Tittade på mobilen – kraschade in i hästtransport

Olivia Raleby hade precis parkerat i vägrenen med hästtransporten när lastbilen körde rätt in i släpet. "Lastbilschauffören satt och tittade på mobilen och såg inte oss", säger hon. Att hästen Bell lever är ett smärre under.
 
Sen hade man önskat betydligt säkrare hästsläp. Vissa är ju som korthus. Någon slags stabil ram av något slag hade man ju önskat. Har ju sett hästsläp där en liten bil kört in och det är inget kvar av släpet. Släpen kostar 100 tusentals kronor och man kan blåsa omkull dom WTF liksom.
Släpen ska ju väga så lite som möjligt så att man får lov att dra dom. Så då blir det inte stabilt :meh:
 
Har en kompis som driver ett åkeri, de kör leveranser åt stora företag och vad jag har förstått så är attityden bland förarna bedrövlig. Även hos min kompis som driver företaget…

De sitter alltid och grejar med telefonen, har t o m film de tittar på medan de kör. I övrigt är det tydligen häftigt med överlast och det skryts öppet om hur mycket för mycket man har lyckats lasta på bilarna (gäller t ex grusbilar).

Jag håller gott avstånd till lastbilar. Fruktansvärt nonchalant attityd i den branschen.
Med tanke på att TMA-bilarna blir påkörda titt som tätt där de har blinkande lampor högt upp och allt så förvånar ingenting mig längre. Jag ser dem på 1-1,5 km avstånd om det är öppet liksom. Men ändå lyckas folk köra in i dem, hur i hela helvete går det ens till? Men det händer igen och igen och igen.
Min erfarenhet av att arbeta med TMA-skydd är att lastbilsförare är mycket bättre på att sakta ned och hålla ut ordentligt (om det går) jämfört med personbilsförare. Gällde även de som hade bråttom till färjan. Jag tänker att yrkesförare (oavsett nationalitet) har större förståelse för hur det är att arbeta vid vägkanten/på vägen än vad personbilsförare har. De senare slickar inte sällan tätt intill TMA-bilen utan att sakta ned.
 
Min erfarenhet av att arbeta med TMA-skydd är att lastbilsförare är mycket bättre på att sakta ned och hålla ut ordentligt (om det går) jämfört med personbilsförare. Gällde även de som hade bråttom till färjan. Jag tänker att yrkesförare (oavsett nationalitet) har större förståelse för hur det är att arbeta vid vägkanten/på vägen än vad personbilsförare har. De senare slickar inte sällan tätt intill TMA-bilen utan att sakta ned.
Frågan är om det är fler personbilsförare som kör på TMA-bilar eller om det är flest lastbilar.
Jag kan tänka mig att de blir fler rubriker när det är en lastbil. Samtidigt så är det nog fler personbilar ute på vägarna.

Hittade en intressant rapport på området som tyvärr inte tar upp det jag funderade på här.

Statistik från Svevia: Undersökning kring TMA-olyckor i Sverige 2012–2015 - Svevia har ett påkört TMA-skydd var 40:e dag. - Branschen beräknas ha en TMA-olycka i veckan i Sverige.

Statistik från Svevia: Nya siffror – Undersökning kring TMA-olyckor 2020-05-12 till 2021-05-12 - Svevia har en påkörd TMA-bil var 12,6:e dag. - Branschen beräknas ha en TMA-olycka var 3:e dag i Sverige.

Det har med andra ord ökat ganska så drastiskt. Män dominerar som vanligt statistiken.
Länk för den som är intresserad; https://www.vinnova.se/globalassets...-rapporter/2020-02923sv.pdf?cb=20211227132936
 
Verkligen inte. Men jag menar att det inte är 100% skyddande. Eftersom många inge ens ser att det blinkar.
Det är väl ingen som varken antytt eller trott att blinkande lampor skulle hjälpa mot allt och allting. Du verkar dock väldigt inne på att kritisera blinkande lampor och påtala att de inte hjälper.
 
Det är väl ingen som varken antytt eller trott att blinkande lampor skulle hjälpa mot allt och allting. Du verkar dock väldigt inne på att kritisera blinkande lampor och påtala att de inte hjälper.

nä det verkar ju inte hjälpa när föraren sitter med mobilen. Då missas ju allt.
För alla andra så uppfattar man ju blinkers/varningsljus

Så tolkar jag MissFidelis inlägg.

För något år sen så vart min sambo påkörd när han körde hem lastmaskin med alla ljus. Som tur var hade han uppmärksamhet bakåt för han såg bilen som körde in i honom. Han kände ingenting i maskin. Gick bra med alla inblandade. Den föraren satt med mobiltelefon och missade alla ljus sambon hade på. Hen vart lite chockad men fick sig nog en läxa.
Hans kollega i et annat yrke blev påkörd på stora vägen vid flytt av maskin av lastbil och den lastmaskinen har aldrig gått så fort som då. Som tur var vart det bara plåtskador på lastbil och maskin inga personskador.
 
nä det verkar ju inte hjälpa när föraren sitter med mobilen. Då missas ju allt.
För alla andra så uppfattar man ju blinkers/varningsljus

Så tolkar jag MissFidelis inlägg.

För något år sen så vart min sambo påkörd när han körde hem lastmaskin med alla ljus. Som tur var hade han uppmärksamhet bakåt för han såg bilen som körde in i honom. Han kände ingenting i maskin. Gick bra med alla inblandade. Den föraren satt med mobiltelefon och missade alla ljus sambon hade på. Hen vart lite chockad men fick sig nog en läxa.
Hans kollega i et annat yrke blev påkörd på stora vägen vid flytt av maskin av lastbil och den lastmaskinen har aldrig gått så fort som då. Som tur var vart det bara plåtskador på lastbil och maskin inga personskador.
Alltså för den som kör på en bil med blinkers/varningstriangel etc så har det ju inte funkat oavsett om man använder mobil eller inte, men för alla andra verkar det fungera, med eller utan mobil. Det är ju inte så att 100% som använder mobil i bilen krockar och alla som inte använder mobil klarar sig.
 
Frågan är om det är fler personbilsförare som kör på TMA-bilar eller om det är flest lastbilar.
Jag kan tänka mig att de blir fler rubriker när det är en lastbil. Samtidigt så är det nog fler personbilar ute på vägarna.

Hittade en intressant rapport på området som tyvärr inte tar upp det jag funderade på här.



Det har med andra ord ökat ganska så drastiskt. Män dominerar som vanligt statistiken.
Länk för den som är intresserad; https://www.vinnova.se/globalassets...-rapporter/2020-02923sv.pdf?cb=20211227132936
Orsaken till att fler TMA-bilar körs på kan ju bero på att de har blivit fler t ex på grund av fler vägarbeten eller skärpta krav som gör att de används oftare. Jag tycker att det har blivit bättre bara de senaste åren hur man ser på arbete intill vägar. Även om det inte är bra att någon kör in i ett TMA-skydd så är det ju mycket bättre än att köra in i ett arbetsfordon eller att köra på en människa intill vägen. Danmark har nyligen infört en ny lag, kör du mer än 20 km/timmen för fort så tas bilen i beslag no matter what (dvs oavsett ägare). Man trodde att det skulle bli några få om året men blev snabbt ganska många beslagtagna fordon. Min gissning är att många av dem körde för fort förbi vägarbeten med sänkt hastighet.

Andelen tung trafik på vägarna varierar, men mellan tummen och pekfingret kan man räkna med 5-15 % på landsvägar, den högre siffran om det finns speciell anledning annars är defaultvärdet 10% om man inte vet.
 
Det är väl ingen som varken antytt eller trott att blinkande lampor skulle hjälpa mot allt och allting. Du verkar dock väldigt inne på att kritisera blinkande lampor och påtala att de inte hjälper.

Tittar man i mobilen, så hjälper de föga. Det är det jag sagt hela tiden.
 
Orsaken till att fler TMA-bilar körs på kan ju bero på att de har blivit fler t ex på grund av fler vägarbeten eller skärpta krav som gör att de används oftare. Jag tycker att det har blivit bättre bara de senaste åren hur man ser på arbete intill vägar. Även om det inte är bra att någon kör in i ett TMA-skydd så är det ju mycket bättre än att köra in i ett arbetsfordon eller att köra på en människa intill vägen. Danmark har nyligen infört en ny lag, kör du mer än 20 km/timmen för fort så tas bilen i beslag no matter what (dvs oavsett ägare). Man trodde att det skulle bli några få om året men blev snabbt ganska många beslagtagna fordon. Min gissning är att många av dem körde för fort förbi vägarbeten med sänkt hastighet.

Andelen tung trafik på vägarna varierar, men mellan tummen och pekfingret kan man räkna med 5-15 % på landsvägar, den högre siffran om det finns speciell anledning annars är defaultvärdet 10% om man inte vet.

Självklart är det bättre, men ett påkört TMA-skydd är lika mycket bevis på bristen på uppmärksamhet som om en människa blivit påkörd.
Här i Stockholmstrafiken sker väldigt ofta krockar i köer efter en olycka. Däremot ser jag färre som använder mobilen vid körning efter lagen kom, men de är fortfarande för många.
 
Har en kompis som driver ett åkeri, de kör leveranser åt stora företag och vad jag har förstått så är attityden bland förarna bedrövlig. Även hos min kompis som driver företaget…

De sitter alltid och grejar med telefonen, har t o m film de tittar på medan de kör. I övrigt är det tydligen häftigt med överlast och det skryts öppet om hur mycket för mycket man har lyckats lasta på bilarna (gäller t ex grusbilar).

Jag håller gott avstånd till lastbilar. Fruktansvärt nonchalant attityd i den branschen.
Kan hälsa att långt ifrån alla i den branschen är sådana även om de existerar. Sådana typer kallas ratthållare och inte chaufförer.
Vet flera åkerier häromkring som inte har den mentaliteten tack och lov. Den hör inte hemma hos seriösa åkare. Men som med allt annat finns det rötägg och det är dom som förstör ryktet för de andra - tyvärr.
 
Tittar man i mobilen, så hjälper de föga. Det är det jag sagt hela tiden.

Jo jag har noterat att du tycks tro att alla som kollar i mobilen tycks utveckla ett tunnelseende och blir helt omedvetna om omvärlden och inte kan uppfatta något alls någon gång.

Jo det är idiotiskt att surfa i mobilen när man kör, men hade du haft rätt att man blir 100% avskärmad och inte har en chans att ens se varningsblinker (och därmed i stort sett allt) hade det varit totalt vansinnigt och så gott som alltid orsakat olyckor. Nu klarar sig faktiskt de flesta ganska bra även om olycksrisken ökar ordentligt.
 
Senast ändrad:
Jo jag har noterat att du tycks tro att alla som kollar i mobilen tycks utveckla ett tunnelseende och blir helt omedvetna om omvärlden och inte kan uppfatta något alls någon gång.

Jo det är idiotiskt att surfa i mobilen när man kör, men hade du haft rätt att man blir 100% avskärmad och inte har en chans att ens se varningsblinker (och därmed i stort sett allt) hade det varit totalt vansinnigt och så gott som alltid orsakat olyckor. Nu klarar sig faktiskt de flesta ganska bra även om olycksrisken ökar ordentligt.

Och du tycks tro att alla som tittar i mobilen eller på annat runt om, har stenkoll på saker som händer runt om. Hade de stämt, hade det inte skett olyckor orsakade av mobilanvändning eller liknande.

Men visst kan man inbilla sig att varningsblinkers gör att man är helt fredad om man blir stående på en väg, någonstans. Jag skulle aldrig lita på varken varningstriangelns eller varningsblinkers roll i att till 100% skydda från en olycka.
 
Och du tycks tro att alla som tittar i mobilen eller på annat runt om, har stenkoll på saker som händer runt om. Hade de stämt, hade det inte skett olyckor orsakade av mobilanvändning eller liknande.

Men visst kan man inbilla sig att varningsblinkers gör att man är helt fredad om man blir stående på en väg, någonstans. Jag skulle aldrig lita på varken varningstriangelns eller varningsblinkers roll i att till 100% skydda från en olycka.
Har du ens läst mina inlägg? På vilket sätt menar du att "Jo det är idiotiskt att surfa i mobilen när man kör" ,"Nu klarar sig faktiskt de flesta ganska bra även om olycksrisken ökar ordentligt." och "Det är väl ingen som varken antytt eller trott att blinkande lampor skulle hjälpa mot allt och allting. "

Vad i ovan får dig att tro att jag tror att blinkers hjälper till 100%, är det månde nedan som säger raka motsatsen?
Det är väl ingen som varken antytt eller trott att blinkande lampor skulle hjälpa mot allt och allting. Du verkar dock väldigt inne på att kritisera blinkande lampor och påtala att de inte hjälper.

Nej det är ingen vits att debattera med någon som uppenbarligen jobbar hårt på att missförstå alternativt totalt saknar läsförståelse.





S
 
Har du ens läst mina inlägg? På vilket sätt menar du att "Jo det är idiotiskt att surfa i mobilen när man kör" ,"Nu klarar sig faktiskt de flesta ganska bra även om olycksrisken ökar ordentligt." och "Det är väl ingen som varken antytt eller trott att blinkande lampor skulle hjälpa mot allt och allting. "

Vad i ovan får dig att tro att jag tror att blinkers hjälper till 100%, är det månde nedan som säger raka motsatsen?


Nej det är ingen vits att debattera med någon som uppenbarligen jobbar hårt på att missförstå alternativt totalt saknar läsförståelse.





S

Alltså, vad är det du argumenterar emot egentligen? För det är väl inte så att du tror att en förare som tittar i mobilen medan bilen åker har i närheten av samma koll som en förare med ögonen på vägen och händerna på ratten? (Och för att försöka undvika missförstånd så pratar jag nu om normalfallet, inte om förare som trots koll på vägen drabbas av hjärtinfarkt, stroke, epilepisanfall osv osv osv under färd)
Om mobilen är "huvudpersonen" i bilen så kommer föraren att missa saker som händer utanför bilen, betydligt mycket mer än vad den gör som låter körningen av bilen spela huvudrollen. Sitter "mobil-personen" dessutom i en stor lastbil (eller buss) skulle det t.o.m. kunna missas att en liten varningsskylt körts ned, något som torde märkas betydligt mer i en personbil.

Det här absolut 100%-iga skyddet du pratar om har jag inte sett nämnas här av någon annan än dig. Det finns en stor skala mellan 0 och 100...
 
Alltså, vad är det du argumenterar emot egentligen? För det är väl inte så att du tror att en förare som tittar i mobilen medan bilen åker har i närheten av samma koll som en förare med ögonen på vägen och händerna på ratten? (Och för att försöka undvika missförstånd så pratar jag nu om normalfallet, inte om förare som trots koll på vägen drabbas av hjärtinfarkt, stroke, epilepisanfall osv osv osv under färd)
Om mobilen är "huvudpersonen" i bilen så kommer föraren att missa saker som händer utanför bilen, betydligt mycket mer än vad den gör som låter körningen av bilen spela huvudrollen. Sitter "mobil-personen" dessutom i en stor lastbil (eller buss) skulle det t.o.m. kunna missas att en liten varningsskylt körts ned, något som torde märkas betydligt mer i en personbil.

Det här absolut 100%-iga skyddet du pratar om har jag inte sett nämnas här av någon annan än dig. Det finns en stor skala mellan 0 och 100...
Har du ens läst det du citerar du citerar? I det inlägget du citerar frågar jag var jag nämnt något om att blinkers/varningstriangel ger 100% skydd (och nej jag har inte skrivit det, i och för sig ironiserade jag över påståendet att det inte fungerar alls om någon använder mobilen men det är knappast samma sak) och visar på att jag skrivit motsatsen och så fortsätter du att påstå att jag skrivit det.

Det är liksom meningslöst att ens försöka förklara vad jag menar när jag gång på gång tilldelas en åsikt jag inte har och aldrig givit uttryck för och även när jag i det citerade förnekar att jag anser det.
 
Frågan är om det är fler personbilsförare som kör på TMA-bilar eller om det är flest lastbilar.
Jag kan tänka mig att de blir fler rubriker när det är en lastbil. Samtidigt så är det nog fler personbilar ute på vägarna.
Sambons medarbetare blev påkörda av TMA-bilen de hade som skydd vid arbete. TMA-föraren "såg dem inte" så körde rakt in i både släp (som blev skrot) och bil :banghead:
 
Har du ens läst det du citerar du citerar? I det inlägget du citerar frågar jag var jag nämnt något om att blinkers/varningstriangel ger 100% skydd (och nej jag har inte skrivit det, i och för sig ironiserade jag över påståendet att det inte fungerar alls om någon använder mobilen men det är knappast samma sak) och visar på att jag skrivit motsatsen och så fortsätter du att påstå att jag skrivit det.

Det är liksom meningslöst att ens försöka förklara vad jag menar när jag gång på gång tilldelas en åsikt jag inte har och aldrig givit uttryck för och även när jag i det citerade förnekar att jag anser det.

Att inte hålla med dig betyder inte att man inte har läst.
Jag undrar vad du egentligen argumenterar mot. Det känns som att du av någon anledning måste ha rätt till vilket pris som helst och därför argumenterar in absurdum om något som inte behöver argumenteras om alls. Möjligen har du inte läst vad det är du argumenterar mot.
 
Att inte hålla med dig betyder inte att man inte har läst.
Jag undrar vad du egentligen argumenterar mot. Det känns som att du av någon anledning måste ha rätt till vilket pris som helst och därför argumenterar in absurdum om något som inte behöver argumenteras om alls. Möjligen har du inte läst vad det är du argumenterar mot.

Tack!

Jag ger upp, det blir bara knasigt allting.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Olivia Raleby parkerade i väggrenen med sin hästtransport sekunder senare körde en lastbilschaufför rakt in i hennes släp, Tidningen...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Olivier Philippaerts gick ut som tredje ryttare i det belgiska EM-laget. Tillsammans med hästen Le Blue Diamond v't Ruytershof fick han...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 896
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp