Trender i kosthållning

Jag tycker att den är jättegod, men jag ställer mig skeptisk till hur mycket miljövänligare den faktiskt är... Nu vet jag inte exakt hur den tillverkas, men alla "tillfixade" produkter brukar ju snabbt bli väldigt ovänliga mot just miljö. Snällare mot djuren, absolut, men miljön..? Du kanske vet mer om hur den tillverkas?
Kan inte svara på det. Min klimatångest är inte alltid grundad på fakta, utan ofta irrationell. ;)
 
En trend jag verkligen avskyr är trenden med sötningsmedel! Smakar inte som socker och har en konstig kemisk smak. Och så skriver de på förpackningen Innehåller inget tillsatt socker. Då vet jag att jag ska undvika det! Hellre socker än sötningsmedel...
Jag tycker det är fantastiskt med sötningsmedel. Jag har inte hittat någon studie som visar på dess farlighet. Jag älskar Pepsi Max och hade varit ännu fetare utan sötningsmedel.
 
Utav Sveriges totala CO2 utsläpp, så beror ungefär 2-3 % på lantbrukets djur.

Vill man hämta in lite klimatångest, så går det mycket lättare genom att avstå en flygresa, genom att ta cykel då och då, eller genom att öka sitt kollektivresande, om man har möjlighet till det, än genom att avstå mejeriprodukter.

Tyvärr saknar jag länktill källan, och jag riskerar dessutom att komma ihåg fel, men jag läste nyligen någonstans (typ gammelmedia) att genomsnittssvensken kan äta kött och använda mejeriprodukter i 1,5 år, med samma miljöbelastning som en normal flygbaserad charterresa...
Jag kan hålla flera tankar i huvudet samtidigt. Jag kan alltså göra flera klimatsmarta val samtidigt. Häftigt va?
 
Inte bara den ordinarie motionären. Man behöver nästan träna på elitnivå för att behöva extra protein! Att äta proteinprodukter (inte bara pulver utan även proteinkeso, proteinkvarg, pudding, proteindrickyoghurt, proteinbars osv) flera gånger i veckan för någon som inte är elitidrottare/muskelbyggare är totalt onödigt och resurskrävande. Proteinprodukter är ofta väldigt processade och har en mängd konstiga tillsatser för att hålla konsistens och dylikt.
Förutsatt att man är frisk. Har man t ex långvarig smärta kan man behöva extra protein. Jag tycker det är svårt att få tillräckligt med protein, men jag styrketränar rätt tungt iofs.
 
Just att tro när det gäller sånt här är vanskligt och då framförallt när man bekräftar andras tro för då kommer en tredje person och tar det som fakta. Vissa vitaminer är mycket riktigt fettlösliga den mest väsentliga i det här fallet är vitamin D och det räcker med fettmängden som är i mjölken för att det ska tas upp.
Tja, så länge man framhåller att det är just tror man gör ser jag inte problemet. Det öppnar ju för att någon som vet bättre kommer och dementerar påståendet. Jag har träffat dietister som framhåller att fettet i lättmjölk INTE räcker, men de kan ju självklart ha fel:)
 
Utav Sveriges totala CO2 utsläpp, så beror ungefär 2-3 % på lantbrukets djur.

Vill man hämta in lite klimatångest, så går det mycket lättare genom att avstå en flygresa, genom att ta cykel då och då, eller genom att öka sitt kollektivresande, om man har möjlighet till det, än genom att avstå mejeriprodukter.

Tyvärr saknar jag länktill källan, och jag riskerar dessutom att komma ihåg fel, men jag läste nyligen någonstans (typ gammelmedia) att genomsnittssvensken kan äta kött och använda mejeriprodukter i 1,5 år, med samma miljöbelastning som en normal flygbaserad charterresa...
Och den absolut största missen som görs i såna här jämförelser är att man likställer koldioxid och andra växthusgaser som ingår i ett kretslopp (som en ko) och det som är fossilt. Visst fiser kossan (och rapar), men om hon hålls på bete och huvudsakligen fodras med gräs även vintertid så binder hon en jäkla massa kol också.
 
Nej, det är inte alls självklart. Det beror helt och hållet på produktionsmetod.
Det är väldigt troligt, generellt sett. Jag brukar inte ha min dator med mig när jag handlar så att jag kan leta i databaser efter livscykelanalyser på varenda produkt. Och det finns inte för varenda produkt. Så jag kör några tumregler.
 
Och den absolut största missen som görs i såna här jämförelser är att man likställer koldioxid och andra växthusgaser som ingår i ett kretslopp (som en ko) och det som är fossilt. Visst fiser kossan (och rapar), men om hon hålls på bete och huvudsakligen fodras med gräs även vintertid så binder hon en jäkla massa kol också.
Men så är ju inte fallet när det gäller den konventionella djurhållningen.
 
Men så är ju inte fallet när det gäller den konventionella djurhållningen.
Nej, men å andra sidan så hålls majoriteten av svenska nötter på bete och fodras med ensilage, så inte långt ifrån. Kyckling och fläsk däremot (som senast här om dagen framhölls som "klimatsmartare kött" i public service-TV) binder verkligen ingen koldioxid, hålls extremt industriellt och föds upp på spannmål och soja.

Det går att ge konsumenten informationen att det spelar roll hur köttet är framställt, istället för att förenkla sönder det till lögnen att "allt kött är illa, men om de nu måste äta nått så välj kyckling..."
 
Nej, men å andra sidan så hålls majoriteten av svenska nötter på bete och fodras med ensilage, så inte långt ifrån. Kyckling och fläsk däremot (som senast här om dagen framhölls som "klimatsmartare kött" i public service-TV) binder verkligen ingen koldioxid, hålls extremt industriellt och föds upp på spannmål och soja.

Det går att ge konsumenten informationen att det spelar roll hur köttet är framställt, istället för att förenkla sönder det till lögnen att "allt kött är illa, men om de nu måste äta nått så välj kyckling..."
Men är det sistnämnda inte bara för att rött kött har en ökad risk cancerrisk? Alldeles oavsett miljön nu då.
 
Generellt när det gäller en massa av trenderna när det gäller mat är jag också bekymrad över att så många av dem är som gjorda för att trigga ätstörningar. Jag kan hantera triggers rätt bra idag även om vissa saker går igenom men tex 5:2 hade varit rakt av förödande när jag mådde som sämst i min anorexi. Det är en bidragande orsak till att jag envist hävdar att balans och måtta i allt samt individuell anpassning av detaljerna är det bästa när det gäller att äta hälsosamt.

Sedan blir jag vansinnig när helt utmärkta matvaror framställs som gift i vissa kretsar, tex potatis. En stor del av oss skulle inte sitta här om det inte vore för potatisen eftersom våra förfäder hade dött! Fråga de på Irland vad som händer när potatisskörden slår fel. Gluten är en annan sådan sak, en fullt frisk människa som inte regerar på gluten har ingen anledning att undvika det!
 
Din tomatkross innehåller med största sannolikhet ingen skit. Det du räknar upp är helfabrikat, men folk brukar beklaga sig även över halvfabrikat, utan att tänka på att det är sådant som de använder varje dag, som mjöl, frysta grönsaker, tomatpuré osv.

Folk som beklagar sig ger ju också annat folk så dåligt samvete, föräldrar som inte tror deras barn överlever för att de får makaroner och korv två dagar i veckan.... Halvfabrikat skulle jag inte klara mig utan.
 
Jag hör till skaran som gillar att laga mat och som gärna odlar, plockar, konserverar, torkar, syltar, saftar, lägger in osv, så min mat baseras i första hand på vad jag själv ordnat på ett eller annat sätt. I fråga om kött, så äter vi övervägande viltkött (främst älg) och det finns även x antal kilo älvfiskad lax i frysen.

Potatis, egenodlad, nyttig och god har den sin självklara plats i kosten här, precis som morötter och kålrötter. Använder inga lightprodukter what so ever i matlagningen.

Modern husmanskost, blandat med gamla godingar lever vi bra på, då det ger en bra balans i vad vi får i oss av både kött och frukt/grönsaker/rotfrukter.

Hoppar alltså inte på några mattrender och suckar mest över alla som proppar i sig diverse proteinpuddingar/bars/pulver osv helt i onödan bara för att det är "modernt".
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 117
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 353
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Före sommaren konstaterade jag med en lite uppgiven suck att jag behövde göra en halvhalt i matintaget igen, för att stoppa upp den...
Svar
0
· Visningar
323
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 981
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp