Bukefalos 28 år!

Tips på roliga ljudböcker

moster

Trådstartare
Jag har tidigare (typ hela livet) varit totalt insnöad på böcker som typ Morden i Sandhamn, böckerna om Jana Berzelius, medlflera. En av mina favoritböcker är ”Små svarta lögner” men oxå böcker som skildrar verkligheten och då böcker som tex ”Mamma sa att jag inte fick säga något” ”slav” ”snälla pappa sluta”

nu hör, väldigt mörka böcker. Nu har jag totalt svängt, nu har jag lyssnat på Hundraåringen och hundradttåringen, ”pensionärsligan” ett gäng pensionärer som börjar begå brott.
sen har jag lyssnat på ”morden i Falsterbo” där det är pensionärer som ställer till stup i ett och nu senast böckerna om Ester Karlsson med K.

jag skulle behöva fler förslag som går i samma stil, böcker som är humoristiska och gärna att det finns flera av dom.
Förslag någon? :)
 
böcker som skildrar verkligheten och då böcker som tex ”Mamma sa att jag inte fick säga något” ”slav” ”snälla pappa sluta”
Är det denna du menar https://www.boktipset.se/bok/mamma-sa-att-jag-inte-fick-bertta ?
I så fall, har du lyssnat igenom resten av Cathy Glass böcker? Det finns ganska många, även om inte alla är översatta till svenska. Jag har lyssnat på de flesta på engelska, de är lättlyssnade även om man (som jag) anser sig vara rätt kass på engelska...
Det finns ett gäng böcker av Torey Hayden, som kanske kan vara intressanta? Lite liknande inriktning som Cathy Glass.

I samma genre som Slav finns "Såld, en sann historia", som även har en del två.

Lyssnat på "I bunkerläkarens våld"?
 
Är det denna du menar https://www.boktipset.se/bok/mamma-sa-att-jag-inte-fick-bertta ?
I så fall, har du lyssnat igenom resten av Cathy Glass böcker? Det finns ganska många, även om inte alla är översatta till svenska. Jag har lyssnat på de flesta på engelska, de är lättlyssnade även om man (som jag) anser sig vara rätt kass på engelska...
Det finns ett gäng böcker av Torey Hayden, som kanske kan vara intressanta? Lite liknande inriktning som Cathy Glass.

I samma genre som Slav finns "Såld, en sann historia", som även har en del två.

Lyssnat på "I bunkerläkarens våld"?

japp alla de är lästa! :) Tror jag har läst ”allt” och kanske för många för att anses som normal :p
Men jag tänkte främst på tips kring de lite mera humoristiska böcker som exempel jag nämnde ovan ”Ester Karlsson med k” :)
 
Karin Brunk Holmqvist har skrivit härliga böcker med humor.
Potensgivarna är en av dom.
Jag har läst flera av hennes böcker, men inte lyssnat till någon. Så jag vet inte vem som läser.

* Jenny *
 
Jag gillar Marianne Cedervalls mysdeckare om pensionären som flyttar med sina två islandshästar till Gotland och lyckas involvera sig i detektivarbete kring diverse mord. Så innehåller ju en del död men inte på något vidare mörkt sätt, utan mer ”feel good”. Jag vet att jag också lyssnade på något jättekul i somras men Ian inte komma på vad...får återkomma :D
 
Arto Paasilinna har jämförts med Jonas Jonasson och det är inte obefogat. Paasilinna dog 2018 men det finns ljudböcker av honom.
 
"Änkorna på Österlen" var ganska kul, tyckte jag.

"Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt"

"Folk med ångest"
 
Jag har tidigare (typ hela livet) varit totalt insnöad på böcker som typ Morden i Sandhamn, böckerna om Jana Berzelius, medlflera. En av mina favoritböcker är ”Små svarta lögner” men oxå böcker som skildrar verkligheten och då böcker som tex ”Mamma sa att jag inte fick säga något” ”slav” ”snälla pappa sluta”

nu hör, väldigt mörka böcker. Nu har jag totalt svängt, nu har jag lyssnat på Hundraåringen och hundradttåringen, ”pensionärsligan” ett gäng pensionärer som börjar begå brott.
sen har jag lyssnat på ”morden i Falsterbo” där det är pensionärer som ställer till stup i ett och nu senast böckerna om Ester Karlsson med K.

jag skulle behöva fler förslag som går i samma stil, böcker som är humoristiska och gärna att det finns flera av dom.
Förslag någon? :)

Anna Sellbergs deckare om veterinären Vendela Vide kanske är något för dig? Oväntad död och En död man. Inte humorböcker men mysiga deckare.
 
Jag gillar Marianne Cedervalls mysdeckare om pensionären som flyttar med sina två islandshästar till Gotland och lyckas involvera sig i detektivarbete kring diverse mord. Så innehåller ju en del död men inte på något vidare mörkt sätt, utan mer ”feel good”. Jag vet att jag också lyssnade på något jättekul i somras men Ian inte komma på vad...får återkomma :D
Ååh tack för tipset om Marianne Cederwalls! Vill gärna ha något lättsamt att lyssna på innan jag somnar, och nu är jag fast i första boken :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp