Tips på vegetariska (eller nästan veg) middagar

Vi äter en hel del vegetarisk i min familj.

Idag blev det broccoli"soppa" med ost och pasta.
I förrgår quornwok med ris.
Dagen innan åt jag och barnen köttfärssås gjord på quorn, Morot och champinjoner.
Ärtsoppa blir det imorgon.
 
Jag skulle vilja äta mindre kött (främst vill jag minska på det röda köttet och öka mängden vegetariskt och fisk) och för att göra det måste jag få med mig familjen. De är inte kräsna egentligen men dottern gillar inte bönor och linser tyvärr. Om linserna är en liten del i en sås/gryta (och röda sönderkokta) går det bra d.v.s. om de inte är så framträdande. Bönor syns ju mer.

Gärna rätter där ägg ingår för det gillar familjen i de flesta former. Jag brukar göra en pastarätt där jag steker lök, champinjoner och vitlök och har det på pasta och så stekt ägg till.

Har ni några bra idéer?

-Helst inga eller lite bönor/linser annars äter nog inte dottern det.
-Ägg och mjölk går alldeles utmärkt. Gärna ägg!!
-Om rätten innehåller lite sardeller eller annat icke-vegetariskt i små mängder för smakens skull så går det bra. Men inget bacon.
-Helst inga köttsubstitut a la quorn och liknande. Men tofu går bra, det kan vara gott ibland.
-Gärna pasta eller ris

Tacksam för alla idéer!
Jag är i samma sits som du. Har lagat lite olika vego-rätter tidigare och oftast fått kommentaren "gott, men det hade varit godare medbacon till". Här är ett par grejer som ändå gått hem.

Enkelt och snabbt- pestopasta m halloumi. Koka pasta, blanda med pesto, soltorkade tomater och ev parmesan. Stek halloumin småbitar i olja och servera till.

Linssoppa med tomat, googla linssoppa så hittar du flera varianter.

Jag köpte även två kokböcker med vego-recept. Har inte hunnit prova mer än två, pasta rosso med champinjoner och broccolipesto. Båda recepten finns på Google.
 
Jag skulle vilja äta mindre kött (främst vill jag minska på det röda köttet och öka mängden vegetariskt och fisk) och för att göra det måste jag få med mig familjen. De är inte kräsna egentligen men dottern gillar inte bönor och linser tyvärr. Om linserna är en liten del i en sås/gryta (och röda sönderkokta) går det bra d.v.s. om de inte är så framträdande. Bönor syns ju mer.

Gärna rätter där ägg ingår för det gillar familjen i de flesta former. Jag brukar göra en pastarätt där jag steker lök, champinjoner och vitlök och har det på pasta och så stekt ägg till.

Har ni några bra idéer?

-Helst inga eller lite bönor/linser annars äter nog inte dottern det.
-Ägg och mjölk går alldeles utmärkt. Gärna ägg!!
-Om rätten innehåller lite sardeller eller annat icke-vegetariskt i små mängder för smakens skull så går det bra. Men inget bacon.
-Helst inga köttsubstitut a la quorn och liknande. Men tofu går bra, det kan vara gott ibland.
-Gärna pasta eller ris

Tacksam för alla idéer!


https://www.coop.se/recept--mat/recept/b/boengryta-provencale/

Åt idag, enkel och supergod!
 
Jag skulle vilja äta mindre kött (främst vill jag minska på det röda köttet och öka mängden vegetariskt och fisk) och för att göra det måste jag få med mig familjen. De är inte kräsna egentligen men dottern gillar inte bönor och linser tyvärr. Om linserna är en liten del i en sås/gryta (och röda sönderkokta) går det bra d.v.s. om de inte är så framträdande. Bönor syns ju mer.

Gärna rätter där ägg ingår för det gillar familjen i de flesta former. Jag brukar göra en pastarätt där jag steker lök, champinjoner och vitlök och har det på pasta och så stekt ägg till.

Har ni några bra idéer?

-Helst inga eller lite bönor/linser annars äter nog inte dottern det.
-Ägg och mjölk går alldeles utmärkt. Gärna ägg!!
-Om rätten innehåller lite sardeller eller annat icke-vegetariskt i små mängder för smakens skull så går det bra. Men inget bacon.
-Helst inga köttsubstitut a la quorn och liknande. Men tofu går bra, det kan vara gott ibland.
-Gärna pasta eller ris

Tacksam för alla idéer!

Har du testat att servera dottern söndermosade bönor i något format?
Tex istället för färs till taco kan man steka någon typ av större bönor (Kidney eller stora vita) och mosa sönder bönorna under tiden man steker. Tacokryddan dödar smaken av bönorna helt tycker jag.

Är jag lat så brukar jag laga pasta/ris och när det är färdigt så åker det tillbaka i kastrullen och så på med lämpligt antal ägg och steka ihop lite snabbt. På med valfri färdig sås.
Jag lägger också ägg i hemgjorda såser ibland. Tex gör en ostsås till pasta eller currysås till ris och det allra sista knäcker jag i något/några ägg och vispar någon minut. Det blir ju i praktiken som att äta pasta/ris med bara sås, så kanske lite tråkigt.
 
Jag kan prova. Men jag har gjort en röra av vita bönor, soltorkade tomater och basilika som jag och min man tyckte jättemycket om men den gillade hon inte tyvärr.
 
Jag är i samma sits som du. Har lagat lite olika vego-rätter tidigare och oftast fått kommentaren "gott, men det hade varit godare medbacon till". Här är ett par grejer som ändå gått hem.

Enkelt och snabbt- pestopasta m halloumi. Koka pasta, blanda med pesto, soltorkade tomater och ev parmesan. Stek halloumin småbitar i olja och servera till.

Linssoppa med tomat, googla linssoppa så hittar du flera varianter.

Jag köpte även två kokböcker med vego-recept. Har inte hunnit prova mer än två, pasta rosso med champinjoner och broccolipesto. Båda recepten finns på Google.

En av hennes favoriträtter är pasta med pesto. Halloumi till det och man har ju en jättegod middag! Tack för tipset!

Broccolipesto låter super! Hon gillar broccoli :-)
 
Aburgine och svamp, två fantastiska saker. Grillas, fylls, rostas....

Samma gäller ostfyllda färska chilis, paprikor och tomater.

Burgare med aburgine som bröd och halloumi emellan, avokado och mangosalsa. :love:
 
Tacksam för alla idéer!
Jag har en rätt jag alltid brukar rekommendera. Det var från början en kycklinggryta, men när en av mina vänner blev vegan tog jag helt sonika bara ut kycklingen och det funkar jättebra! Dessutom tar det typ 10 minuter att laga mat, vilket jag uppskattar när man är trött och kanske lite stressad.

Man tar en påse med wokgrönsaker ur frysdisken. Steker upp den i lite olja så den tinar och blir lite brynt. Sen häller man på en burk med kokosgrädde (eller vanlig matlagningsgrädde om man vill). Låter det koka ihop tillsammans med en påse röd curry eller thaikrydda eller whatever rocks your boat. Serveras till ris. Jag föredrar yasmineris, men det är ju jag det. Vilket ris man gillar bäst är det man tar.

Det blir bitigt och man får tugga, samtidigt som det är gott och känns matigt.
 
En av hennes favoriträtter är pasta med pesto. Halloumi till det och man har ju en jättegod middag! Tack för tipset!

Broccolipesto låter super! Hon gillar broccoli :-)

Kanske pastagratäng med ostsås och broccoli. Rostade frön på toppen.

Vi gör tomatsoppa och serverar med tillbehör som pasta, ost i någon form, bönor, kikärter, pumpafrön, majs, krutonger....Man komponerar sin egen soppa.
 
http://www.ica.se/recept/lyxig-saffranspasta-718559/
http://www.arla.se/recept/cannelloni-med-chili/

Dessa två är mina favoritrecept. Båda tar en stund att laga, men det är mödan värt! Saffranspastan går utmärkt att göra med vanliga mjölkprodukter istället för substituten i receptet.

Cannelonireceptet.... vet inte om jag är känslig, eller har fått tag i väldigt stark chipotlepasta, men jag tar då inte fem matskedar chipotle, möjligtvis fem teskedar, i dubbel sats..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 703
Juridik & Ekonomi Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
12 223
Senast: Jenka
·
Äldre Mina pengar börjar tryta och jag är på jakt efter billiga middagstips. Det får gärna vara lättlagat, för jag avskyr att laga mat. ;)...
Svar
18
· Visningar
2 087
Senast: Emuliiaa
·
Övr. Barn Min snart tioåriga dotter kom idag hem och deklarerade att hon numera är vegetarian! Hon har inte mig veterligen påverkats av kompisar...
Svar
19
· Visningar
2 381
Senast: skuggan_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp