Titta på barnponny! Vad tänka på?

Mysaan

Trådstartare
Vad ska jag tänka på när jga tittar på ponny åt ungarna? När jga köpte häst åt mig själv har jag alltid gått på känsla sedan har jag fått jobba med dem för att de ska bli trevliga.

Nu vill jag att ponnyn ska vara trevlig från början. Tanken är alltså att barnen nu i första läget ska kunna åka på den och att den ska köras in eller vara inkörd så jag och barnen kan köra den.

Men vad är det viktigaste att kolla? Att den är lugn och inte hoppar till för allt är ju bra men sedan då? Alla tips på konstiga ställen att pillra på och konstiga saker att göra uppskattas.
 
Sv: Titta på barnponny! Vad tänka på?

Vilken intressant tanke, jag är i samma sits själv. Vill ha en supersnäll ponny som dottern kan känna sig trygg på och utvecklas med och undrar också hur det ska gå till.

*sätter sig och hoppas på många bra svar från bukes elit :) *
 
Sv: Titta på barnponny! Vad tänka på?

Köp en gamling! :D

Ok, det finns supertrevliga yngre ponnier också, men jag tror att det är lätt att "charmas" av någonting som attraherar en själv när man söker häst.
 
Sv: Titta på barnponny! Vad tänka på?

sant. Jag är lite skadad av allt man läst härinne bara. Jag är misstänksam mot allt och alla numera. ;)

Halta hästar, drogade hästar, galna hästar...Hur ska jag hitta den perfekt pålitliga ponnyn? Den enda jag litar på är min häst, men hon är ju för stor för att det ska funka i längden.
 
Sv: Titta på barnponny! Vad tänka på?

Jag vet en viktig sak! Låt barnen vara med när du åker och tittar! Har själv en ponny som verkligen inte gillar barn, men detta är inget man märker av förrän det finns ett barn som är runt honom, på honom och över honom, och då kan man verkligen inte lita på honom. En annan gillar barn jättemycket och står ut med vad som helst, men det är bara genom att barnen hanterar dem som man ser vad de tycker om det. :)
 
Sv: Titta på barnponny! Vad tänka på?

Säger som någon annan, köp en gamling som har been there done that och står ut med allting och med barn som hänger och klänger och kramas och som ska borsta i en trekvart med alla borstar i borsthinken. Våran ponny (russ) är sådan, en riktig klippa som snabbt blev hela stallets gullegris. Han är f d ridskoleponny som såldes till en pensionärstillvaro.

Ett tips: ser du en sån på annons så var snabb, ponnysar som annonseras som t ex "världens snällaste barnponny" osv går åt som smör i solsken.
 
Sv: Titta på barnponny! Vad tänka på?

Jag förmodar att barnen är relativt små när du skriver "åka" på. Då skulle jag nog titta på en äldre häst som kanske inte behöver ridas varje dag. Eller kanske en triangelmärkt ponny som håller för lugnare ridning. Det klart att budgeten du har till att köpa ponny spelar in också.
Jag brukar titta på ögonen på hästen/ponnyn. Om den ser snäll ut eller busig m.m.
Sen finns det ju ponnyer som är väldigt snälla även om de är unga, men de kräver ju oftast lite mer jobb.
Själv är jag väldigt förtjust i gotlansruss och tycker det är en bra familjeponny.
Hoppas ni hittar något och uppdatera vad det blir.
 
Sv: Titta på barnponny! Vad tänka på?

Ta kontakt med ridskolorna runt omkring, de kanske har någon blivande pensionär på gång som ni kan tjinga? ;)
Man ska dock vara noggrann med att höra sig för VARFÖR den pensioneras. Jag vet en herrans massa ponnier som gått 10 år på ridskola, men för den skull inte skulle passa åt småbarn! :p
 
Sv: Titta på barnponny! Vad tänka på?

*Delvis kl*

Tack för era svar. Barnen är 4, 5½ och 7 år och det är de två yngsta som är mest intresserade av ridning. Den stora vill hellre köra.
Hade tänkt kolla själv först och sedan åka en gång till och ha åtminstone ett barn med.

Jo jag funderade på en gamling av något slag. Tyvärr är ridskolorna här i närheten väldigt dyra på sina bra gamla ponnysar. Absolut att jag kan tänka mig att köpa en t-märkt. Bara den orkar lufsa runt lite med ungarna.

Tanken är ju att om vi hittar en inkörd att jag ska köra den i veckorna så den får den motion den behöver i så fall. Om den inte klarar sig på några skritturer på ca 15 minuter på helgerna.

Finns endel att klura på där. Tack för era tankar i alla fall.
 
Sv: Titta på barnponny! Vad tänka på?

Se till att någon annan rider den först. Och titta inte bara på åldern! Har en fyraåring som är jätte lugn och snäll, vi hoppar bock på henne och allt. Inkörd också, älskar att köra vagnen! Kolla flera gånger, hämta själv ur hage, är det sto så pilla på juvret. Flaxa med armar o ben, låt konstigt mm. Lite knäppt kanske men vad gör man inte för ungarna? Ha ponnyn på prov först helst, för att se så att allt verkligen "klaffar".
 
Sv: Titta på barnponny! Vad tänka på?

Som ngn annan sa, ta med en duktig ponnyryttare som får testa att rida ponnyn, det är ju bra att veta hur ponnyn reagerar när ngn kräver lite av den med, speciellt ur skade synpunkt.
Åk flera gånger o träffa den innan ev köp, första gången skulle jag nog åka utan barn, men sen skulle jag ta med dem till de hästar som jag tycker verkar trevliga, så att barnen oxå får testa. Åker du dessutom dit flera gånger så är inte risken speciellt stor att hästen är pleggad etc..

Min första ponny var bara 5-7 år (imp irland, därav osäkert) när jag fick den, och han var en darling, och jag var så grön som man kan bli. Vi lärde oss ihop, han var bland det snällaste som gått i ett par skor.. :heart:heart:heart:heart:heart:heart

Och självklart, kolla att hästen kan det som du vill att den ska kunna, när ett barn ska hantera den.
Om den kan stå uppbunden, är snäll att sela/sadla/tränsa.
Om den är stallmodig, lätt att ta in från hagen etc.

Var med ponnyn en vanlig dag, och be om att få göra allt.
Jag brukar bli misstänksam när allt är klart när man kommer och ska kika på häst..

Hoppas verkligen att ni får tag i en toppenponny för barnen att utvecklas med! Lycka till!!!!
 
Sv: Titta på barnponny! Vad tänka på?

Vad ska jag tänka på när jga tittar på ponny åt ungarna? När jga köpte häst åt mig själv har jag alltid gått på känsla sedan har jag fått jobba med dem för att de ska bli trevliga.

Nu vill jag att ponnyn ska vara trevlig från början. Tanken är alltså att barnen nu i första läget ska kunna åka på den och att den ska köras in eller vara inkörd så jag och barnen kan köra den.

Men vad är det viktigaste att kolla? Att den är lugn och inte hoppar till för allt är ju bra men sedan då? Alla tips på konstiga ställen att pillra på och konstiga saker att göra uppskattas.

Vi bestämde oss för att köpa ponny till dottern när hon var 8 år. Hennes ridkunskap var då mkt basic så jag ville ha en snäll o trevlig ponny, gärna en c-ponny så att den skulle räcka många år. Försäljaren sa då nåt tänkvärt nämligen att det var lika tokigt att köpa en ponny att växa i som att köpa fotbollsskor i pappas storlek o tro att det blir bra. Rätt storlek är alltså jätteviktigt. Det råd jag kan ge dig annars är att åk o provrid /kör flera gånger, be att dina barn får vara med o rykta o göra iordning ponnyn innan. På så vis får du förhoppningsvis ett hum om hurdan ponnyn är att hantera. Lycka till som "ponnymamma":banana:
 
Sv: Titta på barnponny! Vad tänka på?

Det viktigaste är väl egentligen att kolla så att barnen kan hantera hästen i alla lägen (klappa överallt, lyfta hovar, leda den etc) och att den alltid är snäll när de gör det.
Är barnen orutinerade så är det nästan en fördel att/när de provrider för då ser du hur hästen reagerar på det.
Om den ser ut att bli irriterad eller reagerar lite på saker de gör så skulle jag fundera en extra gång innan jag bestämde mig.

Tänk även på att provköra, både på bana och ensam i skogen, och låt även din tjej göra det (hålla i tömmarna alltså)

Så kan det vara bra om hästen inte hårdtränas i nuläget, för det blir en risk i sig om det visar sig vara en ponny som kräver mkt motion.

Och kolla ögonen. Ögonen ljuger 'aldrig'. ;)

Lycka till med ponnysökandet :)
 
Sv: Titta på barnponny! Vad tänka på?

Det viktigaste är väl egentligen att kolla så att barnen kan hantera hästen i alla lägen (klappa överallt, lyfta hovar, leda den etc) och att den alltid är snäll när de gör det.
Är barnen orutinerade så är det nästan en fördel att/när de provrider för då ser du hur hästen reagerar på det.
Om den ser ut att bli irriterad eller reagerar lite på saker de gör så skulle jag fundera en extra gång innan jag bestämde mig.

Tänk även på att provköra, både på bana och ensam i skogen, och låt även din tjej göra det (hålla i tömmarna alltså)

Så kan det vara bra om hästen inte hårdtränas i nuläget, för det blir en risk i sig om det visar sig vara en ponny som kräver mkt motion.

Och kolla ögonen. Ögonen ljuger 'aldrig'. ;)

Lycka till med ponnysökandet :)
Håller absolut med här:bow: Sedan kommer säkert ponnyn testa lite grann när den flyttat hem till er.
 
Sv: Titta på barnponny! Vad tänka på?

*delvis knapplån*

Tanken är att vi ska ha den på foder ett tag för att se att det fungerar. Barnen ska givetvis få pillra och peta lite överallt så den stackarna inte blir rädd. barnen är helt orutinerade har bara åkt på mina ridtravare vid några tillfällen. Men yngsta är som skapt för att bli ryttare sitter så stadigt is adeln som om han föddes där.


Vita_N_6520: Inte för att vara petig men det är söner jag har. :)
 
Sv: Titta på barnponny! Vad tänka på?

Om jag skulle leta efter en ponny så skulle jag först och främst titta på detta:

Temperamentet; lugn, ärlig, bra bjudning men schysst, inte lättskrämd, aldrig sur, går fram överallt.

Storlek; passar den mitt/mina barn nu? Hur länge kommer den att göra det? Köp inte för stort men heller inget som de omedelbart kommer att växa ur.

Utbildning; Enligt mig bästa sättet att lära sig rida är att ha en läromästare och därefter rida flera olika typer av hästar, inräknat en bråkstake. Första hästen bör dock vara välutbildad och snäll. Ska barnet/barnen ha den under flera år är det viktigt att de har möjlighet att utvecklas ordentligt. Minst LB/LB och då gärna med kapacitet för mer, gärna LA/LA.

Är barnen så pass små (typ 5 år) att det känns orimligt att köpa en välutbildad ponny så kanske du kan köpa en yngre (6-7-8-årig) ponny som är snäll och utbilda den lite själv vid sidan av det som barnen rider. Tömkör mkt och kanske hittar du en duktig liten ryttare som kan rida en gång i veckan i utbildningssyfte?

Du kanske inte blev mkt klokare utav detta men det var nga synpunkter iaf..


Lycka till med hästköpet!
 
Sv: Titta på barnponny! Vad tänka på?

Jo visst blev jag lite klokare. Tanken är att jag via tex tömkörning ska hålla igång ponnyn och kanske utbilda den lite också.

Läromästare är absolut det bästa men det är svårt att hitta någon i lagom storlek. De två som är mest intresserade är bara runt meter själva.

Vet inte riktigt hur stor ponny man kan tänka sig. Har sett en fin på ca 1 meter men vet ju inte hur länge ungarna kan ha den utan att den blir för liten. Äldsta grabben som nu är 125 cm kanske redan är för stor för den.

Ja det är inte lätt att hitta en lämplig ponny som ska passa alla 3.
 
Sv: Titta på barnponny! Vad tänka på?

Jag tycker att barn under sju år inte ska ha en egen ponny. Ridskolor brukar ha en åldersgräns på barnridning på 7år. En ponny är tung . Olyckor är vanligt med små barn.
Välj en gammal ponny, som är van vid barn.
 
Sv: Titta på barnponny! Vad tänka på?

Jag tycker att barn under sju år inte ska ha en egen ponny. Ridskolor brukar ha en åldersgräns på barnridning på 7år. En ponny är tung . Olyckor är vanligt med små barn.
Välj en gammal ponny, som är van vid barn.

Fast i mina barns fall handlar det om att över inseende från mig borsta lite och åka lite på en ponny som är mer lagom stor än min ridtravare är.

Det finns faktiskt riddagis och där är det 3-4 åring som är med. Allt givetvis under inseende från vuxna. Så det handlar inte om att de ska ha en ponny de kan/ska sköat helt själva eller hantera helt själva. Jag kommer alltid vara med och hjälpa dem.

Eftersom de är intresserad och alltid tjatar att få följa med och rida fast jag i dag inte ens har en ridbar häst och eftersom vi har möjlighet då att hålla en ponny så tycker jag att detta är ett bra sätt att uppmuntra deras intresse utan några krav.

Mina 2 äldsta barn nyttja även ridningen/åkningen som habilitering.
 
Sv: Titta på barnponny! Vad tänka på?

Fråga alla du känner om de vet en bra barnponny till salu.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: Milosari
·
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp