Bukefalos 28 år!

Tips & råd sökes: Träna på hund- och människomöten

Grålly

Trådstartare
Min 6-månader gamla valp (unghund?) och jag har lite problem vad gäller möten med människor och hundar. Han går oftast lös, och när hunden/människan är lite längre bort springer han inte iväg och om han börjar gå mot dem vänder han på en femöring när jag ropar. Sedan brukar jag antingen hålla i honom när de kommer nära eller använda godis för att avleda honom. Det hjälper i 99% av fallen men det gör ju inte att mötena blir något lättare - står jag utan godis är det bara hålla fast. Inte lätt och inte kul.

Han blir alltså överlycklig när han ser andra hundar och människor och vill helst hoppa på dem, nafsa i dem, leka, osv osv. Till grejen hör ett gigantiskt problem. En granne till mig är ute ofta, och ibland råkar vi vara ute samtidigt. Då får han oftast gå fram (efter att jag sagt att det är OK), men då hoppar han på henne och hon ger henne godis (!). Det har även hänt när han sprungit fram mot min vilja, och jag har försökt stoppa honom (detta har hänt en gång sedan jag köpte honom, men det är en gång för mycket) och även då gav hon honom godis. Dvs. han vet att han får godis när han hoppar och smiter från matte. Jag vet inte vad jag ska göra, jag blir så förbannad varje gång (inte på hunden - på kärringen med godiset), men vet inte hur jag ska tackla det. Har sagt hur hon inte ska göra, hur hon ska göra istället osv. men det hjälper inte. Det är som att prata med en vägg. Vi är grannar, känner inte varandra så hemskt bra, och jag vill inte göra mig osams, men jag vill bara strypa henne oftast. Jag försöker undvika henne så gott det går, och efter händelsen när han smet även koppla honom när hon är ute, men det har ju fortfarande hänt det som hänt.

Jag tränar mycket med hunden, passivitet, att gå förbi roliga grejer (leksaker, godis) utan att han får ta dem förrän han tar kontakt med mig (antagligen i hopp om att han ska lära sig att man måste ta kontakt med matte först, vet inte om det hjälper ärligt talat). Brukar även sätta honom att stanna, gå 10 meter bort och lägga godis emellan oss, kalla in och sedan, när han kommit till mig, ge ett varsågod till godiset. Allt funkar bra. Det är i just mötena med människor och hundar det inte gör det.

Ös på med tips och råd på vad jag kan träna på, jag har tyvärr inte ekonomin för en kurs nu men har kompisar med hund som jag kan "använda" i min träning. Hur ska jag agera när vi möter andra? Vad ska jag kräva av honom? Vad ska jag INTE göra (förutom att låta honom springa fram till en godisautomat som skickar ut godis när han hoppar på den...)? Just hoppandet försöker jag också få bort genom att säga till kompisar att de ska vända sig bort från honom när han hoppar, vilket de gör, men hoppandet blir inte mindre för det. När jag lockar honom att hoppa, med godis, låter han sig inte luras, då vet han att man inget får. Men det är ju inte konstigt han blir förvirrad när damen ger honom godis när han hoppar.
 
Sv: Tips & råd sökes: Träna på hund- och människomöten

Först tycker jag du ska säga till grannen att inte ge din hund godis när han hoppar på henne. Det gör ju att det är okej.
Jag hade också problem med hundmöten och människomöten nrä min hund var liten, och har fortfarande inte helt hundra hundmöten, för han vill leka med nästan alla.
Nåt jag fått tips om är att tex stanna när mötande hund/människa närmar sig, ställa sig framför hunden och sträcka ut handen och hålla en godis. När hunden ser dig i ögonen får han godisen. Det kan man göra vid andra tillfällen också för att räna kontakt. Nåt annat man kan göra är att just när hunden/människan går förbi kasta ut godis på marken som hunden då då har att fokusera på istället.
Ofta när jag möter någon med hund tar jag några godisbitar i handen och visar min hund att jag har det. Sen har jag han i ganska kort koppel om han skulle tvärdra, men ofta går det bra med lite längre koppel också, det beror på hur mycket hanfokuserar på godiset. Jag har då handen precis framför nosen på han när vi går och han får godis medan vi får förbi. Det bruakr funka riktigt bra.
Det beror också lite på hur du tänker vid ett möte. Första gången min hund inte brydde sig om mötande människa tänkte jag mig en vägg mellan mig och den mötande. Att han inte skulle kunna gå till höger om mig och att han bara skulle fortsätta rakt fram. Och det fungerade den gången.
Kanske är det så att dina kompisar måste ta i hunden när han hoppar, hålla han nere, alltså bara att han har alla fyra ben i marken, och visa att dom inte vill att han hoppar. Ägaren till min medryttarhäst trycker ner han lite när han hälsar på henne för han blir så ivrig och hoppar. Hon ber om ursäkt om hon är elak, men han måste ju lyssna på den han hälsar på när den säger att det inte är okej att han hoppar.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips & råd sökes: Träna på hund- och människomöten

Jag har ju försökt men det går liksom inte fram. Kommer ha honom kopplad i framtiden så han inte kan springa fram till henne, tror det är lika bra.

Det där med godis funkar på honom också, men jag vill ju inte stå helt handfallen bara för att jag råkar vara utan godis en gång. Vill att han ska förstå att det INTE är okej att hoppa, inte bara avleda honom så han inte gör det överhuvudtaget. Han gör det ju i andra situationer också, t.ex. när folk kommer hem till oss. Har som sagt bett dem vända sig bort men han fortsätter ändå.

Ja, vet inte om de måste ta tag i honom istället. Samtidigt som han är väldigt "på" är han lite feg och rädd av sig så jag vill inte att han ska förknippa folk med något dåligt, därför är jag väldigt försiktig.
 
Sv: Tips & råd sökes: Träna på hund- och människomöten

Har ni snö? Min hund tycker det är jättekul med snöklumpar, så har jag inte godis i jackfickan bruakr jag ta upp en snöklump som jag håller i tills hunden har passerat, då kastar jag den till han.
Min hund hoppar mycket när det kommer folk hem till oss. Vi har sagt att dom ska ignorera han, varken titta eller prata med han. Han vill ju prata med dom ändå, men han lugnar sig fortare. Hur går det om du lägger han en bit ifrån och så får han inte gå upp förrän han lugnat sig?
Dom behöver inte vara så hårdhänta, bara visa att han ska hålla sig på marken. Att dom hindrar han från att hoppa behöver ju inte betyda att dom trycker ner han så han ligger, bara bestämt visa att han ska hålla sig på marken. Annars får du väl testa, i alla fall inomhus, att sätta dig på golvet med han mellan dina ben och hålla fast han så han inte kommer upp, och stryka han över bröstkorgen tills han lugnat sig.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
821
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
814
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
788
Senast: Josefineeee
·
Övr. Hund Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 381
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp