Tips på trevlig allround hingst

elita

Trådstartare
Tjoho! Jag är total nybörjare imon avel men är sugen på att betäcka mitt sto e. Quite Easy. Hon både hoppar och rör sig ganska bra och skulle vilja ha en hingst som är fin inom båda discipliner men som också har väldigt bra huvud och stabil på marken. Vad har ni för tips? :D Har själv varit väldigt sugen på Comfortuna då jag hört att han är väldigt trevlig och bra i huvudet.
 
Hip Hop, hoppindex 150 dressyrindex 120, trevliga och vettiga. nackdel är att de kan bli lite små.
 
Tjoho! Jag är total nybörjare imon avel men är sugen på att betäcka mitt sto e. Quite Easy. Hon både hoppar och rör sig ganska bra och skulle vilja ha en hingst som är fin inom båda discipliner men som också har väldigt bra huvud och stabil på marken. Vad har ni för tips? :D Har själv varit väldigt sugen på Comfortuna då jag hört att han är väldigt trevlig och bra i huvudet.

Vad är det mer än Quite Easy i henne? Comfortuna är annars, precis som du skriver, jättefin.
 
Hej tack för era tips!! Ska kolla på dem alla e quite Easy och på mammans sida är det bara fullblod. Hon är 162 och vill gärna ha en som blir 160-168 då det känns lagom till mig. Men viktigast är temperament då jag önskar en stabil häst som jag kan rida själv från start
 
Hej tack för era tips!! Ska kolla på dem alla e quite Easy och på mammans sida är det bara fullblod. Hon är 162 och vill gärna ha en som blir 160-168 då det känns lagom till mig. Men viktigast är temperament då jag önskar en stabil häst som jag kan rida själv från start

Även Crelido borde uppfylla dine önskemål, han brukar lämna trevliga, medelstora avkommor som oftast är dubbeltalanger. :)
 
Hej tack för era tips!! Ska kolla på dem alla e quite Easy och på mammans sida är det bara fullblod. Hon är 162 och vill gärna ha en som blir 160-168 då det känns lagom till mig. Men viktigast är temperament då jag önskar en stabil häst som jag kan rida själv från start

Ska du behålla den själv skulle jag ta hip hop, det är säkrare vad han lämnar, och det jag har hört om avkommorna är de mycket snälla och lätthanterliga redan från början.
 
Aerline h!
Han är väldigt trevlig och lämnar trevliga avkommor med både hopp å dressyr . Dessutom är han otroligt vacker :heart
 
Ditt sto kommer från en liten Hannoveransk stofamilj Obandina (1910). För närvarande finns det bara 10 avelsaktiva ston i familjen inom Hannoverander Verband.
Godkända hingstar i familjen
Voltaire (HANN) f.1979 e.Furioso II - Gotthard
Furinos (HANN) f.1984 e. Furioso II - Waldhorn
Zjengis Khan (KWPN) f.2004 e.Rousseau - Rubinstein I
For Romance I (OLD) f.2009 e.Fürst Romancier - Sir Donnerhall I
 

Det är inte alls bara fullblod i mamman, det är bara morfar som är fullblod, resten är halvblod. Bra halvblod, dessutom, Gepard ligger t ex som morfar till Silvio I, som var pappa till Shutterfly. Lite längre bak i mödernet ligger Mosaik, som lämnade Gogo Möwe, mamma till Voltaire. Morbrodern till din häst går 1,45, osv. Så jag tycker det ser ut att vara ett fint sto för avel, om man ser till stammen. Framförallt är den avlad för hoppning i generationer, vilket ju skulle tyda på att hon borde vara rätt förärvningssäker. Nu har jag iofs bara googlat lite snabbt, man kan säkert hitta mer prestation i stammen om man letar.
 
Vad kul att se lilla Champisen igen. Stod i samma stall som henne när hon var 2-3 år. En väldigt trevlig liten häst vill jag minnas :). Mamman var tydligen ganska egen så det där med bra psyke kan nog vara en god idé. Vet inte om Careful fortfarande verkar, men honom hade jag spanat på. Superridbar hingst som vad jag set lämnar stabila och trevliga avkommor mer bra hoppning och bra galopp.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
568
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 106
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
15 253
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 691
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp