Tips på stigläder

Limelight

Trådstartare
Jag skulle vilja ha tips på stigläder som INTE knorrar och inte töjer sig :)
Och svarta.

Jag har köpt 3 stigläder av olika märke och prisklass mellan 150-500kr och alla 3 knorrar. Blir tokig när jag rider ut med det ljudet ;)

Sv: Tips på stigläder

Hrm.. Jag har inga stigläder som knarrar. Har du smörjt in dem?
Jag köpte mina senaste från Börjes för flera år sedan och de har inte töjt sig. Bra budgetval (tror de kostade 69 kr)
Inackorderingen har stigläder i kalvskinn som är otroligt mjuka och sköna. Red hennes häst igår i kortbyxor och inte ens det var obehagligt. Tror de kostade runt 300 kr.

Jag har ett par Prestige och ett par Stübben som är kalasbra. Supermjuka och har inte töjt sig en millimeter trots daglig användning. Men ja, smakar det så kostar det ;)

Jag har ett par från Otto Schumacher med nylonkärna och är jättenöjd med dem. Stübbens stigläder är också helt ok :)

Bates och Prestige har jättefina stigläder med nylonkärna, men priset är därefter 1000-1200 kr ...

Att det knorrar beror till 99% vad du har för material/smörja på dina stövlar/shortchaps, fick slänga ett superbra fett jag hade för det fick den effekten på nästan alla stigläder.
Så prova att byta smörja så skall du se att det försvinner.
För övrigt så är mina favoritläder absolut cwd, jättetunna och smidiga och töjer sig inte en mm men tyvärr dyra.

Jag har Ekol läderolja, alltid haft det och ja, jag har ju alltid typ haft detta knorrande. Aldrig ens tänkt på att det kan ha med smörj typen att göra. Då ska jag byta bums ;)

Tvätta och smörja gör jag ofta, så ska jag lägga en dyr peng på stigläder så vill jag inte ha några knorrande ljud på dessa.

Lite dyrt för mig egentligen, men antar att ska man ha bra grejer som håller och som man trivs med så får man betala :)

Vad ligger era stigläder i för prisklass ungefär ?

Fått chans att få köpa Knights stigläder ? Är de något att ha ? :)

Jag tycker inte att det spelar någon roll vilken prisklass stigläderna är i, har/haft allt från dyra kavlskinsläder med nylonkärna och "vanliga" stigläder för runt 300:- och lågprisläder från ullared. Jag hade innat ett läderbalsam som gjorde att allting knarrade, men när jag bytte till Stübbens hamanol fett så har jag inte haft några som helst problem.

Jag köpte ett par knightsstigläder. De tappade färg, mjuknade aldrig och skavde på sadeln. Nu är de kasserade. Inte säkert att det är samma modell som de du fått erbjudande om.
Nu har jag ett par Prestige och Jacson i kalvskinn, riktigt fina grejer det.

Ajdå lät sisådär om Knights då, kanske inte är så nu, men ändå. Då lägger jag hellre pengarna på några andra :)

Jag tycker inte att det spelar någon roll vilken prisklass stigläderna är i, har/haft allt från dyra kavlskinsläder med nylonkärna och "vanliga" stigläder för runt 300:- och lågprisläder från ullared. Jag hade innat ett läderbalsam som gjorde att allting knarrade, men när jag bytte till Stübbens hamanol fett så har jag inte haft några som helst problem.

Tack för tipset, ska köpa det nästa gång jag är inåt hästaffär och testa, se om mina stigläder kan bli tysta av annat fett eller om det blir nya och då fortsätta med annat fett :)
Jag som alltid använt Ekol olja och aldrig ens funderat över att det kunnat vart oljan som gjort knorr ljuden :crazy: ;)

Ekol-olja är guds straff på oss hästfolk. Kommer inte mer ner i min stallåda. Värsta skit som finns. Visst blir saker mjuka men sömmar etc ruttnar och jag har sällan varit med om mer mögel på allt än när jag körde med ekol. Använder enbart passier läderfett och fiebings neatsfoot olja. Hamanol är det många som gillar. Jag lev aldrig kompis med den alls.

Ekol-olja är guds straff på oss hästfolk. Kommer inte mer ner i min stallåda. Värsta skit som finns. Visst blir saker mjuka men sömmar etc ruttnar och jag har sällan varit med om mer mögel på allt än när jag körde med ekol. Använder enbart passier läderfett och fiebings neatsfoot olja. Hamanol är det många som gillar. Jag lev aldrig kompis med den alls.

Då har jag nog haft riktigt tur, för under de 15år som jag använt Ekol oljan så har inga sömmar eller något läder ruttnat.
Tycker det blir mjukt och råläder ändrar färg till ett riktigt fint läder.
Men gör den oljan så stigläder knorrar så är jag helt klart beredd att testa något annat och jag märker på andra sidor jag nu läst att Ekol oljan inte är så direkt omtyckt av olika anledningar.

Istället för tips på stigläder blev det tips på fett i denna tråd :D
Men jag ska köpa nya stigläder så det är riktigt bra tips jag fått på det med :)

Jag köpte läder från h**ks igår. Claridge House för 149:-. Jag tycker de verkar helt OK. Kollade på Lippos läder med nylonkärna men trots att de var tunnare än de flesta andra med kärnor föredrar jag vanliga enkla standard läder. För att de ska töja sig jämt växlar man bara sida när man putsar. Så enkelt har man löst det problemet. (men så hör jag till den äldre generationen (GAH!) som fick lära sig det på ridskolan.)

Jag köpte också sådana här i somras, men inte direkt bra enligt mig. Töjde sig direkt och jag trivdes inte med dem.
Hoppas du har mycket bättre tur än mig då jag tror att jag fick tag i något riktigt dåligt exemplar.

Liknande trådar

Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
609
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par...
Svar
16
· Visningar
568
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 215
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck