Trender i kosthållning

I sammanhanget som det fick TV-tid i SVT senast så var det sett till co2/kg kött. Att det ena produceras av fossilt bränsle och det andra ingår i det naturliga kretsloppet lyckas de "glömma". Antar att Svensk Fågel är nöjda med det :up:
Det var ju storskrutt. Att ingen på SVT granskar Svensk Fågels industri är för mig obegripligt.
 
Halvfabrikat är guld enligt mig, livet skulle bli mycket jobbigt utan.
Ja, jag föder upp mina ungar på det. Jag köper till och med färdiga pannkakor. Min farmor skulle vända sig i sin grav om hon visste (bonddotter). Eftersom min familj har exakt samma matschema varje vecka så blir det väääldigt mycket halvfabrikat här. Försöker hitta ekologiska halvfabrikat men svårt att hitta tycker jag.
 
Ja, jag föder upp mina ungar på det. Jag köper till och med färdiga pannkakor. Min farmor skulle vända sig i sin grav om hon visste (bonddotter). Eftersom min familj har exakt samma matschema varje vecka så blir det väääldigt mycket halvfabrikat här. Försöker hitta ekologiska halvfabrikat men svårt att hitta tycker jag.
Pannkakor till en hel familj tar ju evigheter att steka. Personligen gillar jag Willys plättar dom är goda.
 
Fast det är det väl inte? Soja tex används ju i väldigt många veganska/vegetariska alternativ och det är ju väldigt mycket sämre, klimatsmart sett, än svensk, närproducerad ost tex?
Är soja från Europa och USA så dåligt? Den sojan som säljs som människomat i Sverige är ju vanligtvis därifrån. Och vad som är bäst beror väl också på vad den där kon har ätit.
 
Är soja från Europa och USA så dåligt? Den sojan som säljs som människomat i Sverige är ju vanligtvis därifrån. Och vad som är bäst beror väl också på vad den där kon har ätit.
Soja från USA, är klart ett dåligt miljöval. Den produktionsinriktade delen av USA:s jordbruk är motsatsen till ett hållbart jordbruk. Det finns såklart en andel jordbruk som jobbar kretsloppsinriktat och som kan anses rimligt miljövänligt där också, men det gäller i liten utsträckning för "industrigrödor" som t.ex. soja eller majs som odlas för export. Man använder kopiösa mängder herbicider och fungicider, lika kopiösa mängder konstgödsel, istället för att använda kloka odlingsmodeller med växtföljder, och använder sällan djurgödsel som metod för jordförbättring. Dessutom används det ofta vatten för bevattning, likaså det på ett oklokt sätt. Ingen så stor sjö som Aralsjön har visserligen drabbats (än), men jordbruket i USA är verkligen inte hållbart på en enda fläck. Hur djurhållningen, och djuraveln fungerar, får mig att fullständigt rysa.

De där riktigt miljödåliga beräkningarna runt djurhållning som ofta används, kommer i regel från studier gjorda i USA.

Jordbruket i USA har enorma problem med erosion, försaltade jordar, och t.o.m. jordar som blivit sterila...

Nä,vill man värna om miljön så bör man undvika jordbruksprodukter från USA, samt Australien, Brasilien och Argentina. En del Asiatiska länder är inte så roliga dom heller...

Vad avser vad kon ätit, så vet vi väldigt väl vad svenska kor äter i varje fall. Dock blir det nog lite annorlunda i år, beroende på torkan, det förekommer t.ex. att man ensilerat vass för foder.
 
@nyponros Jag ser många som också äter diverse produkter med proteintillskott! Men varför? Jag menar, den ordinarie motionären med allsidig kost behöver ju inte proteintillskott? De är ju dessutom inte billiga. Håller med dig om att det verkligen är en trend som slagit igenom stort!

Det stavas "propaganda".

Plus att det marknadsförs som drömmen att bygga muskler. Och marknadsförs som nyttigt och ett alternativ som är mättande och bra i största allmänhet...
 
Väldigt ovetenskaplig trådstart här, har bara skrivit ner lite av det jag själv uppmärksammat och tänker ganska mycket på det här. Har ni sett några andra kosttrender? Har ni anpassat eller ändrat hur ni själva ätit genom åren baserat på hur vindarna blåst?

Vill helst hålla den här tråden så fri från vikt och kroppshets det går, om det är möjligt... Mer fokus på trender i kosthållning.

Håller med många andra att det är en trend att äta på något speciellt ofta omständligt sätt. Sedan är vegan/vegetarian trenden stark teoretiskt iaf, men den är väldigt svart-vit när man iaf ser till miljösidan av det hela där allt kött är dåligt och allt grönt är bra ungefär.

Själv har jag gått från att vara veg till att även äta kött, tvärt mot rådande trend alltså :p . Vi äter hemma dock mest egenproducerat kött i form av kanin och fågel, kött som är väldigt miljövänligt trots att det är just kött och enligt mig även djurvänligt. Våra kaniner äter hö som produceras på gården, gräs och sedan även lite säd som vi köper in och samma förutom höet äter fåglarna. Men just kanin ser jag som en framtidsråvara pga deras fantastiska grovfoderomvandling!
 
Håller med många andra att det är en trend att äta på något speciellt ofta omständligt sätt. Sedan är vegan/vegetarian trenden stark teoretiskt iaf, men den är väldigt svart-vit när man iaf ser till miljösidan av det hela där allt kött är dåligt och allt grönt är bra ungefär.

Själv har jag gått från att vara veg till att även äta kött, tvärt mot rådande trend alltså :p . Vi äter hemma dock mest egenproducerat kött i form av kanin och fågel, kött som är väldigt miljövänligt trots att det är just kött och enligt mig även djurvänligt. Våra kaniner äter hö som produceras på gården, gräs och sedan även lite säd som vi köper in och samma förutom höet äter fåglarna. Men just kanin ser jag som en framtidsråvara pga deras fantastiska grovfoderomvandling!
Är de goda? Jag har funderat på att köpa på REKO men inte riktigt vågat. (De hamnar lite i husdjurskategorin också för mig men där borde de inte ligga egentligen ;) jag äter ju ko och de är supertrevliga.)
 
Är de goda? Jag har funderat på att köpa på REKO men inte riktigt vågat. (De hamnar lite i husdjurskategorin också för mig men där borde de inte ligga egentligen ;) jag äter ju ko och de är supertrevliga.)

Kanin? De är jätte goda tycker jag! Fantastiskt gott i grytor eller som pulled rabbit, men även som "finkött" i form av bakben och filéerna. Men godast är nog rökt kanin, köper man en hel färsk skulle jag absolut rekommendera att pröva att röka :d. Vill man hitta bra recept finns många bland italienska och så finns det en grupp på Facebook "Hopp i grytan" med kaninrecept.
 
Och den absolut största missen som görs i såna här jämförelser är att man likställer koldioxid och andra växthusgaser som ingår i ett kretslopp (som en ko) och det som är fossilt. Visst fiser kossan (och rapar), men om hon hålls på bete och huvudsakligen fodras med gräs även vintertid så binder hon en jäkla massa kol också.
Nej kor binder inte kol, och metangas är verkligen jättepotent som växthusgas jämfört med koldioxid.
 
Kanin? De är jätte goda tycker jag! Fantastiskt gott i grytor eller som pulled rabbit, men även som "finkött" i form av bakben och filéerna. Men godast är nog rökt kanin, köper man en hel färsk skulle jag absolut rekommendera att pröva att röka :d. Vill man hitta bra recept finns många bland italienska och så finns det en grupp på Facebook "Hopp i grytan" med kaninrecept.
"hopp i grytan" :rofl: njaaaa för rökning jag känner mig helt inkompetent på området. Gryta lät mer som min grej :) Får se om det trillar in ngt kanin den här omgången helt enkelt.
 
Nej kor binder inte kol, och metangas är verkligen jättepotent som växthusgas jämfört med koldioxid.
Mja det fanns någon studie i Sverige på att de kunde binda kol om de gick på trädbevuxen ängsmark (skog enligt EUregler).

Men det är ju en studie, krävs väl fler, jag tycker dock det verkar väl värt att fortsätta att titta på. Det är ju onekligen så att antalet kor har minskat i Sverige och Europa på senare år. USA hade tex 60 miljoner bufflar på prärien runt 1860 (nu har de iofs 101 miljoner nötkreatur, men jag kan gissa att de hade några tama också utöver bufflarna år 1860 också, liksom det väl finns några bufflar nu.) så att det är inte som att djurtypen inte funnits. Utan vi kanske ska förändra hur vi håller dem istället för att utrota dem. Svenskt hållande av kor på hö och bete jmf med amerikanske feedlots. (även om det finns många riktigt progressiva idéer om hur man håller boskap i USA)

Antalet nötkreatur ökar globalt. År 2013 var antalet nötkreatur i världen 1 494 miljoner och ökningstakten sedan år 2000 har varit 1,1 procent per år. Högsta andelen nötkreatur finns i Asien, Sydamerika och Afrika som tillsammans har 79 procent av världens alla nötkreatur. I Europa och Nordamerika minskar produktionen. (Källa: FAOSTAT)

En viktig andel av världens nötkreatur är mjölkkorna. Under perioden 2000–2014 ökade antalet mjölkkor med hela 1,7 procent per år. Liksom för nötkreaturen som helhet ser vi den största ökningen i Afrika och Asien. Här ökade antalet mjölkkor varje år med 3,7 respektive 2,9 procent under perioden. I Europa minskar däremot antalet mjölkkor.

https://www.svensktkott.se/om-kott/...mat/notkreatur-i-siffror-sverige-och-varlden/
 
Jag vill nog säga att jag inte följer trender men det är svårt att låta bli. Även jag blir påverkad av trenden med mer protein och mindre socker. Men jag blir lite ledsen över trender som säger att vi ska äta mer animaliskt, det behövs verkligen inte.

En stor trend som jag också har hoppat på är att sluta med mjölk. Jag blir jättegasig och kass i magen av mjölk, men hårdost funkar. Misstänker att det är något med laktosen MEN jag mår bäst när jag skippar mjölkprodukter helt och hållet. Använder mest oatlys produkter.

Uteslöt kött från landlevande djur -95 och jag tycker att mitt liv har blivit enklare och enklare. Jag äter rätt lite av de här superprocessade vegetariska livsmedlen, men ibland är jag faktiskt sugen på en grillad korv med ketchup, senap och rostad lök. Och när man är på spontan grillning med ungarna så kommer det aldrig funka att slänga på några stjälkar grönkål för att ta det som ett exempel. Så jag tycker att det är toppen att de finns!
 
Jag försöker att inte påverkas så mycket av kosttrender utan följer livsmedelsverkets rekommendationer så mycket jag kan, framför allt när det gäller barnens mat. De rekommendationerna ändras inte stup i kvarten utan har varit hyfsat likadana över tid och jag tycker de känns vettiga. Däremot testar jag gärna nya recept och maträtter ibland och det är klart att de recept man hittar på bloggar t.ex. ofta är påverkade av olika trender, men jag ändrar inte hela kosthållningen och börjar följa någon kosttrend för det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 117
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 353
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Före sommaren konstaterade jag med en lite uppgiven suck att jag behövde göra en halvhalt i matintaget igen, för att stoppa upp den...
Svar
0
· Visningar
323
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 981
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp