Tips till nybliven Stockholmare

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare tottili
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 372
T

tottili

Jag har nyligen flyttat till Stockholm från Göteborg med mina två boxertikar som jag tränar lydnad, bruks och agility med. Känner mej lite lost i den stora staden, det finns ju så mycket av allt:p

Vilka är dom bra brukshundsklubbarna av dom 1000olika?
Vart är det bästa stället att gå till om man vill shoppa hundprylar?
Bra ställen att lägga spår?
Fina ställen att ta långa härliga promenader där hundarna kan springa lösa?
Var får hundar bada i stockholm?

Jag bor i Hägersten och har bil så jag kan ta mig en bit. Är jätte tacksam för alla hundiga stockholms-tips! Skulle även vara kul att träffa någon/några bukefalister som vill hänga med och träna eller promenera!:)

Sv: Tips till nybliven Stockholmare

Grattis till flytten till stora staden :D
Stockholm Södra tycker jag är en jättebra klubb, det ligger i Ågesta strax söder om stockholm, kan väl ta 15? min från hägersten att åka dit. Där har du även mycket skog o mark att röra dig i, ett jättemysigt elljusspår (dock koppeltvång).
Har aldrig kollat upp bra spårmarker där, men kan tänka mig att det finns en hel del ställen. På "min" sida av stan (Haninge) finns det jättemycket skog o ängar, så jag har kunnat spåra lite här och där.
Bara att ta bilen och åka runt o kika!

För det första, Välkommen hit! Klokt val att flytta till Sthlm.;)

För det andra, precis som Raven skrev så är SSBK den absolut bästa och trevligaste klubb jag vet! :bow:
Ska du bli medlem någonstans så bli det där! Jätte bra och trevligt folk, asfin klubb i övrigt och Oerhört bra stämning!:love:

Brukar träna en del där och det finns spårmarker däromkring också, även om jag aldrig spårat just där.
Finns även en massa fina spårmarken i Botkyrka (Där jag finns) men också en del av den här sidan av stan.
Så det är bara att sätta sig i bilen och kolla runt.

Badställen vet jag däremot inte, men det ska finnas ett bad där hundar är tillåtna vid Tullinge, men vet inte exakt vart. Men kan höra mig för och återkomma.

Jag är annars gärna med på träningar!:p

Juste, djuraffärer.
I kungens Kurva finns SEA hund och katt, där har dom massa prylar. Det finns en till djuraffär i Kungens Kurva, men minns inte vad den heter nu bara för det.
Bromma Zoomarknad likaså, dom är väl störst i Sverige?

Hmm, ptja det dom större/bra djuraffärer jag vet som är värda ett besök.:)

CRT Zoo finns ju också, dom har MYCKET grejor. Allt från foder till spårpinnar till skyddstillbehör. Skitbra!

Tack för välkomnandet :D
Kul att ni båda säger SSBK, det är den klubben som jag har fått bäst intryck av och gillar mest av de jag varit på än så länge! Planerna är väldigt fina och jag gillar att parkeringen ligger "mitt i", tillskillnad från ex. tyresö där man måste gå jääättelång när man ska byta hund, jag är inte alls lat :P Personer jag pratat med på SSBK verkar också schyssta!
Har även spårat där i närheten, typ det ända stället jag spårar på :P
Ni har rätt i att det är bara att ta ut bilen och åka och leta, det är ju inte svårare än så..
SEA hund och katt ska jag kolla upp på tisdag. Kungens kurva ligger påvägen till jobbet så det är perfekt!
Vart ligger CRT Zoo?
Nikkis: Kul om du vill hänga på och träna! Vad kör du för nått?

Jag har bara bott här sedan i januari och kan tyvärr ingenting om brukshundklubbar och bra hundaffärer. Däremot hänger jag och hundarna gärna med på någon promenad nån gång, eller annat kul. :p

Vi kanske kan ordna en liten buketräff framöver. Prommis och häng i någon park eller något. :)

Jasså bor du också här? Du bodde väl i Göteborg med förut va?
Promenad och parkhäng lät som en bra idé!

Vi skulle aldrig ljuga om vilken klubb som var bäst, vi är ju bäst, haha.;)
SSBK har ju blivit Sveriges största BK nu och det är inte alls så konstigt om varför det blivit så. För dom är ju så otroligt bra.

Jag tränar både tävlingslydnad och brukset med Nero, spår och vi har precis börjat med rapport, får se hur det kommer att utveckla sig.:laugh:

Nej jag tror faktiskt jag ska gå med där! Ska bara kolla lite på några fler först, tex. botkyrka den ligger nära mig! Vad tycker du om den?
Men gud va kul att köra rapport! Jag gjorde det med min ena förut, men vi fick reda på att hon hade ett hjärtfel så jag vågar inte köra det längre då hon kan svimma vid ansträngning och då är det ju inte så kul om hon svimmar mitt i sträckan när hon inte är under uppsikt : /
Skulle ha börjat träna rapport tillsammans med en kompis och hennes BC men sen blev det flytt till sthlm och så blev inte det av heller.
Min andra jycke är 10år, så henne känns det inte direkt nån idé att börja köra det med heller, men det får bli med nästa hund!
Men vad sägs om att ses någon dag och lägga spår och träna lydnad? Så kan du få visa mig något nytt braigt ställe :)

Jasså bor du också här? Du bodde väl i Göteborg med förut va?
Promenad och parkhäng lät som en bra idé!

Japp, jag pluggar ju i Göteborg men har gjort praktik här uppe hela våren och kommer jobba här under sommaren. Sedan bär det nog av neråt igen.

Super! :p Vi är gärna med på spår och sånt också iofs, om någon orkar med att lära en nybörjare som mig. Dock har ju mina afghaner ingen direkt näsa så jag tror personspår och sånt är för svårt (?). Har provat korta, enklare viltspår och det fungerade faktiskt. (Han blev fullkomligt överlycklig när han hittade klöven!) Gick en kurs som jag såg fram emot jättemycket, men givetvis fick Cebbe kennelhostan lagom tills det väl var dags så jag fick låna min gamla dobbis som bor hos mitt ex. Roligt, men inte alls samma sak. Cerberus stannar ju gärna upp och vädrar i luften och tittar, som den vindhund han är. Men han verkar har fattat att "sök" är på marken nu så då kanske det går bättre. Jag är som sagt en nolla inom det där men jag skulle gärna lära mig.

Jag har Botkyrka BK jätte nära mig, var medlem där förr. Det är en urmysig och fin klubb/anläggning, men det finns en anledning till att jag Inte längre är medlem där...
Och det är för att folket där är så.... Ja, Väldigt speciellt! (Inte alls som SSBK tex)
Det är också stängd typ hela tiden, ingen som helst tillgång till agilityhindren eller klubbstugan såvida det inte är ngn "ansvarig" där, vilket är typ aldrig.
Dom är dåliga att få tag på och ja, allmänt pisstråkig, tyvärr!

Synd, för själva klubben är fin och ligger bra till, men ja... Inte alls kul folk där.

Men jag brukar åka dit iaf lite då och då, mest när det inte är ngn annan där (Eftersom jag varken jobbar eller pluggar = har all tid i världen = är där när alla jobbar).
För planerna är som sagt urfina och dom har en spegel där:bow:, haha!
Sen är det som sagt väldigt nära mig, jag har en bit att åka till SSBK då jag dessutom saknar körkort.:cool:

Näääe? Fyfaaan vad tråkigt med hjärtfelet!
Vi har ganska så nyligen "upptäckt" Rapporten och det är ju svinkul. Men förstår att du inte vågar köra det med dig, usch vad trist.

Jag PM:ar dig!

Japp, jag pluggar ju i Göteborg men har gjort praktik här uppe hela våren och kommer jobba här under sommaren. Sedan bär det nog av neråt igen.

Super! :p Vi är gärna med på spår och sånt också iofs, om någon orkar med att lära en nybörjare som mig. Dock har ju mina afghaner ingen direkt näsa så jag tror personspår och sånt är för svårt (?). Har provat korta, enklare viltspår och det fungerade faktiskt. (Han blev fullkomligt överlycklig när han hittade klöven!) Gick en kurs som jag såg fram emot jättemycket, men givetvis fick Cebbe kennelhostan lagom tills det väl var dags så jag fick låna min gamla dobbis som bor hos mitt ex. Roligt, men inte alls samma sak. Cerberus stannar ju gärna upp och vädrar i luften och tittar, som den vindhund han är. Men han verkar har fattat att "sök" är på marken nu så då kanske det går bättre. Jag är som sagt en nolla inom det där men jag skulle gärna lära mig.

Ah okej! Trivs du i sthlm då? Jag saknar göteborg ja :P Men det blir väl bättre när man lärt känna stan och lite folk här :)
Jag är också lite nybörjare i spår men har nyss gått kurs och lärt mig endel. Viltspår har jag dock tänkt börja köra med gamlingen då det känns som ett väldigt projekt att få henne klar för apellen för hon är väldigt trögfattad så det tar typ år att lära henne ett nytt moment, och dessutom träna upp uthålligheten så hon klarar både spår, lydnad och budföring.. Men hon är en duktig spårhund så viltspår tror jag hon skulle gilla. Men jag har aldrig kört det förut så jag har inte någon koll på hur man gör. Har du testat att köra näringspår med Cerberus? Så han lär sej att ha nosen i marken tänkte jag.

Jag har Botkyrka BK jätte nära mig, var medlem där förr. Det är en urmysig och fin klubb/anläggning, men det finns en anledning till att jag Inte längre är medlem där...
Och det är för att folket där är så.... Ja, Väldigt speciellt! (Inte alls som SSBK tex)
Det är också stängd typ hela tiden, ingen som helst tillgång till agilityhindren eller klubbstugan såvida det inte är ngn "ansvarig" där, vilket är typ aldrig.
Dom är dåliga att få tag på och ja, allmänt pisstråkig, tyvärr!

Synd, för själva klubben är fin och ligger bra till, men ja... Inte alls kul folk där.

Men jag brukar åka dit iaf lite då och då, mest när det inte är ngn annan där (Eftersom jag varken jobbar eller pluggar = har all tid i världen = är där när alla jobbar).
För planerna är som sagt urfina och dom har en spegel där:bow:, haha!
Sen är det som sagt väldigt nära mig, jag har en bit att åka till SSBK då jag dessutom saknar körkort.:cool:

Näääe? Fyfaaan vad tråkigt med hjärtfelet!
Vi har ganska så nyligen "upptäckt" Rapporten och det är ju svinkul. Men förstår att du inte vågar köra det med dig, usch vad trist.

Jag PM:ar dig!

Nej vad tråkigt det lät ju inte alls som en klubb att hänga i granen, men vad bra då vet jag cet iallafall :) Och om det är fint å bra planer så duger det ju som du säger att åka dit att träna ibland ändå! Spegel? Det är ju grymt!

Ja det är ju lite jobbigt att ta sig omkring till hundställen oftast om man inte har bil, jag har nyss fått min första bil :love: och det är underbart! Men innan dess var det ju kollektivtraffik som gälde vart man än skulle, och ofta långa promenader från busshållsplatsen..

Ja det är verkligen supertrist med hjärtfelet : / Men jag sa direkt att hon ska få fortsätta ha sitt aktiva liv som vanligt, hellre ett kort och lyckligt liv än att hon ska leva länge och ligga inne på soffan och ha tråkigt.. Så hon får ju fortfarande köra sök och agility och andra aktiva ansträngande saker men där jag ändå har uppsikt över henne.

Tack för välkomnandet :D
Kul att ni båda säger SSBK, det är den klubben som jag har fått bäst intryck av och gillar mest av de jag varit på än så länge! Planerna är väldigt fina och jag gillar att parkeringen ligger "mitt i", tillskillnad från ex. tyresö där man måste gå jääättelång när man ska byta hund, jag är inte alls lat :P Personer jag pratat med på SSBK verkar också schyssta!
Har även spårat där i närheten, typ det ända stället jag spårar på :P
Ni har rätt i att det är bara att ta ut bilen och åka och leta, det är ju inte svårare än så..
SEA hund och katt ska jag kolla upp på tisdag. Kungens kurva ligger påvägen till jobbet så det är perfekt!
Vart ligger CRT Zoo?
Nikkis: Kul om du vill hänga på och träna! Vad kör du för nått?

Jag akte ner till Sodertalje BK forra sommaren och de verkade jatte trevliga dar ocksa... och sa traffade jag nagra trevliga pa Botkyrka BK med.:p

Om mindre an tva veckor kommer jag och min hund till Sverige. Vi kommer att bo vid SEA Hund och Katt och hoppas kunna trana IPO och lydnad under sommaren. Jag gissar att jag behover checka ut SSBK ocksa... Vad sager de om att en loptik tranar?

Ja det är rätt trist, för BBK är som sagt en fin klubb och ligger bra till, inte alls långt att gå ifrån bussen heller!
Så läget är verkligen perfekt för Mig, men men - det gör inget, kan fortfarande åka dit och träna själv alt. när andra är där - bra störning om inget annat.

Japp en spegel har dom satt upp, Huuuur smidigt som helst när man är just ensam och ska träna position eller något annat som man behöver ha koll på.

Hehe jaa, det suuuger. Fast det har eg. aldrig varit ett problem att ta sig runt med hund i Sthlm, kollektivtrafiken är ju hur bra som helst och ja, allt är ju väldigt centralt.
Men visst, bil underlättar... Så jag håller på med mitt körkort nu, har kommit en bra bit på vägen. Så snart ska jag boka tid för teori och uppkörning.:bump:

Vi ska till södertälje BK och tävla lydnad och ställa ut 1:a augusti :)
Jag vet inte vad dom tycker om löptikar på SSBK, har försökt hitta på hemsidan om det står nått men det gör det inte vad jag kan se. Kanske bäst att ringa någon i styrelsen eller så och fråga?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 583
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska... 2
Svar
36
· Visningar
3 831
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 711
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 761
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka