Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Räkor med pappan ikväll! Mamma var bortbjuden och hon har knappt varit utanför väggarna ensam sedan pappa blev sjuk, förutom för att typ handla och gå på apotek och förstås hänga med på sjukhusbesök. Så jag var sällskapsdam och vi hade det mycket mysigt. Räkor förstås, och aioli och rostat bröd 😋
 
Här lullar semesterlivet på. Kokt majs med smör och salt till lunch. Ikväll har jag varit på grillmiddag med halloumi, sallader och rosé. Häromdagen gjorde vi kantarellpasta på det gula guldet vi plockade på västkusten. Långa frukostar med stora kaffebaljor.
 
Jag lagade en enorm ratatouille i veckan, så den har vi ätit flitigt av. Med parmesan och pasta, med stekt lammkorv och potatismos, med rostad salt mandel och bulgur osv.

I går morse provade jag en nu sorts havregryn, Steel Cut (från Amerikat, minsann), grynen vad klippta istället för valsade, vilket gav lite mer tugg i gröten. Ganska gott! Ungefär så fängslande är min mathållning just nu. En ny sorts havregryn:D
 
Funderar. Jag ska alltså göra en gryta som egentligen görs med fläskfilé men jag kommer göra av karré istället. Men! Saken är den att enligt receptet ska man skära filén i 4-5 cm långa bitar, skåra, lägga i lite vitlök och kryddor och sedan stänga till med en tandpetare. Men hur skulle ni göra det enklast med bit karré?
 
Funderar. Jag ska alltså göra en gryta som egentligen görs med fläskfilé men jag kommer göra av karré istället. Men! Saken är den att enligt receptet ska man skära filén i 4-5 cm långa bitar, skåra, lägga i lite vitlök och kryddor och sedan stänga till med en tandpetare. Men hur skulle ni göra det enklast med bit karré?

Bara gjort lagom stora bitar och slängt i kryddorna.
 
Nu har jag gjort kryddblandningen till min "Cuban" flask bog. Da manga ville ha recept, men "vad gor vi i dag" traden ror sig for fort for ett recept som tar fleara dagar fortsatter jag har. :p

Det ska altsa bli Cubanos, typiska Cubanska "sandwiches" med flask bog. Jag har en 2.5 kilos benfri bog som jag tog ut ur frysen i gar kvall och la in i "svalen" sa den ar lite tinad i ytan i dag.

Kryddblandning:

Jag brukar ta ett huvud garlic, men hade en stor jumbo garlic och tog tva stora klyftor som jag rev pa fina sidan pa rivjarnet.
2 tea skedar salt
1 tea sked mald svart peppar
1 tea sked mald kummin
1 tea sked torkad oregano
1 tea sked mald coriander

3 mat skedar lime juice
3 matskedar apelsin juice (det blev nog narmare 4)
3 matskedar olive oil
1 1/2 tesked vitt vin vinegar

Blanda den forsta gruppen med kryddor till en smet. Ta halva smeten och gnugga in i skarorna i kottet och runt hela.
Vispa sedan resten av kryddblandningen "smooth" med vatskorna och hall det over kottet.
Det basta ar att ha en stor plastpase och lagga det i, men da mina tagit slut och jag inte har kopt nya annu (2 gallon zip-lock pasar (7.5 liter visade det sig nar jag fragade Google:p) sa rubbade in kryddorna, knot ihop kottbiten och la den i en skal tills jag har kopt mina pasar dar jag kan trycka ut luften och vatskorna "omsluter" kottet battre.
Nu ska det ligga i kylskapet i en himla massa timmar. Minst 12 timmar (sa jag har tid att kopa mina plastpasar) men kan ligga uppemot 24 timmar.

Nu tanker jag gora den Sous Vide, i 18 timmar 145*F om man vill skara den (vilket man vill med Cubanos) eller 165*F i 18-24 timmar om man gor pulled pork. (till pulled pork anvander jag dock helt annan kryddning)

Torka av kottet nar du tar ut det ur pasen, spara garna juicerna till en god sas.
Sedan anvander jag grillen, men har gjort den i ugnen ocksa, 300*F (eller sa?) i en och en halv timma ungefar tills den ar caramelized pa ytan. MUMS!

Jag alskar "riktig" Cuban brod, men da min mage inte gillar brod valjer jag ett brod som ar sour dough och en blandning mellan majsmjol och vetemjol som fungerar riktigt bra om jag inte ater det for ofta. Cubanskt brod har blandningen med majsmjol, men sour dough ar battre for min mage :confused:.

Dela brodet (formen av sma fransk brod) och smorj pa senap, lagg pa ost, attiks (eller dill) gurka, en skiva kott, ost, (osten funkar som lim) och avsluta med majonas eller mer senap pa toppen. Om det behovs lite salt och peppar emellan kan det vara en bra ide ocksa. Det blir SUPER gott om man "bloter" kottet i juicen den har kokat med (om sous vide, koka ihop pa spisen) Gott men kladdigt.
Lagg hela sandwichen i en stekpanna pa medelvarme och stall en annan panna (och tyngd) uppe pa och cook i 3-5 minuter, eller sa, per sida.

YUM!
cuban.jpeg
 
Lokala gatuköket har börjat med indiska rätter och det slutade med småsen lunch därifrån. Sällskapet åt kyckling rogan josh, själv blev jag plötsligt jättesugen på kebab i bröd, vilket sker ungefär en gång om året liksom annan typisk snabbmat. Då blir jag jättesugen, njuuuuuter, blir för mätt och är fortfarande mätt fem timmar senare. Lätt värt det, den var verkligen god, brödet nybakat och massor av grönsaker. Men ja. Ingen mer mat idag tror jag 😅
 
Vi hade bönburgarsmet kvar sedan tidigare i veckan, så det blir svarta bönburgare här. Ingen är ledsen över det. :d

Åh, det ska jag försöka göra i veckan! Jag har något sorts problem och beställer tre tetror svarta bönor varje gång jag handlar mat med hemleverans, vilket resulterar i ett visst överskott eftersom jag glömmer bort dem och handlar på hemvägen varje gång jag ska laga något med sådana. Tror jag har elva tetror hemma 😂
 
Åh, det ska jag försöka göra i veckan! Jag har något sorts problem och beställer tre tetror svarta bönor varje gång jag handlar mat med hemleverans, vilket resulterar i ett visst överskott eftersom jag glömmer bort dem och handlar på hemvägen varje gång jag ska laga något med sådana. Tror jag har elva tetror hemma 😂

Tja, det kan ju vara bra om ryssen kommer... :angel:
 
Svampfrossa de Luxe. @Killaloe :heart lämnade en ENORM påse på min trappa. Det blev risotto med karljohan, blodsopp, kantareller och kanske ännu någon sorts sopp. Alltså, mer svamp än ris i risotton. Imorgon blir det INFLUERAD tortellini med resten av svampen. Vilket kommer att betyda mer svamp än tortellini.

Partner och jag är i himlen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 093
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
637
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
552
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
16 079
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp