Tips på turistmål i Stockholm som inte finns i guideböcker

Fick mail av en utländsk brevvän som ska komma till stan i juni och vill att jag ska visa henne platser som man inte hittar i guideböckerna. :nailbiting:
Problemet är att jag inte vet några såna platser. :nailbiting:
Så HJÄLP!
Det måste vara enkelt att ta sig dit med kollektivtrafiken och inte långt att gå, max 0,5-1 km.
Några förslag?
Förhållandevis billigt, exotiskt och trevligt, är att åka fram och tillbaka med någon vaxholmsbåt och titta på skärgården. Man kan kliva av på lämpligt ställe, där det finns café/kiosk/restaurang och fika eller ta med picnickorg, och sedan åka tillbaka. Eller bara sitta kvar åk åka "runt".
Promenerandet kan hållas till ett minimum, och kostnaden kan anpassas till vad man tycker är lämpligt.
http://www.waxholmsbolaget.se/

Det är rätt häftigt att ta en båt från Strömkajen och komma ut i skärgården....
Våra skärgårdar är unika, och en väldigt speciell upplevelse. Utländska gäster brukar tycka det är väldigt häftigt.
 
Beror ju på viljen guidebok man har. Men:
Waxholm - mycket roligare än Fjäderholmarna (och billigare). Man kan gå i små butiker och gallerier, besöka kastellet och äta efter plånbok (tyvärr brinner Waxholms hotell just nu så det blir nog svårt att sova över eller att äta middag där). Båt dit, buss hem om ni vill se lite skog också ;-).
Restaurangen på Östra station - en pärla. Välj lunch om ni vill hålla kostnaden nere.
Slakthusområdet - fina gamla hus och en verksamhet nära stan som snart är borta. T-bana: Globen så blir det inte långt att gå.
Gullmarsplan - trevligt litet torg, att besöka samtidigt som Slakthusområdet.
Välling centrum.- en gång känt, numera en bortglömd klassiker. Årsta är ett annat exempel på fin förortsmiljö.
Det är sällan som turister hittar upp på Östermalm, här finns fina miljöer som Stortorget, Lärkstan. Karlavägen mm
Bada/sola på Långholmen

Sedan är en hel del av det som finns i guideböckerna inte heller att förakta, t ex Wasamuseet, Fjällgatan, Mosebacke, Katarinahissen, Djurgården inkl. Djurgårdsfärjorna är värda ett besök och upplevs ofta som mycket "exotiska"
 
Besöker ni Slakthusområdet kan ni passa på att äta på restaurangskolan. Mycket prisvärt (man kan behöva boka bord)
 
Alltså snackar vi Vällingby centrum @Mammas ? :cautious:
Jag se mig själv framför mig: "välkomna till vällingby centrum". Googlade lite, smaken är ju såklart olika men :p
 
Alltså snackar vi Vällingby centrum @Mammas ? :cautious:
Jag se mig själv framför mig: "välkomna till vällingby centrum". Googlade lite, smaken är ju såklart olika men :p

Det skulle ju vara om besökaren är väldigt intresserad av svensk 50-talsarkitektur (Trappan) och modernistisk stadsplanering. Annars är det nog ganska ointressant.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
633
Senast: valy
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
710
Senast: Trassel12
·
Relationer Min syster har fyllt 50 och ska ha fest i helgen, så deadline för en riktigt uppskattad present närmar sig. :nailbiting: Är urusel på...
2
Svar
27
· Visningar
2 223
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Helinackordering av avelssto och föl

Omröstningar

Tillbaka
Upp