lil-sis

Trådstartare
Hmm jag hittade P´s provsvar ang Erlichios i somras och fattar fortfarande inte.

Hon hade 1:160, är det positivt eller inte?

Vi har inga problem idag så det är ingenting som spökar iaf. Borreliaprovet var negativt i skrift från labbet (SVA).
 
Hej!
Nej det är inte så lätt det där!
Ditt provsvar, 1:160, innebär att din häst hade antikroppar mot ehrlichia i blodet. När man kontrollerar antikroppshalten så gör man en utspädningsserie av blodet. Den största utspädning där man fortfarande kan påvisa antikroppar anges som svar.

Att hästen har antikroppar mot ehrlichia betyder dock inte att den är infekterad. Det enda man med säkerhet kan säga är att hästen stött på smittan, dvs blivit biten av en fästing som burit på organismerna. I normalfallet leder detta till att kroppens immunförsvar aktiveras (bla genom bildandet av antikroppar) och bekämpar organismerna. Ungefär som om dina erbetskompisar eller skolkamrater haft maginfluensa - även om du klarade dig undan kan man flera månader senare hitta antikroppar mot spybacillen i ditt blod.

För att säkert ställa diagnosen ehrlichia med hjälp av ett blodprov bör man antinget göra ett sk blodutstryk och leta efter virus i de vita blodkropparna (inklusionskroppar) eller göra en annan analys (PCR) där man istället letar efter virus. För att kunna avgöra om hästen har en pågående ehrlichiainfektion eller inte med hjälp av en antikroppstiter bör man ta ett parprov, dvs två blodprov med cirka 2-3 veckors mellanrum. Om titern är högre i det andra provet kan man utgå från att hästen är infekterad och behandling bör övervägas.

1:160 är en låg titer. Eftersom hästen inte visar några symptom idag behöver du inte oroa dig alls.

Ps: om detta är rysligt luddigt beskrivet får jag be att återkomma, jag har lite svårt att koncentrera mig för resten av familjen håller på att klä granen i samma rum!!
 
Proven togs då hon fick panikanfall utan synbar anledning och fästingar hade jag ju plockat på henne, fast inte så många. (Det räcker ju iofs med en).

Nå vi har inte haft några mystiska problem som skulle kunna härledas till detta och hon är böjd massor (suck) av gånger efter proverna så det var väl inget. Men jag ska hålla det i bakhuvudet...!

Tack :)
 
1:160 är ett positivt prov med förhöjd titernivå. MEN, de har förhöjda titrar länge efter de har blivit friska, så det behöver inte betyda något. Och hon har inte symptom, så andas du.

Vision hade 1:160 i titer och ALLA symptom som går att ha, han behandlades direkt, och blev bra. Men på enbart TITERN hade V inte behandlats, utan det var just för han hade titern OCH alla symptom som finns.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 447
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 929
Senast: shia
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 875
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp