tips på stigbyglar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare piggis_83
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 134
P

piggis_83

vad har ni för stigbyglar? jag har sprenger till min ena häst. får antagligen köpa ny sadel till min unghäst o därmed nya stigbyglar. frågan är bara vilka jag ska ta?
vill ha några säkerhets... och det känns "onödigt" att köpa ett par sprenger till (även om dom e bra). Såg att Börjes hade några "kwik-out" för ca 500. Såg ut som en vanlig stigbygel men ena sidan fälldes ut vid fall.
Henrikssons har ngn liknande modell från Mountain horse. nån som har nån av dom modellerna?

jag vill inte ha dom med böj på eller gummi på utsidan....! :smirk:

Sv: tips på stigbyglar?

Plaststigbyglar, det ska jag köpa. Ska bara tjata på hästaffären här att ta hem dem åt mig.
De är ledade, kommer inte ihåg vad de heter, men jättemånga 'poffs' rider med dem.

jag har quickout har dock aldrig fastnat så jag vet inte om utlösningsmekanismen funkar bra,annars e jag nöld med dom

de öppnar sig inte lätt då? alltså även fast man inte ramlar av? är de klumpiga? det är ju säkert såna som börjes hade då...

mina har aldrig öppnat sig iaf och de inte klumpiga,tycker snare att mina är nättare än *vanliga* stigbyglar

ok vad bra, det va det jag va lite osäker på, att de lätt öppnar sig!

sprenger till både unghästen och gammla hästen.

Jag har Sprenger, men Shires har en kopia på dom som är helt okej! Kostar under hälften. Men du måste nog ta herrstl, jag tog dam på mina och dom är jättetrånga, mkt mindre än Sprenger, så känns som att man lätt kan fastna.

jag har ett par som har ett annat par innanför, inte de från börjes(luddigt förklarat) de innanför löses ut om man fastnar, jag håller med suisyola om att de känns nättare kanske för att de sitter bättre kring foten men är ändå säkrare då de fälls ut. mina har lösts ut en gång (lyckades med konststycket att hamna på hästens hals i en kombination o på sista hindret satt jag på halsen :) trillade iofs inte av men jag tycker att det ändå e skönt att veta att de fälls ut då, de har aldrig fällts ut annars så de löses inte ut bara man gör nån konstig moove

stigbyglar med gummi funkar väl bra? Då gäller det bara att man har en modell med en lädergrej som håller kvar gummit, annars tappar man bort gummit för gott. ;)

Edit: oj! :eek: :o såg nu att du skrivit att du inte ville ha sådana med gummi på utsidan...läste visst inte hela inlägget så noga! :angel:

Jag har kopian till sprenger på båda mina sadlar och är jättenöjd med dem, har gett ungefär 400 kr per par. Men det är klart, har man haft äkta så vill man kanske inte ha billiga kopior.. ;)

Jag har kwick out köpta på Hööks. Jag har heller aldrig fastnat i dem, men jag är endå jätte nöjd med dem. De är absolut inte klumpiga och de öppnar sig lätt, dock inte för lätt. Jag har svårt att tänka mig att de inte skulle öppna sig om man skulle fastna. Jag brukar med jämna mellanrum provöppna dem så jag vet att de fortfarande öppnar sig lätt om olyckan skulle vara framme (för de öppnar sig inte själva vid vanlig ridning). Jag har nog haft mina i ca 2 år och jag har oljat dem en gång (kanske två?). De började gnissla ett litet tag efter jag köpt dem men det försvann när jag hällde lite olja på själva "leden".

Jag har kwickout stigbyglar och jag är jättenöjd. Har hittills inte haft något att klaga på vad gäller dom.

Mark Todd har en kopia på Sprenger som är helt ok, jag känner ingen större skillnad.

Kostar runt 450-500 spänn och ser bra ut.

Jag är nöjda med mina iaf.

//E

Jag vet hurdana den modellen ser ut som har en "stigbygel innanför" den vanliga stigbygeln eller vad man ska säga ja....
Den modellen jag såg på Börjes ser ut som en vanlig stigbygel (alltså ingen "böj" innanför) men den kan öppna sig längst upp på utsidan så man inte kan fastna. Då följde en del av själva fotplattan med upp lixom.....

Det är samma vi menar va, ni som var nöjda? Jag TROR iallafall att den modellen från Börjes hette Kwick-out.

Börjes har oxå en kopia på sprenger för ca 400, MEN jag skulle gärna vilja prova nån annan stigbygel. Har sprenger till min andra o dom e ju super!

Liknande trådar

A
Utrustning Funderar på att köpa ett par sprenger stigbyglar såna där 4-länksystem. Vad tycker ni om dom? Böjer dom sig när man tex rider lätt?En...
Svar
2
· Visningar
848
Senast: Egonson
·
Utrustning Nu när jag och mazarin kommit igång med hoppträning och tävling igen, så är det dags att köpa ett par ordentliga säkerhets stigbyglar...
Svar
11
· Visningar
3 715
Senast: LLaika
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även... 2
Svar
28
· Visningar
14 444
Senast: Summerwind
·
Hästvård Börjar känna mig smått uppgiven... Historia: Köper 7-årig vallack för tre år sedan. Litet halvblod. Enl. uppgift mest skogsriden...
Svar
4
· Visningar
1 265
Senast: AnnaKarinA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka