Tips på sadelmärken!!?!!

Isabelle L

Trådstartare
Jag ska köpa mig en westernsadel till min nyinköpta quarter men vill samla på mig lite kunskap först! :)

Vill väldigt gärna ha tips på bra märken!

* Vill ha en reingingsadel eller en åt allroundhållet.

* Sadeln ska vara riktigt skön för både mig och hästen.

* Prisklass ca 10 000 kr (ny eller begagnad spelar ingen roll).

Tipsa mig om sadlar ni kan rekomendera!! :D:idea:

Tipsa även gärna om sadlar att akta sig för....
(jag kommer inte köpa någon billig hööks- eller börjessadel ;))

Sv: Tips på sadelmärken!!?!!

Du kan få en bra begagnad sadel för de pengarna. Kolla runt lite på annonssidor osv och titta vilka begagnade sadlar som ligger i den prisklassen, så får du ett hum om vilka sadlar som är av bättre kvalitet.
Om det är en begagnad du söker såklart ;)

Jag har en Equiflex continental som både jag o hästen trivs mycke bra med :) kan verkligen rekommendera en sån om du hittar en modell som passar dig o hästen!

Förut hade jag en Rocking R reiner och den va också bra, men sätet va bredare än i min nuvarande sadel, vilket gjorde att jag fick ont i höfter och knän efter längre ridpass. Min medryttarhäst hade en Billy Cook en gång i tiden. Det va en riktigt hållbar sadel (hade säkert hängt med i 20 år minst) men vägde en hel del.

Det är de sadlar jag har lite mer erfarenhet av :)

Senast ändrad:

Du kan få en bra begagnad sadel för de pengarna. Kolla runt lite på annonssidor osv och titta vilka begagnade sadlar som ligger i den prisklassen, så får du ett hum om vilka sadlar som är av bättre kvalitet.
Om det är en begagnad du söker såklart ;)

Det är ju inte alltid att sadlarna är bra bara för att dom ligger i en viss prisklass. Finns många "dyra" engelska sadlar som jag aldrig skulle köpa. Så därför vill jag ha lite tips på märken innan jag kollar runt på annonser av begagnade sadlar. :)

Senast ändrad:

Jag har en Equiflex continental som både jag o hästen trivs mycke bra med :) kan verkligen rekommendera en sån om du hittar en modell som passar dig o hästen!

Förut hade jag en Rocking R reiner och den va också bra, men sätet va bredare än i min nuvarande sadel, vilket gjorde att jag fick ont i höfter och knän efter längre ridpass. Min medryttarhäst hade en Billy Cook en gång i tiden. Det va en riktigt hållbar sadel (hade säkert hängt med i 20 år minst) men vägde en hel del.

Det är de sadlar jag har lite mer erfarenhet av :)

Va bra! Ska börja skriva upp lite mäsken så att jag kommer ihåg!:rofl:

Jag har erfarenhet av Continental, Crates och Billy Cook samt Premier. Tycker bäst om de tre förstnämnda!

Jag har en Premier (Diamond) som är helt underbar. Provade även en continental, som jag faktiskt avskydde att sitta i. Tror att det var en alroundmodell (continental), men smaken är som baken och just den sadeln passade inte mig.

Det är ju inte alltid att sadlarna är bra bara för att dom ligger i en viss prisklass. Finns många "dyra" engelska sadlar som jag aldrig skulle köpa. Så därför vill jag ha lite tips på märken innan jag kollar runt på annonser av begagnade sadlar. :)

Fast de måste ju komma upp i en viss prisklass om de ska vara av någorlunda kvalitet.

Själv har jag haft en Premier och en Deuber & Partner, båda reiningsadlar, och jag har varit nöjd med båda.
Men jag har ridit i en Billy Cook-sadel som jag gillade mycket, och Crates har nog också varit bra.

Däremot är många westernsadlar (framförallt reiningsadlar) byggda så att man hamnar lite i stolsits, och bl.a. på Premiersadlarna är det svårt att få bak benen pga att fendrarna "sitter fast" i ett läge.

Jag har själv ridit i ett antal olika sadlar , crates , billy cook , premier , dakota , cirkel y , todd martin , versetillity collection från pards usa . Nu har jag en handgjord reining sadel i Maryse Dupaul style som jag bara älskar . jag skulle rekomendera crates , billy cook , dom brukar man kunna få tag på till ett bra pris här i sverige . Men surfa runt på amerikanska sidor där kan man göra fynd :)

Jag har själv ridit i ett antal olika sadlar , crates , billy cook , premier , dakota , cirkel y , todd martin , versetillity collection från pards usa . Nu har jag en handgjord reining sadel i Maryse Dupaul style som jag bara älskar . jag skulle rekomendera crates , billy cook , dom brukar man kunna få tag på till ett bra pris här i sverige . Men surfa runt på amerikanska sidor där kan man göra fynd :)

Vågar mig inte på att beställa så tror jag. Om man beställer utomland så kan man ju inte prova sadlarna innan man köper dom och det vill jag kunna göra. :grin: Skall hålla utkik efter crates och billy cook! :laugh:

Senast ändrad:

Fast de måste ju komma upp i en viss prisklass om de ska vara av någorlunda kvalitet.

Själv har jag haft en Premier och en Deuber & Partner, båda reiningsadlar, och jag har varit nöjd med båda.
Men jag har ridit i en Billy Cook-sadel som jag gillade mycket, och Crates har nog också varit bra.

Däremot är många westernsadlar (framförallt reiningsadlar) byggda så att man hamnar lite i stolsits, och bl.a. på Premiersadlarna är det svårt att få bak benen pga att fendrarna "sitter fast" i ett läge.

Stolsits vill jag absolut inte ha i sadeln! :grin: Bra att få lite tips på sånna saker. :bow:

Nej det är klart svårt att prova då dom finns i usa !

Har bara ridit i reining sadlar och dom enda jag upplever tendens till stol sits är i dom billigare sadlarna :)

Ja, det är framförallt de billigare reiningsadlarna, eller i mellanprisklass som t.ex. Premier.

Jag har inte bara upplevt det själv, utan det var min förra tränare som sa det.

Det är väl så att reiningsadlar har djupt säte för att man ska komma nära hästen, och på de dyrare sadlarna är fendrarna mer rörliga framåt-bakåt (och kanske placerade annorlunda?) och då hamnar man inte i stolsits.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det är framförallt de billigare reiningsadlarna, eller i mellanprisklass som t.ex. Premier.

Jag har inte bara upplevt det själv, utan det var min förra tränare som sa det.

Det är väl så att reiningsadlar har djupt säte för att man ska komma nära hästen, och på de dyrare sadlarna är fendrarna mer rörliga framåt-bakåt (och kanske placerade annorlunda?) och då hamnar man inte i stolsits.

Ligger nog mycket i det du skriver ,billigt = skit för både häst och ryttare .

Jag har en toppensadel till salu, eller jag har inte ansträngt mig för att sälja den för att den är så förbaskat skön..
Den stämde nämligen in på din beskrivning så du kan ju slänga iväg ett PM om det låter som någonting.!

Till er alla, vilket märke har de tyngsta sadlarna om man bortser från rena
arbetssadlar?
Eller tvärtemot vilka är lättast?

De lättaste är nog billiga syntetsadlar :p

Jag har fått en känsla av att dyrare sadlar väger mer, är lädret av dålig kvalitet känns det poröst och väger nästan ingenting.
Men det beror ju på vilken typ av sadel du menar, en reiningsadel är förmodligen tyngre än en barrel race-sadel.

Ja nu tänkte jag ju inte på syntetsadlar,
har fått problem med en handled o skulle vilja ha en
lättare sadel än den jag har, men jag får väl först väga den jag har
så jag vet vad den väger.

Ja nu tänkte jag ju inte på syntetsadlar,
har fått problem med en handled o skulle vilja ha en
lättare sadel än den jag har, men jag får väl först väga den jag har
så jag vet vad den väger.

Jag har en reningsadel crates jag tycker inte den är så jätte tung. Men Crates kan jag rekomendera dom är skööna och bra.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 077
Senast: Ajda
·
Utrustning Ska köpa ett nytt ländtäcke inför vintern och vill gärna ha lite tips! Vill ha: - Fleece eller ull i bra kvalitet, alternativt ngt... 2
Svar
24
· Visningar
2 401
Senast: Harmomini
·
Utrustning Är det någon har erfarenhet av den? Söker en hoppsadel med bra stöd till en mindre ryttare. Ponnyns sadel idag passar bra men är för...
Svar
0
· Visningar
792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka