Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag försöker tömma frysen lite (min ekonomi blev lite ledsen när bilservicen kostade 14600:-). Hittade en falukorv. Gratinerade den i skivor med tomater, svamp och parmesan. Åt med ris, cf och sriracha. Funderade på att dricka vin till för att liva upp det hela lite, men sparar det till imorgon när jag ska äta rester (finns för flera dagar). Det är ju ändå fredag imorgon :D
 
Igår blev det grillning igen, sån korv med jättehög kötthalt. Potatis i ugn, zucchini och gröna vaxbönor, coleslaw med fänkål i.

Dagens middag blev obligatorisk skaldjurskväll i Bohuslän: havskräftor, färska räkor, rökt makrill (dill och chili), pappas aioli, hjortronsås och pain riche. Krustader med skagenröra och caprese hade vi till förrätt. Rosé och sedan vitt vin. Så mätt!
 
Igår blev det grillning igen, sån korv med jättehög kötthalt. Potatis i ugn, zucchini och gröna vaxbönor, coleslaw med fänkål i.

Dagens middag blev obligatorisk skaldjurskväll i Bohuslän: havskräftor, färska räkor, rökt makrill (dill och chili), pappas aioli, hjortronsås och pain riche. Krustader med skagenröra och caprese hade vi till förrätt. Rosé och sedan vitt vin. Så mätt!

Off topic:
Jag älskar när folk på min egen ålder använder benämningen 'pain riche' om det vi vanliga döda kallar 'baguetter' :love:. Den enda personen jag känner som använder ordet på största allvar är annars min ömma moder och hon är är född på Söööder 1950 och liftade till Paris som 17-åring :angel:.
 
Off topic:
Jag älskar när folk på min egen ålder använder benämningen 'pain riche' om det vi vanliga döda kallar 'baguetter' :love:. Den enda personen jag känner som använder ordet på största allvar är annars min ömma moder och hon är är född på Söööder 1950 och liftade till Paris som 17-åring :angel:.

Hahahaaaa! Vi säger alltid pain riche i min familj! :rofl: Tror det är mammas förtjänst :love: Ingen i släkten är dock från någon finare stadsdel/stad.
 
@hagel

Okej var tvungen att fråga mamma om detta. Tydligen kommer det från min finska sida av släkten (mamma är halvt finsk och halvt italiensk). Min mormor var alltså finsk och hade elva syskon, väldigt fattig uppväxt och flyttade till Sverige för ett bättre liv. Vitt bröd var det absolut finaste man kunde äta när mormor var barn i fattig-Finland (Fiskars hette byn). En gång var hennes familj bjuden på middag hos någon granne, och när alla elva syskon tog för sig av det vita brödet sa grannens lille son väldigt bittert (läs nu detta på BRED bitter Mumin-Finlands-svenska) : "ÄT nu bara så skiiiit komma viiiiit!"

Och mormor har tydligen alltid kallat det pain riche, "det rika brödet". Men personligen säger jag baguette om den är fylld ologiskt nog.

Slut på historieberättandet!
 
@hagel

Okej var tvungen att fråga mamma om detta. Tydligen kommer det från min finska sida av släkten (mamma är halvt finsk och halvt italiensk). Min mormor var alltså finsk och hade elva syskon, väldigt fattig uppväxt och flyttade till Sverige för ett bättre liv. Vitt bröd var det absolut finaste man kunde äta när mormor var barn i fattig-Finland (Fiskars hette byn). En gång var hennes familj bjuden på middag hos någon granne, och när alla elva syskon tog för sig av det vita brödet sa grannens lille son väldigt bittert (läs nu detta på BRED bitter Mumin-Finlands-svenska) : "ÄT nu bara så skiiiit komma viiiiit!"

Och mormor har tydligen alltid kallat det pain riche, "det rika brödet". Men personligen säger jag baguette om den är fylld ologiskt nog.

Slut på historieberättandet!
Sjukt spännande!

Mamma har berättat att alla coola katter på knivsöder sa pain riche om vitt bröd när hon var yngling och gick runt i jätte-tighta gulochblå-jeans och för mycket kajal :love:. Tur att hon mötte en hundälskande bonddräng från Mjöölby för att väga upp för all coolhet :D.
 
Sjukt spännande!

Mamma har berättat att alla coola katter på knivsöder sa pain riche om vitt bröd när hon var yngling och gick runt i jätte-tighta gulochblå-jeans och för mycket kajal :love:. Tur att hon mötte en hundälskande bonddräng från Mjöölby för att väga upp för all coolhet :D.

Hon borde hamnat bland de andra gelikarna i finska kvarteren i Västerås :D
 
Off topic:
Jag älskar när folk på min egen ålder använder benämningen 'pain riche' om det vi vanliga döda kallar 'baguetter' :love:. Den enda personen jag känner som använder ordet på största allvar är annars min ömma moder och hon är är född på Söööder 1950 och liftade till Paris som 17-åring :angel:.

Jag sager ocksa Pain Riche eller "French Bread" ... da det ar det man kallar det for har. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
674
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
15 16 17
Svar
336
· Visningar
14 614
Senast: Gnist
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 489
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
373
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp