Tips vid sönderviftad svans

Pica

Trådstartare
Då jag är i besittning av världens gladaste dalmatiner har ett problem uppstått. Han har viftat så glatt att det gått hål på svanstippen.

Har någon tips på hur man kan bandagera eller liknande?

Har prövat vet flex förankrad med kirurgtejp (som inte gör ont att ta bort). Det funkar sådär eftersom svansen går t.o.m i sömnen:grin:. Vet flexen lossnar lite för lätt och bara tejpen sitter kvar.

Kanske binda ner svansen utmed ett bakben?:idea:

Sv: Tips vid sönderviftad svans

Hej

Jag är oxså en dalmatinerägare som har haft samma problem som dig. Den ena hunden vill kliniken amputera svansen på (lång historia) vi lyckades rädda den utan deras hjälp genom envishet och påhittighet.

Om det är ett mindre sår så går det utmärkt att använda vanligt plåser med bra häfta. Låt det sitta några dagar om såret är ok= blöder bara när den slår i svansen. Försök att ha hunden på en yta utan dörrposter mm när den är glad, ska hälsa på besökare mm.

Om det är ett större sår så går det att linda men då man är tvungen att linda hårt så gäller det att inte stasa svansen samt låta det lufta. Jag bytte ca 4ggr/dag när vi kämpade för våran hunds svans överlevnad. Men det såret hade börjat vätska samt lukta illa. Då använde jag sorbax kompress, tejp över, sedan linda över med gasbinda och avslutar med självhäftande linda. Man fick linda halva svansen för att det skulle sitta. Det fungerar även att ta hjälp av en hushållsrulle/toalettrulle, linda silvertejp över så att det sitter utan att stasa (jag fick det som tips, men provade aldrig).

Hoppas att det ordnar sig för dig och att ni får det att läka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka