Tips vid inridning?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare WindyExit95
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 1 304
W

WindyExit95

Till hösten kommer jag och Ida (ciliega) troligtvis att få en chans att rida in ett 3 årigt sto, Cayola (Come Fast** - D-Day) som har varit 'lite' bråkig då de försökt att rida in henne i våras.
Hon var på inridning i ca 3 veckor där hon reds i skritt och trav, men när de suttit upp på henne kan de skritta i max 5 minuter innan hon slänger sig, stegrar och försöker rulla sig.

Från marken är hon den absolut SNÄLLASTE man kan tänka sig, kolugn och bryr sig inte så mycket om saker, extremt sällskaplig och lätthanterlig.
Hon är runt 167 i mankhöjd och väldigt grov för att var 50% fullblod.

Vi har räknat med att vi i stort sett kommer att få börja om inridningen, och jag 'hoppas' att det finns några på Buke som haft liknande problem med sin unghäst och skulle kunna ge oss lite tips och råd om hur vi skulle kunna göra, för jag har en stark känsla av att Idas Merlin är bra mycket lättare än Cayola..

Sv: Tips vid inridning?

Precis som du själv nämner, börja om från början. Dela upp inridningen/sadelvänjning och allt vad det nu är, i trappsteg. Var hundra procen säker på att hästen är helt trygg i steg ett innan ni ens funderar på steg två.

Det du beskriver är ju oftast resultatet av att någon oerfaren har ridit in och inte befäst, tex sadelvänjning, och sedan bara gått vidare. Det är inte omöjligt att den tex har sadeltvång. Det går naturligtvis att rida in hästar med sadeltvång också, men man får ta det hela lite långsammare och vara säker på att hästen är med på noterna hela vägen.

Jag upplever också ofta att hästar med vek bakdel har svårare för inridning, speciellt om de kombinerar det med ett hyfsat steg. När hästen "lubbar" på så har den fullt schå med att balasera upp sin egen kropp med sin veka bakdel. Sitter det sen ett nöt till mäniska där uppe på den redan veka och obalanserade bakdelen, ja då blir det bara för mycket. Men som sagt, små delar, befäst och gå vidare.

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag... 2
Svar
21
· Visningar
2 955
Senast: Roheryn
·
Träning En 3 årig valack vars inridning gått fel, lyckades bocka av och skada ryttaren vid första tillfället då han blev skrittad i skogen. Nu...
Svar
16
· Visningar
3 484
Senast: nickan1
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 518
Senast: ameo
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 272
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka