• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Zonya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 3 440
Sv: Tips

ang sadelgjorden..går bra med snöre med..som man dra upp med till översta hålet ;) sen brukar de ju gå at sig själv :)

Jajemän, det tar bort allt!
Min häst är en haflinger och har vit man och svans. Men hans svans är så tjock så han kan inte få bort allt när han skiter, så en del av svansev blir skitig. Men grönsåpan tar bort det....

Just det, ett till bra brandtips. har sett ett stall där de hade en röd/gul-randig tavla, där det hängde grimskaft, knivar, brandyxa samt brandsläckare, ENDAST för nödlägen. Grimmor kan tyckas onödigt för vid paniksituation är det nog inte många som tänker stå och tråckla med en grimma.. Kasta grimskaftet runt halsen på hästen, ev. över nosen och sen UT ur stallet.

Hårtork är bra att värma bett o tina upp saker med. Även varmt vatten funkar.

Har man ingen vattenkokare och har dåligt med tid kan man ju göra betforen hemma då kan man även sockra:D o sen ta med i bilen.

Sen vanliga saker, smörja innan det blir för torrt, tvätta innan det blir för smutsigt osv..

Lägg en lufttom fotboll i hästarnas vattenkar på vintern så kommer det alltid att finnas ett isfritt hål för hästarna, eftersom minsta vindpust får bollen att röra sig över vattenytan. (i förutsättning att man inte har en hage där det är vindstilla)

Ej testat men-tja varför inte!!

Det funkar, beror ju på HUR kallt det är, men det funkar!

Om det är riktigt kallt och snöigt ute ta ett ländtäcke och knut runt midjan på dig själv och lägg det över dina ben plus lite av hästens hals. Slipper massa snö från grenar samt håller en varm om benen. Måste dock ha två ett till mig och ett till hästen:idea:

:banana:

ben skall vara hals!!! Över framvalvet på sadeln menar jag !:bump:

Skaffa ett element som man kopplar till ett vanligt eluttag och ha i sadelkammaren. Är jättebra att värma bett eller torka blöta handskar på!

Zonya skrev:
Kom på två till:

Ha alltid en hovkrats i fickan nu då det är vinter, om man under ridturen skulle behöva ta bort besvärliga styltor.

Köp två stora reflexvästar och sy ihop dem till ett ländtäcke, mycket billigare än ländtäcken med reflex i affären och det syns bättre eftersom det är mer reflex på.

eller snösulor:idea:

Bogskav??, häng en padd/schabrak på täcket så brukar man slippa det..:smirk:

Anna 87a skrev:
Hur menar du då??

hm...vet inte hur jag ska förklara men du hänger den längst fram på innetäcket. Ena hälften av padden hänger på insidan och andra på utsidan, du viker den alltså på mitten.:idea: :) det bästa är att använda en fyrkantig bomullspad .

Lena2005 skrev:
Lägg en lufttom fotboll i hästarnas vattenkar på vintern så kommer det alltid att finnas ett isfritt hål för hästarna, eftersom minsta vindpust får bollen att röra sig över vattenytan. (i förutsättning att man inte har en hage där det är vindstilla)

Ej testat men-tja varför inte!!

Om man har vattenhink i stallet som fryser kan man stoppa i en tennisboll (inte heller bevisat men jag skulle kunna prova)

Vi bruakr at ut en hink varmvatten o hälla på isen i hästarnas vattenkar på morgonen. Funkar bra om det inte är bottenfruset.

//Lillan

Pälsglans i svansen för att den inte ska bli tovig.
Packa hö i IKEA kassar istället för att köpa dyrare "hästkassar".

-lånar-

det mest behövda tipset just nu måste väl vara: HA MKT KLÄDER, OCH MKT TÄCKEN PÅ HÄSTARNA!

ta en extra jacka som du kan ta av dig om det blir för varmt i stället för att behöva frysa!

Liknande trådar

Utrustning För första gången sen öh, nånsin, står jag i ett kallstall med mina hästar. Alltså ett stall som inte har nåt uppvärmt utrymme öht. Nu... 2
Svar
27
· Visningar
3 175
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 204
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 921
Senast: CaisaCax
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 132
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈