Tips på sadel.

W

windsong

Behöver lite tips om sadel. Läst massa trådar men flera motsäger varandra.
Har en bred häst, lite överbyggd och kort. Har provat Globus Esperanza 36 och den ligger faktiskt riktigt bra. Men att rida distans i en hoppsadel går inte med mina långa ben. Någon som vet om Globus crincle eller clic (dressyr) kan jämföras med esperanza sadeln. Den är väldigt bred i kanalen första 20-25 cm. Problemet är inte att sadlarna blir för trånga vid manken utan att dom blir för trånga precis där ryggen börjar.
Hoppas ni förstår vart jag menar....:crazy:
 
Sv: Tips på sadel.

Nu har jag inte jämfört hoppsadeln med tex Loke alt Clic, men de är rejält vida i större storlekarna, låna hem några från en ÅF och prova. Crinclen har jag inte sett live, men den är annorlunda uppbygd i sätet och har annan bom än de andra så det kan hända att det skiljer sig..
 
Sv: Tips på sadel.

Jag har pratat med ÅF här och det är två STORA hästsportsaffärer men ingen av dom har 36 eller 38 i butiken. Tar bara hem på beställning.
Motveringen: Nästan inga hästar har så breda sadlar....... nej, säkert 50 % går med för smala sadlar istället.
 
Sv: Tips på sadel.

okej, du känner ingen som har en sådan?
Nackdelen, är att åtminstone Loken kan skilja mellan de individuella sadlarna i bomvidd.
Har sett en 34 som var minst som en 36:a bla. 38:a Clicen är ca 120 grader vid.
 
Sv: Tips på sadel.

Globus ändrade i sina storlekar för några år sedan. Minns inte exakt vilket år det var, men min sadelmakare upptäckte detta när en leverans kom och hon inte¨fått info om detta. (Min Loke är från 2005. en 36:a som är 115 grader.)
 
Sv: Tips på sadel.

clic är inte alls bekväm att rida i, den är väldigt halkig!
crincle är väldigt djup, orkar du rida distans med en sån djup sadel!?
jag satt i en crincle senast idag! tycker inte riktigt om ngn av dom två sadlarna.
 
Sv: Tips på sadel.

Jag har inte provat någon av sadlarna. Fick bara ett tips om att globus sadlarna var rymliga i dom större storlekarna. Är så trött på att leta en bred sadel till hästen att jag kollar det mesta nu. Men är öppen för förslag om andra märken. Det jag letar efter är en dressyr eller allround. Ca 115 grader, bred kanal, passa platt, kort och ganska rak rygg. Själv är jag lång, 178 cm så för benen på dressyr sadel skulle jag gissa att jag behöver 17.5, allround räcker det med 17 och eftersom hästen inte har så lång rygg passar inte alla märken längdmässigt där heller.
 
Sv: Tips på sadel.

Crown/Ideal passar sådana ryggar som du beskriver, men är betydligt bekvämare och av mkt bättre kvalitet än Globus sadlar.
 
Sv: Tips på sadel.

jag skickade pm igår på en sadel som passar dina krav som har just bred kanal, passar platt/bred kort rak rygg och är 17½ och med långa kåpor och känns bra att rida långa pass med.
 
Sv: Tips på sadel.

Du har inte funderat på bomlöst?
Då får du maxad bredd, en jättebekväm sadel (bra vid distans!) som dessutom alltid passar hästen, även om den ändrar sin ryggprofil.
 
Sv: Tips på sadel.

Jag har en bomlös star trekk comfort till hästen nu. Men jag tycker inte att jag sitter bra i den. Kan bero på att jag är lång... inte vet jag.
Hästen gillar den men om jag inte gör det blir det fel ändå.
 
Sv: Tips på sadel.

stilett: nyfiken på vad för sadel du hade hittat? letar efter en liknande efter just det du beskriver :)
 
Sv: Tips på sadel.

Hej!

Jag skulle säja att det beror på vad du har för längd i ryggen.

Min kortryggade, klotrunda, överbyggda (med hopplös revbenskurva) kunde inte ha ideal/drown, dom var alldeles för långa!

/Lavinia, som sitter och funderar på hur hon ska få ihop en provning av arabiansadeln som faktiskt finns till salu i närområdet.. "pappa... jag och pållan behöver lite bilhjälp"...
 
Sv: Tips på sadel.

Har hästen rak rygg anbefaler jag lippo angelina passer riktig korta hästar, finns ocså i storlek 17,5, Men inte så mange äffarer som har sadlen då den är helt ny på marknaden. Denne sadlen passar bra breda ryggar dom är riktig stora i bomvidden wide är som xwide och passar også hästar som har bred manke, bred kanal får ryggen.
 
Sv: Tips på sadel.

Det jag hittade var den nya "new wintec dressyr". Den var rakare i bommen än allrounden samt att kanalen var bredare och planare än dom äldre modellerna. Passade bra med ett vitt järn, mycket förvånande faktiskt:)
 

Liknande trådar

Utrustning Nån som har förslag på sadel som är kort, passar hög manke med rygg åt det lite rakare hållet. Främsta problemet är att hästen har kort...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: caballus
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 243
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 041
Senast: Aifos
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 736
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk
  • Dagens klädbytardag

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp