Trender i kosthållning

Du behöver ju inte äta grönkål i korvform om du inte vill. Produkten kan ju ändå ha ett existensberättigande.

Jag är allätare, men jag har betydligt lättare att acceptera att göra korv av grönkål än att föda upp grisar på bedrövliga sätt för att sen göra halväcklig Ikeakorv av dem.

Sett till alternativen är ju grönkålskorv toppen. Både grisar och vuxna och barn blir gladare!

Fast för mig är inte alternativet till grönskålskorv korv av gris. Alternativet till grönkålskorv är alla andra sätt att tillaga grönkål. Det finns ju så mycket gott man kan laga av färsk grönkål utan att behöva köpa processad grönkål.
 
Äter mestadels veganskt, men alltid vegetariskt, sedan 18 år tillbaka. Att jag väljer bort mjölk är nog till stor del pga. trenden att äta klimatsmart. Får klimatångest av att köpa en burk creme fraiche, så väljer veganska alternativ. Vegetarian blev jag för att det var lite alternativt och hippt när jag var 14 år, men fortsätter nu i vuxen ålder av främst klimatskäl.
Väljer också gärna svenska råvaror istället för importerade, gula ärtor istället för kikärtor till exempel.

Jag äter alltså trendigt, men gjorde det innan det var trendigt också. ;)
 
Jag är inte trendkänslig vad gäller mat, inte medvetet i alla fall. Däremot är jag noga med vad jag stoppar i mig och har absolut ändrat kostvanor mycket de senaste åren. Att jag ändrat mig är delvis pga hundarna. Jag har läst på mer och mer om hundmat och började sedan göra egen mat till dem, märkte att de mådde mycket bättre av det än av "färdigt" foder (torrfoder) och tänkte att jag borde ta lika bra hand om mig själv som om dem...

Sedan försökte jag äta bättre (vilket innebar typ... lev inte på godis) och märkte att jag mådde mycket bättre av det. I takt med att jag testade mig fram så, så märkte jag att min kropp reagerade väldigt olika på olika produkter och i takt med det försöker jag nu att välja så mycket som möjligt som kroppen mår bra av. Sedan är jag otroligt svag för glass och choklad, som jag inte mår bra av, men jag har då också sett att det är olika mellan olika sorters glass osv och väljer då det "minst dåliga" :p

Vegetariskt äter jag sedan 12 år tillbaka, och när jag slutade äta kött så ansågs det överallt av "alla" som otroligt konstigt, krångligt och bökigt. Jag slutade helt att äta med andra personer då, just för att jag blev så less på att vara sedd som den konstiga. Så att "krångla till något för att vara speciell" har inte varit något för mig. Att jag äter vegetariskt är pga hanteringen av slaktdjuren.

Sedan undviker jag också gluten, socker, hel-/halvfabrikat och tja, jag äter gärna veganskt, inte bara vegetariskt. Att det blivit en "trend" med just vegetariskt och glutenfritt ser jag som otroligt positivt eftersom det gör livet enklare för mig. Som när jag skulle på after work i våras och det faktiskt fanns ett vegetariskt alternativ på menyn, som var gott!
 
Äter mestadels veganskt, men alltid vegetariskt, sedan 18 år tillbaka. Att jag väljer bort mjölk är nog till stor del pga. trenden att äta klimatsmart. Får klimatångest av att köpa en burk creme fraiche, så väljer veganska alternativ. Vegetarian blev jag för att det var lite alternativt och hippt när jag var 14 år, men fortsätter nu i vuxen ålder av främst klimatskäl.
Väljer också gärna svenska råvaror istället för importerade, gula ärtor istället för kikärtor till exempel.

Jag äter alltså trendigt, men gjorde det innan det var trendigt också. ;)
Vilka veganska alternativ hittar du till creme fraiche som faktiskt är miljövänligare?
 
Jag är en ganska tråkig ätare - gillar mat men är inte så kreativ när det gäller att hitta på nya rätter. Var vegetarian i massa år, men äter numera egenproducerat kött av både praktiska, ekonomiska och miljömässiga skäl. Producerar över lag mycket av mina råvaror själv, vilket i sig begränsar utbudet en aning.

Rotfrukter, lök, vitlök, bladgrönsaker, kål, frukt, örtkryddor, tomater/gurka, mejeriprodukter, lamm/nöt/fågelkött och ägg producerar vi själva. Därmed inte speciellt trendkänsliga!
Fast självförsörjning är ju något av en nygammal trend!
 
Oatlys äter jag. Inte jättegod dock, men fungerar bra i soppa.
Jag tycker att den är jättegod, men jag ställer mig skeptisk till hur mycket miljövänligare den faktiskt är... Nu vet jag inte exakt hur den tillverkas, men alla "tillfixade" produkter brukar ju snabbt bli väldigt ovänliga mot just miljö. Snällare mot djuren, absolut, men miljön..? Du kanske vet mer om hur den tillverkas?
 
Jag tycker att den är jättegod, men jag ställer mig skeptisk till hur mycket miljövänligare den faktiskt är... Nu vet jag inte exakt hur den tillverkas, men alla "tillfixade" produkter brukar ju snabbt bli väldigt ovänliga mot just miljö. Snällare mot djuren, absolut, men miljön..? Du kanske vet mer om hur den tillverkas?
Det är väl främst kokosoljan som är tveksam, annars lär den ju vara klart bättre än kovarianten.
https://www.oatly.com/se/products/imat-fraiche9
 
Jag tycker att den är jättegod, men jag ställer mig skeptisk till hur mycket miljövänligare den faktiskt är... Nu vet jag inte exakt hur den tillverkas, men alla "tillfixade" produkter brukar ju snabbt bli väldigt ovänliga mot just miljö. Snällare mot djuren, absolut, men miljön..? Du kanske vet mer om hur den tillverkas?
Det utgick väl från klimatångest. Självklart är mejeriprodukter klimatsämre än vegetariska alternativ.
 
Utav Sveriges totala CO2 utsläpp, så beror ungefär 2-3 % på lantbrukets djur.

Vill man hämta in lite klimatångest, så går det mycket lättare genom att avstå en flygresa, genom att ta cykel då och då, eller genom att öka sitt kollektivresande, om man har möjlighet till det, än genom att avstå mejeriprodukter.

Tyvärr saknar jag länktill källan, och jag riskerar dessutom att komma ihåg fel, men jag läste nyligen någonstans (typ gammelmedia) att genomsnittssvensken kan äta kött och använda mejeriprodukter i 1,5 år, med samma miljöbelastning som en normal flygbaserad charterresa...
 
Utav Sveriges totala CO2 utsläpp, så beror ungefär 2-3 % på lantbrukets djur.

Vill man hämta in lite klimatångest, så går det mycket lättare genom att avstå en flygresa, genom att ta cykel då och då, eller genom att öka sitt kollektivresande, om man har möjlighet till det, än genom att avstå mejeriprodukter.

Tyvärr saknar jag länktill källan, och jag riskerar dessutom att komma ihåg fel, men jag läste nyligen någonstans (typ gammelmedia) att genomsnittssvensken kan äta kött och använda mejeriprodukter i 1,5 år, med samma miljöbelastning som en normal flygbaserad charterresa...
Men nu handlar ju tråden om mattrender. Inte om semestertrender.
 
En del vitaminer är fettlösliga, så även om de kanske inte tas bort ur en lättprodukt kan vi ha svårare att tillgodogöra oss dem, tror jag.

Jag tror att folk i regel talar om helfabrikat när de ondgör sig över halvfabrikat. Få vill nog bli av med tomatkonserver, buljongtärningar (som väl nästan är ett helfabrikat, iofs) eller havregryn.
Helfabrikat för mig är färdig korv, köttbullar, fiskpinnar.
Nu måste jag ju gå å läsa på min tomatkross å se vad skit den innehåller :D
 
Helfabrikat för mig är färdig korv, köttbullar, fiskpinnar.
Nu måste jag ju gå å läsa på min tomatkross å se vad skit den innehåller :D
Din tomatkross innehåller med största sannolikhet ingen skit. Det du räknar upp är helfabrikat, men folk brukar beklaga sig även över halvfabrikat, utan att tänka på att det är sådant som de använder varje dag, som mjöl, frysta grönsaker, tomatpuré osv.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 120
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 353
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Före sommaren konstaterade jag med en lite uppgiven suck att jag behövde göra en halvhalt i matintaget igen, för att stoppa upp den...
Svar
0
· Visningar
324
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 007
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp