Tips på systemkamera

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare TantGroen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 595
T

TantGroen

Budget 4000-6000 kronor.

Vad är det som är inne nu?

Tips på modeller? Vad har ni?

Sv: Tips på systemkamera

Det bästa tipset jag fick i somras, när jag kikade på kameror var att gå till en affär och känna på dem.
Kolla hur de känns i handen, hur knapparnas placering är, vad som passar dig helt enkelt.

För mig handlade det om det skulle bli en Nikon eller en Canon, har fotat en del med kameror av de märkerna tidigare och tillslut valde jag en Canon kamera för att den passade mig bäst.

Om du har tur som jag, kanske du har kompisar med kameror som du kan få prova och fota lite med?

Om du bestämmer dig för en systemkamera är det objektivet som styr mycket av vad du kan fota.

Så vad är du intressad av, är du tex intresserad av att fota i ridhus, frysa rörelse, porträtt och/eller fota närbilder(makro)osv?

Det blev en Canon 550D och ett Canon Ef 50mm F1.8 II objektiv och med det så fotar jag mest porträtt på människor och djur och natur och vardagsbilder.

Här är några bilder som jag tagit med den kameran.

Lyck till med kamera letandet!

Kram, Maya

Jag har en Nikon d3100, den är lagom stor för mina händer och jag gillar Nikons kameror i allmänhet. Bra allroundkamera om man är nybörjare som jag :)

Håller med om att du ska gå till en affär och pilla :D
Något att tänka på är att objektivet påverkar otroligt mycket mer än själva kameran, så se till att lägg pengarna på ett objektiv som passar det du ska fota.
Tele till sport, ljusstarkt objektiv till ridhusfoto, macro till närbilder, vidvinkel/normal till landskap och människor är väl det vanligaste, sen kan man såklart vara kreativ och använda något annat. Själva kameran spelar inte så stor roll, jag tror att alla moderna systemkameror duger till normal fotografering. Det viktiga är att man själv gillar kameran, för man tar alltid bäst bilder med den kameran man har med sig.

Själv har jag en 4 år gammal Nikon D40:love:, föregångaren till D40x, D60, D3000 och D3100. Enklaste möjliga kamera alltså, men med rätt objektiv på är det fortfarande jag som är den största begränsningen:angel: Den är liten och lätt att ta med sig, är jättesnäll mot alla (klarar man av att sikta på rätt sak kan man ta bra bilder, typ), tål ganska hårdhänt hantering och är mysig i största allmänhet..

Tele: http://Ullmerkott.bilddagboken.se/p/show.html?id=466787722

Macro: http://Ullmerkott.bilddagboken.se/p/show.html?id=461240178

kitobjektivet: http://Ullmerkott.bilddagboken.se/p/show.html?id=466788444

Precis som tidigare inlägg så rekommenderar jag att du ska gå och känna och klämma, vilken kamera känns bra i handen.
Men jag skulle föreslå att du håller dig till någon av de stora - Nikon eller Canon. utbudet av och priserna på diverse tillbehör (som du garanterat kommer att vilja ha!) är bättre där än på de mindre märkena, det finns också en större begagnatmarknad på tillbehör.

Personligen skulle jag föreslå Nikon D3100 med ett Nikon 50/1.4 och om budgeten tillåter ett Tamron 18-200 som startkit, men då är jag Nikon-biten sedan barnsben :D

Vad är det som ska ingå i budgeten på 4-6 tkr?
Bara kamerahus eller inkl alla objektiv?
Vad vill du då fota så vi vet vilka objektiv som är absolut nödvändiga?

Jag har nyss tagit mig tillbaka till systemkameravärlden och köpt en Canon 60D, med bara enkla kitobjektivet med.
Har tänkt köpa ett 70-200/2,8 och ett 50/1,8 inom snar framtid, men de blir ju lätt dyrare än själva kamerahuset...

Senast ändrad:

Om det är Canons 50/1,8 för runt tusenlappen du ska köpa så säger jag bara: GRATTIS TILL BRA VAL!! Det objektivet är fantastiskt och otroligt prisvärt!! Känns plastigt kanske men optiken än helt outstanding för det priset! Hade tt sådant tidigare men någon råkade trampa på det så det gick sönder och jag saknar det jättemycket så det blir ett nytt inom snar framtid!

Jo det är det!
Jag har hört samma saker från flera bekanta, så då måste det ju vara bra! ;)

Nu har inga riktiga recensioner kommit än, men Panasonics Four Thirds-kamera GH2 verkar riktigt lovande.

själv fotar jag med en Canon 7D dock.

Fotar oxå med Canon eos 7D

kan rekomendera att du går in på www.prisjakt.nu
där kan du få alla priskostnader på alla kameror m.m.m. :laugh:

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en Samsung A53 som för ett par veckor sedan ungefär tappade förmågan att klistra in text. Jag kan, till exempel, kopiera en länk...
Svar
7
· Visningar
285
Senast: bettysmatte
·
  • Låst
IT & mobiler När jag går och lägger stänger jag oftast av mobilen på nätterna. Känner inget behov av att vara nåbar på nätterna. Händer det något... 7 8 9
Svar
160
· Visningar
6 312
Senast: Mineur
·
IT & mobiler Vi behöver köpa in headset till jobbet för person som sitter och svarar i telefon och vart vänder man sig inte om inte hit när man inte... 2
Svar
22
· Visningar
725
Senast: sthu
·
IT & mobiler Nu för tiden kan man ju styra nästan allt med mobilen, hur mycket av elektronik och annat i hemmet styr ni med telefonen? Vi kan... 2
Svar
34
· Visningar
998
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka