Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag svimmade inte av naringsbrist :poch fick en riktigt god middag!

En riktigt good burgare med "blue cheese", bacon, och mushrooms. Till det sweetpotato fries med en dipping sauce av chipotle mayo som var helt perfect, medan maken at "Fish 'n' chips" pa ett av stan's hotel, Mcmenamins pub , mycket gott och en perfect avslutning pa en lang dag.
IMG_2147.jpeg
 
Nej, vissa dagar är man inte fullt så mycket stjärnkock som andra. :o Tänkte avrunda arbetsveckan igår med en krämig lakritsdoftande fänkålssoppa toppad med nyskalade räkor. Men det enda som fanns kvar i fänkålsodlingarna hade i olika hög grad gått i stock. Min överoptimistiska inställning om att det ändå skulle förvandlas till en krämig och fluffig produkt med lite grädde och en stavmixer kom rejält på skam och det såg mer ut som någon slags oaptitlig fiber-röra som snudd på brände vid i botten. Kaoz. (men räkorna och fänkålsdillen var ju goda, alltid något).

Nåväl, bara att skaka av sig och hälla ut möget i hopp om att möjligen hönsen kan få i sig något av de sorgliga resterna. Nya spaningar i odlingarna och åtminstone något återupprättat självförtroende med dagens lunch: ugnsbakad spetskål serverad med rotselleripuré, små gröna linser, tärnad paprika, lite soltorkade tomater och pumpakärnor som crunch på toppen. Ty nu inleds rotsellerisäsongen, och efter ett misslyckat rotselleriodlingsår 2020 är den är alldeles extra välkommen!
 
Senast ändrad:
Idag ska vi äta kålpudding med kokt potatis, rårörda lingon och gräddsås. Jag har aldrig ätit eller lagat denna rätt men i mitt huvud kommer det att bli gudomligt gott. Smörstekt kål liksom. :d Och så knäckig äppelpaj med vaniljglass till efterrätt. Asså jag orkar inte, en sån höst-bonanza!
 
En gulaschsoppa har puttrat på spisen i en timme nu, ska koka en halvtimme till sen ska jag lägga i potatisen så får den koka en halvtimme till. Luktar ljuvligt redan . :d Blir småhungrig av doften men får försöka tåla mig, den som väntar på något gott... Köpte riktigt bra fransyska idag som var väldigt mör och fin när jag skar den i småbitar så det blir nog toppen! Har gjort en lite större soppa så vi får några matlådor också.
 
Vi kommer inte äta svampsoppa (även om jag nu nästan ångrar att det inte blev det... ) utan vad som i vår familj kallas "räk-tjosan". Vitlöksstekta små räkor i en sås med creme fraiche, citron, rostad tomatpuré, curry, soja och cayennepeppar, med ris och en grönsallad till. Maten är snart klar och doften är magisk!
Herregud! Läste detta som att ni inte kommer äta svampsoppa utan att till det äta räk-tjosan. Ju längre jag läste i ingredienslistan desto mer osäker blev jag på om det verkligen skulle bli gott tillsammans med svampsoppan. Vid riset och grönsalladen fattade jag att jag lagt fel betydelse i ”utan”. Pust!

På väg mot kycklingsoppa på hemgjord buljong med grönt från trädgården: nyzeeländsk spenat, bronsfänkål, grönkål och någon enstaka tapper brytböna. Det är min stående middag för tillfället. Varierar det gröna samt fettet (ibland olivolja ibland klarat smör, ibland kokosolja), syran (citron/surkål/lime) och kryddorna så blir det olika varje dag fast jag bara behöver laga typ var tionde dag. :D :idea:
 
Ikväll grillades spare ribs. Och så körde jag resterna av gårdagens rotfrukter och rödlök i airfryern. Slängde också i halloumi sticks i den.
Till det körde vi Rays färdiga grillsåser.
Sen gjorde sambon knäckig äppelkaka som fick vara inne länge på låg temp för äpplenas skull och sedan grill för extra knäckighet. Åts med vaniljsås. Såååå gott allting! 😍
 
Herregud! Läste detta som att ni inte kommer äta svampsoppa utan att till det äta räk-tjosan. Ju längre jag läste i ingredienslistan desto mer osäker blev jag på om det verkligen skulle bli gott tillsammans med svampsoppan. Vid riset och grönsalladen fattade jag att jag lagt fel betydelse i ”utan”. Pust!

På väg mot kycklingsoppa på hemgjord buljong med grönt från trädgården: nyzeeländsk spenat, bronsfänkål, grönkål och någon enstaka tapper brytböna. Det är min stående middag för tillfället. Varierar det gröna samt fettet (ibland olivolja ibland klarat smör, ibland kokosolja), syran (citron/surkål/lime) och kryddorna så blir det olika varje dag fast jag bara behöver laga typ var tionde dag. :D :idea:

Haha! Nä, räk-tjosan och trattkantarellsoppa är nog två saker som är ljuvliga var för sig men verkligen inte trivs tillsammans!

Din soppa låter också väldigt höstigt trevlig :heart
 
Mackor mackor mackor.
Embrace the student life!

Men alltså, varför har vi inte rimliga ostar för ensamhushåll? Jag menar, 750g lagrad herrgård är ju GOTT att försöka hinna äta upp, men mycket ost blir det :angel:
 
@Lightzone håller med om att det är stora ostar generellt, du har ingen osthandlare du kan gå till? Vi brukar gå till en osthandlare då vi är två i hushållet men jag vill ha ganska starka ostar och min sambo väldigt milda ostar. Så då köper vi lite mindre bitar så vi båda får vad vi vill ha.
 
Mackor mackor mackor.
Embrace the student life!

Men alltså, varför har vi inte rimliga ostar för ensamhushåll? Jag menar, 750g lagrad herrgård är ju GOTT att försöka hinna äta upp, men mycket ost blir det :angel:

Jag äter LÄTT upp en ost på 750g själv... jag och särbon har varsin ost när vi är på samma ställe, vi har olika ostar vi föredrar (jag anser att livet är inte värt att leva utan Kvibille cheddar :love:).

Köp en vakuumpackare och dela upp den i mindre bitar om du tycker den blir dålig snabbt. Ost håller hur länge som helst, bäst före är verkligen inte något att gå efter när det gäller hårdost. Jag köper ofta en stor Kvibille när det är bra pris och delar upp i mindre bitar. En vakuumpackare går ju att använda till mycket annat också.
 
Jag äter LÄTT upp en ost på 750g själv... jag och särbon har varsin ost när vi är på samma ställe, vi har olika ostar vi föredrar (jag anser att livet är inte värt att leva utan Kvibille cheddar :love:).

Köp en vakuumpackare och dela upp den i mindre bitar om du tycker den blir dålig snabbt. Ost håller hur länge som helst, bäst före är verkligen inte något att gå efter när det gäller hårdost. Jag köper ofta en stor Kvibille när det är bra pris och delar upp i mindre bitar. En vakuumpackare går ju att använda till mycket annat också.
Kanske ska vara smart och dela den i två innan jag fingrat på den iaf. Could work!
Får spana vakuumpackare med.

Ett liv utan lagrad hårdost är trots allt inget liv :p
 
Kanske ska vara smart och dela den i två innan jag fingrat på den iaf. Could work!
Får spana vakuumpackare med.

Ett liv utan lagrad hårdost är trots allt inget liv :p

Jag har faktiskt handskar när jag delar den, just för hållbarheten. En vakuumpackare behöver inte vara jättedyr men jag rekommenderar att inte köpa den allra billigaste och klenaste, en blir bara irriterad av en sådan (jag har en lite större från OBH Nordica). Den är som sagt bra till mycket, vi vakuumpackar allt älgkött för att det ska hålla bättre. Det är ju perfekt för ensamhushåll om en köper större bitar kött eller köttfärs när det är bra pris och sedan delar upp i lagom bitar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
15 16 17
Svar
328
· Visningar
13 816
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp