Tittade på mobilen – kraschade in i hästtransport

Olivia Raleby hade precis parkerat i vägrenen med hästtransporten när lastbilen körde rätt in i släpet. "Lastbilschauffören satt och tittade på mobilen och såg inte oss", säger hon. Att hästen Bell lever är ett smärre under.
 
Utan att på något sätt förmildra lastbilsförarens beteende (helt vansinnigt!) eller skuldbelägga de som råkat illa ut. Men de har inte stannat på vägrenen utan i körbanan. Det syns tydligt på bilderna. Vägrenen är bara c:a 0,5 m och rymmer inte en bil. Rent formellt har de inte heller "parkerat", de har stannat p g a fel på fordonet (kanske har journalisten inte klart för sig skillnaden mellan att parkera och stanna).
(Det står inget om någon varningstriangel i texten, jag hoppas/utgår från att de så snabbt som möjligt hade satt ut den - förutsatt att det kunde ske säkert - och att de hade reflexväst på sig när de var utanför bilen)
mvh
den trafikjuridiska språkpolisen, ber om ursäkt
 
Utan att på något sätt förmildra lastbilsförarens beteende (helt vansinnigt!) eller skuldbelägga de som råkat illa ut. Men de har inte stannat på vägrenen utan i körbanan. Det syns tydligt på bilderna. Vägrenen är bara c:a 0,5 m och rymmer inte en bil. Rent formellt har de inte heller "parkerat", de har stannat p g a fel på fordonet (kanske har journalisten inte klart för sig skillnaden mellan att parkera och stanna).
(Det står inget om någon varningstriangel i texten, jag hoppas/utgår från att de så snabbt som möjligt hade satt ut den - förutsatt att det kunde ske säkert - och att de hade reflexväst på sig när de var utanför bilen)
mvh
den trafikjuridiska språkpolisen, ber om ursäkt

Varningstriangel hjälper inte direkt, en sån kör man nog rätt lätt över med en laatbil utan att reagera.
 
Varningstriangel hjälper inte direkt, en sån kör man nog rätt lätt över med en laatbil utan att reagera.
En varningssignals funktion är inte att blockera så folk inte ska kunna köra över utan att varna. Ställer man den en bit ut så blir det dock en varning om man kör över den. Man ska också ha på varningsblinkers om man stannar på det viset. Chansen ökar betydligt att man uppmärksammar den som stannat, människor är bra på att upptäcka saker även i det perifera synfältet.
 
En varningssignals funktion är inte att blockera så folk inte ska kunna köra över utan att varna. Ställer man den en bit ut så blir det dock en varning om man kör över den. Man ska också ha på varningsblinkers om man stannar på det viset. Chansen ökar betydligt att man uppmärksammar den som stannat, människor är bra på att upptäcka saker även i det perifera synfältet.

Ska varningstriangel eller/och varningsblinkers hjälpa, krävs det ju att de bakom har sin uppmärksamhet på vägen. Det hade ju enligt artikeln inte denna lastbilschaufför. Ska man hinna reagera med lastbil och släp, krävs att varningstriangeln står åtminstone över 100 m bort och det är ytterst sällan de står mer än 50 m från bilen vad jag sett.
 
Ska varningstriangel eller/och varningsblinkers hjälpa, krävs det ju att de bakom har sin uppmärksamhet på vägen. Det hade ju enligt artikeln inte denna lastbilschaufför. Ska man hinna reagera med lastbil och släp, krävs att varningstriangeln står åtminstone över 100 m bort och det är ytterst sällan de står mer än 50 m från bilen vad jag sett.
Det finns enormt många uppmärksamhetsgrader mellan att inte ha någon som helst koll till full koll. Hur stor del som var på omgivningen och hur stor del som var mobilen vet vi inte och finns en viss uppmärksamhet på vägen om än ganska liten så kan varningstriangel/blinkningarna hjälpa. Och det flesta hajar till om de kör över en varningstriangel.
 
Det finns enormt många uppmärksamhetsgrader mellan att inte ha någon som helst koll till full koll. Hur stor del som var på omgivningen och hur stor del som var mobilen vet vi inte och finns en viss uppmärksamhet på vägen om än ganska liten så kan varningstriangel/blinkningarna hjälpa. Och det flesta hajar till om de kör över en varningstriangel.

Om man kör på en bil med släp, så tror jag personligen inte att man har så mycket uppmärksamhet på vägen. Eller nån alls, faktiskt. Och att köra på en varningstriangel i 80 km/h som står 50 m från bilen, hjälper inget vågar jag säga. Du hinner inte reagera.
Jag pratar om detta fallet nu, men det är inte ovanligt att varningstriangeln står för nära bilen. Inte helt sällan, bara några meter ifrån.

Men tro du att han hade uppmärksamhet på vägen men ändå körde in i släpet, alla har rätt till egna åsikter.
 
Senast ändrad:
Om man kör på en bil med släp, så tror jag personligen inte att man har så mycket uppmärksamhet på vägen. Eller nån alls, faktiskt. Och att köra på en varningstriangel i 80 km/h som står 50 m från bilen, hjälper inget vågar jag säga. Du hinner inte reagera.
Jag pratar om detta fallet nu, men det är inte ovanligt att varningstriangeln står för nära bilen. Inte helt sällan, bara några meter ifrån.

Men tro du att han hade uppmärksamhet på vägen men ändå körde in i släpet, alla har rätt till egna åsikter.
Okej, varningstrianglar och varningsblinkers kan inte noteras av någon som har den minsta uppmärksamhet på mobilen. Gör man något med mobilen blir man helt immun från någon annan impuls - är det så du menar?

Jag håller inte med, jag vet givetvis inte hur läget var här -inte du heller, men chansen att notera hästtransporten ökar givetvis om man varnar med varningstriangel/varningsblinker. Det är inte direkt raket teknologi. Det kanske fanns varningar och olyckan skedde ändå, kanske hade den kunnat undvikas med varningstriangel/blinkers. Kanske hade föraren 100% uppmärksamhet på mobilen och körde, det torde vara högst ovanligt i och för sig eller så hade denna kanske en viss koll på sin omgivning.


Skillnaden mellan oss är att du till 100% vet att föraren absolut inte kan uppmärksamma transporten med konventionell varning och argumenterar hårt för att det är så, jag menar att det kan vara möjligt men jag vet inte hur det var i det aktuella fallet.
 
Okej, varningstrianglar och varningsblinkers kan inte noteras av någon som har den minsta uppmärksamhet på mobilen. Gör man något med mobilen blir man helt immun från någon annan impuls - är det så du menar?

Jag håller inte med, jag vet givetvis inte hur läget var här -inte du heller, men chansen att notera hästtransporten ökar givetvis om man varnar med varningstriangel/varningsblinker. Det är inte direkt raket teknologi. Det kanske fanns varningar och olyckan skedde ändå, kanske hade den kunnat undvikas med varningstriangel/blinkers. Kanske hade föraren 100% uppmärksamhet på mobilen och körde, det torde vara högst ovanligt i och för sig eller så hade denna kanske en viss koll på sin omgivning.


Skillnaden mellan oss är att du till 100% vet att föraren absolut inte kan uppmärksamma transporten med konventionell varning och argumenterar hårt för att det är så, jag menar att det kan vara möjligt men jag vet inte hur det var i det aktuella fallet.
Med tanke på att TMA-bilarna blir påkörda titt som tätt där de har blinkande lampor högt upp och allt så förvånar ingenting mig längre. Jag ser dem på 1-1,5 km avstånd om det är öppet liksom. Men ändå lyckas folk köra in i dem, hur i hela helvete går det ens till? Men det händer igen och igen och igen.
 
Fy vad otäckt.

kompisen fick en bil i sidan när hon åkte på stora vägen. Bilen som skulle köra ut på vägen missade att hen hade stopplikt och körda rakt in i sidan på bilen på kompisen som kom med hästtransport och det var ganska hög fart på båda ekipagen då hon höll 80 när hen smällde in. som tur var blev det bara plåtskador inga människor eller djur skadades men sjukt otäckt.
 
Har en kompis som driver ett åkeri, de kör leveranser åt stora företag och vad jag har förstått så är attityden bland förarna bedrövlig. Även hos min kompis som driver företaget…

De sitter alltid och grejar med telefonen, har t o m film de tittar på medan de kör. I övrigt är det tydligen häftigt med överlast och det skryts öppet om hur mycket för mycket man har lyckats lasta på bilarna (gäller t ex grusbilar).

Jag håller gott avstånd till lastbilar. Fruktansvärt nonchalant attityd i den branschen.
 
Med tanke på att TMA-bilarna blir påkörda titt som tätt där de har blinkande lampor högt upp och allt så förvånar ingenting mig längre. Jag ser dem på 1-1,5 km avstånd om det är öppet liksom. Men ändå lyckas folk köra in i dem, hur i hela helvete går det ens till? Men det händer igen och igen och igen.

Exakt. Missar man en fullt blinkande TMA-bil, missar man varningsblinkers på en liten bil. Eller relativt litet släp.
 
Det är klokt. Min pappa jobbade i många år med att lasta och lossa lastbilar och han sa "kör ALDRIG nära en lastbil från öststaterna". De var väldigt ofta katastrofalt dåligt lastade och dåligt underhållna.
Ja, det gäller inte minst när man kör om en sådan lastbil på motorvägen. De försiktiga kör om sakta, men egentligen är man försiktigare om man gasar på och kommer förbi fort så man slipper ligga jämsides längre än nödvändigt...
 
Sen hade man önskat betydligt säkrare hästsläp. Vissa är ju som korthus. Någon slags stabil ram av något slag hade man ju önskat. Har ju sett hästsläp där en liten bil kört in och det är inget kvar av släpet. Släpen kostar 100 tusentals kronor och man kan blåsa omkull dom WTF liksom.
 
Sen hade man önskat betydligt säkrare hästsläp. Vissa är ju som korthus. Någon slags stabil ram av något slag hade man ju önskat. Har ju sett hästsläp där en liten bil kört in och det är inget kvar av släpet. Släpen kostar 100 tusentals kronor och man kan blåsa omkull dom WTF liksom.
Bra fråga. En bil innehåller massor av teknik, motor, airbags osv men ett hästsläp är ju mest ett skal, och ändå är priserna skyhöga på vissa släp.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Olivia Raleby parkerade i väggrenen med sin hästtransport sekunder senare körde en lastbilschaufför rakt in i hennes släp, Tidningen...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Olivier Philippaerts gick ut som tredje ryttare i det belgiska EM-laget. Tillsammans med hästen Le Blue Diamond v't Ruytershof fick han...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 896
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp