då pratar vi ju michelinkrog och den framförhållning det kräver vad gäller bordsbokning osv.
Dricker sällan cocktail när det finns en bra vinlista men Agrikultur har ju samarbete med Sthlms Bränneri så det är alltid kul.
 
Dagtid äter jag helst på Ingers på David Bagares gata. Det är traditionellt sezuan-mat om jag förstått det rätt. Fantastiskt i a f!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 002
Senast: Mabuse
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 642
Senast: Pilot
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 407
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp