Bukefalos 28 år!

Tips på ridtravare som drar iväg under trav

FeliciaLenson

Trådstartare
Hej.

Jag har en ridtravare på 14 år. Va många år sedan hon gick på travet och har sen dess varit ridhäst.
Tog över henne för ca 1 månad sen , hon står i samma stall som förra ägaren som också har en ridtravare.

Första gångerna vi red ut tillsammans funkade allting klockrent , hon travade när jag ville och stannade när jag ville.

Men dom senaste gångerna har hon helt plötsligt bara dragit iväg i trav och går sen över till galopp , spelar ingen roll vad jag gör hon stannar inte. Hon drar även iväg när vi travar , går bara fortare och fortare och hon vägrar stanna.

Vi rider bara ute på skogs och grusvägar.

Någon som har tips på vad man kan göra ? Snällare/starkare bett? Martingal / gramantygel?

Tacksam för svar :)

// Emma
 
Sv: Tips på ridtravare som drar iväg under trav

Med tanke på att du haft hästen bara 1 månad så brukar det inte vara ovanligt att travare som "sticker" antingen inte har bra balans eller styrka i kroppen eller så förstår dem helt enkelt inte vad man kräver - de springer för att det är de dem gjort tidigare/det enda de förstår ska göras.

Kan ha förutfattade meningar, men ovanstående är vanligt (har själv travare).

Bara för att den är ridtränad tidigare behöver det inte vara korrekt, tyvärr.
Hur är den riden? Bara rakt fram i alla gångarter? Grundtränad där den kan gå i optimal form osv?
Vilken utbildningsnivå ligger den på?


Men hur som helst låter det som att ni skulle behöva träna på bla kommunikation, kanske med hjälp av en tränare. Att betsla upp eller kasta på hjälptyglar brukar knappast hjälpa..
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på ridtravare som drar iväg under trav

Hur gjorde du i början när det fungerade? På något sätt så har hästen sedan dess lärt sig att den inte behöver lyssna på de signaler du ger. Att byta bett och ta till hjälptyglar löser tyvärr inte problemet, du och hästen måste lära er hur ni ska kommunicera med varandra. Eftersom det faktiskt fungerade i början så vet hästen vad olika typer av signaler betyder, sedan måste något ha gjort att hästen inte längre tycker att den behöver lyssna, eller så ger du nu signaler som hästen inte förstår.
 
Sv: Tips på ridtravare som drar iväg under trav

Hej..
Har lite erfarenhet av varmblod, men att den sticker i traven kan vara att den är van att "springa" in i galopp..
Jag hade ett varmblods sto tidigare och hon kunde inte starta en galopp som en rid häst utan sprang in i galoppen.. Kunde vara lite svårt att känna i början, kändes som att hon drog iväg. Henne red jag på ett Pessoa bett som jag varierade lite beroende på vart jag red.
 
Sv: Tips på ridtravare som drar iväg under trav

Det kan inte vara så att hon testar dig?

Testa mycket övergångar mellan skritt och halt och skritt och trav. Ta bara några travsteg så att hästen inte hinner få upp farten.
 

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
432
Senast: Cattis_E
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 725
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 271
Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 510

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp