Bukefalos 28 år!

Tipstråden för ridhusbygge

Jate Volim

Trådstartare
Vi går i tankar om att bygga ett enklare ridhus på gården. Ingenting är bestämt än men vi har bett om offerter från lite olika företag. Jag tänker mig ett ridmått om ca 20x60 och en enklare hall med plåttak. Vi kan göra mycket själva men jag vet inte riktigt vad vi kommer att behöva och hur vi ska börja. Ridhuset skulle placeras på nuvarande ridbanan så marken är hyfsat väl förberedd. Gräva och lägga på material kan vi göra själva.

Det vi behöver är ju egentligen en stålkonstruktion inkl. plåttak och gärna monterat och klart eftersom dimensionerna inte blir hanterbara för oss. Väggar, el m.m. kan vi ordna med själva. Vad skulle en sådan konstruktion kosta? Vart hittar man ett bra företag som kan tillverka, leverera och gärna montera?

Ni som har byggt får gärna berätta om era erfarenheter. Och tips till oss som har projektet framför oss!

Mvh JV
 
Jag puttar på för jag går i lite samma tankar. Jag vet inte riktigt i vilken ände man ska börja i. Jag antar att de flesta inte har några miljoner för mycket på kontot. Hur finansierar ni det hela? Lån på fastigheten? (Vårat är taxerat som småhus). Har ni AB som tar lån? Hur mycket har ni gjort själva? Vi lär behöva hjälp med allt. Kan väl spika sarg själva, men det är nog det enda.
 
Vi har byggt ridhus, 20 x 40, vi anlitade Tectum, med markarbete, byggnad, sarg, underlag och belysning gissar jag att notan slutade på cirka 1,5 mille. Vi la det i vårt bottenlån. Vi valde att anlita folk till allting och gjorde ingenting själv.
 
Känns helt sjukt att jag skriver det, men det lät ju billigt!! Vart i Sverige bor du? Vad valde ni för underlag? Är det en oisolerat plåthall eller trä? Annat?
Det låter ju faktiskt överkomligt!
 
Känns helt sjukt att jag skriver det, men det lät ju billigt!! Vart i Sverige bor du? Vad valde ni för underlag? Är det en oisolerat plåthall eller trä? Annat?
Det låter ju faktiskt överkomligt!
Bor längst ner i Skåne, oisolerad plåthall, liggande plankor till sarg. Underlagsexpert från Sydsten fixade underlaget, vet bara att vi har MacHippo dressyr som topplager. Valde till ljusinsläpp på båda gavlarna ist för bara en.
 

Liknande trådar

Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 621
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp