Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta var några år sedan. Jag har lärt mig att låta älgarna äta upp det mesta av äpplena sedan dess. Jag har inget emot äppelmos, men det passar inte till något som jag normalt sett äter.

Inte ens fil? Hur gott som helst!
 
Ja just, dagens middag skulle partner ordna, trodde ett ögonblick att petruskas bihustru handlat maten.
Vi skippar alltså att prata om maten, men drack en vansinnigt god flaska rödvin till.
Jag gjorde en sås på en kruka basilika, rejält med ruccola, c-f i mini-fettversion och sriracha, den blev super efter ett varv i mixern. Pepprig, örtig och lite het.
 
Stackars mig som inte haft ett kök på snart 6 veckor men som nästa vecka får ett hejdundrande magiskt grymt kök med de mesta i utrustning :love: vill ha MASSOR av tips på era bästa recept som passar att göra efter jobbet! Har väl 10-15 recept som jag varvar med (på hyffsad nivå, rullar ALLTID köttbullar osv själv och använder aldrig färdiga såser eller påsar) och så lite annat ”testa på” däremellan eller hur man ska uttrycka sig, men nu när jag får en helt annan möjlighet (det förra var ett 60-tals med halvkass spis) så vill jag också slänga in en hel del nytt! Svårighetsgrad spelar ingen större roll! :) HIT ME! :bump:

Om du har satt in en ångugn så kan jag verkligen rekommendera att köra alla typer av gratänger på ångprogram och ånga fisk och om du bakar bröd blir det väldigt bra att grädda ånga. Pulled pork tycker jag är bra mat i och med att det sköter sig själv i ugnen och är klart när man kommer hem om man inte har så mycket tid på eftermiddagen. Jag älskar min ångugn och förstår inte hur jag överlevde utan. Gjorde nytt kök också för 11/2 år sen och det har blivit så mycket roligare att vara i köket eftersom vi har mer funktionalitet och smartare ytor. Tror det förra köket var från 60-talet. Det är fantastiskt roligt med ett nytt kök!!
 
Berätta om det här konstiga japanska godiset!

Här kommer lite utlovade bilder! Med baksidorna där instruktionerna finns. Köpte lite annat också men detta var de roligaste med tillagningsinstruktioner :D Framförallt sushi-kitet verkar ha massa små påsar och verktyg som ska blandas och användas på olika sätt!

(Lyckades inte vända bilderna, men hey, ingen kan läsa texten ändå?!)

2usap1z.jpg


2q9j8d1.jpg


2q8cxdx.jpg
 
Jag gör marmelad ibland. Tex med rom och valnötter i också. Men det är ju begränsat hur mycket marmelad jag kan äta.
 
Sambon är bortrest på festligheter och jag är hemma, lite krasslig :cry:. Behövde därför tröstmat!

Stekte tärnad butternut-squash med vitlök och hackad chili. Till detta stekte (efter kokning) jag gnochetti i smör med citronzest och färsk rosmarin. Lade på en klick keso på toppen och toppade med lite citronsaft och massor av svartpeppar.

Blev gott men lite... snällt. Förstod ju att gnochettisarna och squashen i sig själv inte har så mycket drag i sig, men tänkte att de andra ingredienserna skulle få i gång rätten liiite mer kanske :).
 
Ni vet konserver. Burkchampinjoner är ju som alla vet en delikatess, men sådant som ravioli, köttbullar i sås och "picknickbog" på burk? Hur kan de produkterna ens finnas på marknaden?

Folk har olika smak? Fanns det inte efterfrågan så skulle det ju inte finnas att köpa alls.
 
Folk har olika smak? Fanns det inte efterfrågan så skulle det ju inte finnas att köpa alls.
Så bör det ju vara, ja. Men ändå. Burkarna ser ut som ett måltidsmuseum mer än som en i övrigt fräsch och ganska uppdaterad butik.

Och jag hör aldrig talas om att någon ätit dessa produkter.

Jfr frysta köttbullar, tex.
 
Dagens januari-svull blev våfflor. Det hade gått fint att kombinera med björnbärssylt! Nu fick det bli päron- och ingefärssylt med punschgrädde i stället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
14 516
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 153
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
106 910
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
85 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp